Értékesítési tréningjeinken gyakran megkérdezzük: ?Miért veszik az emberek a termékeidet?? A lényeget illet?en rendszerint a következ? választ kapjuk: ?Mert ez egy jó termék.?
A helyes válasz valójában ez lenne: ?Mert vágynak rá.?
Annak érdekében, hogy tényleg kiemelkedjünk versenytársaink közül, meg kell értenünk, miért is vágynak vev?ink az eladandó termékre. A dolog a domináns vásárlási indítékhoz köt?dik. Hogyan térül meg érzelmileg a vev?nek termékünk vagy szolgáltatásunk megvásárlása?
Ha választ tudunk adni erre a kérdésre, és ügyesen fel tudjuk használni az információt, akkor egyedül ez az egy tényez? is megkülönböztet minket versenytársainktól. Emellett pedig abbéli esélyeinket is megnöveli, hogy az eladás nem fog megrekedni a vev?értékelés szakaszában.
A domináns vásárlási indíték gyakran természetes módon keletkezik, egy olyan kép révén, amelyet a vev? alkot meg a saját fejében.
Gondolj csak vissza néhányra a saját nagyobb vásárlásaid közül. Amikor legutóbb autót vettél, minden valószín?ség szerint élt a fejedben egy kép a dologról.
Valószín?leg már akkor elképzelted magadban, hogy milyen érzés lesz, amikor az új kocsit vezeted, vagy hogyan festesz majd a volánnál, miel?tt még kimentél volna az autószalon telephelyére.
És mi a helyzet a legutóbbi nagyobb nyaralásoddal? Megalkottad a fejedben a képet, ahogyan a vízparton pihensz, sível siklasz lefelé egy hegyoldalon, vagy bármi mást teszel, ami ellazít, és élvezetet okoz a számodra?
Gondolj arra, hogy új hifiberendezést veszel. Látod magad, amint a házad piknikez?teraszán üldögélsz a t?z mellett, vagy vendégeiddel diskurálsz, míg a háttérben a kedvenc számaid szólnak?
A lényeg az, hogy jóllehet a logika megszabja, milyen tulajdonságú termékekre és szolgáltatásokra kellene vágynunk, legtöbb vásárlási döntésünket végül a vásárlás érzelmi indoka kényszeríti ki. Ez az érzelmi indok pedig jellemz? módon a fejünkben él? képekhez köt?dik.
Sajnos az eladási körülmények nem minden fajtája mozdítja el? ilyen szembeszök? mentális képek létrejöttét.
Ilyen esetekben az értékesít?nek kell lefestenie e képeket ? vagyis szóban ecsetelnie, hogyan éreznek a vev?k, amikor igénybe veszik termékeiket és szolgáltatásaikat.
Ezek a szavainkkal festett képek csak akkor eredményesek, ha felismertük vev?ink els?dleges érdekköreit és domináns vásárlási indítékát. Mivel e képeket az eladási folyamatjószerivel bármely pontján alkalmazhatjuk, ezért nem kötött elemei a folyamatnak.
Ha belegondolsz, a tévé- és rádióreklámok is a szóképekre építenek, hogy eladhassanak. Üzletköt?ként jellemz?en mégis elutasítjuk a használatukat. Vajon miért? Attól félünk, hogy mesterkélten hangzik, amit mondunk, vagy csekély sikert aratunk, ha a vev?k agya helyett az érzelmeikre apellálunk.
Természetes, hogy így érzünk. A csúcseladók mégsem engedik, hogy ezek az érzések az útjukba álljanak. Megpróbálkoznak a szóképekkel , azután pedig következetesen és tudatosan használják azokat mindaddig, amíg a tudatalattijuk átveszi a feladatot, és az egész automatikussá válik. Az üzleti élet legjobb eladói közül sokak üzletköt?i eszköztárában szerepelnek a szóképek.
Gondolj bele a következ? helyzetbe: potenciális vev? vagy, aki egy süllyesztett úszómedence vásárlását fontolgatja a hátsó udvarába. Nem vagy biztos benne, hogy megveszed, mert tudod, milyen hatalmas kiadással jár. Viszont mindig is az volt az álmod, hogy egy forró nyári napon hazajössz a munkából, leúszol pár kört a medencében, és a családod körében élvezed a felüdülést.
Két különböz? vállalattól kérsz árajánlatot. Az els? ügynök felkeres otthonodban. Igazán ügyesen írja le a medence jellemz?it és el?nyeit. Amikor azonban megmondja az árát, alaposabban fontolóra veszed a dolgot.
Nem kétled, hogy min?ségi vásárt csinálnál, de t?n?dni kezdesz, hogy megéri-e a fenntartásába hosszú távon fektetett pénzt és id?t. Amikor az ügynök arra kér, hogy írd alá a szerz?dést, elnapolod a vételt, és azt mondod neki, hogy szeretnél még egy ideig gondolkodni a dolgon.
A második ügynök, aki rá egy nappal érkezik, szentel némi id?t annak hogy kérdéseket tegyen fel neked. Felfedezi aggodalmaidat a süllyesztett úszómedence építésével és fenntartásával járó pénz- és id?ráfordítással kapcsolatban.
Másfel?l viszont tudja, hogy megoldásának választ kell adnia ezekre a problémákra. Ami pedig még fontosabb, megtudja, hogy érzelmi indokod is van a vásárlásra a családoddal töltött élvezetes órák. Egyszer?en vágysz a medencére. E vágyakozás érzelmi oka pedig az, hogy azokkal az emberekkel akarod élvezni a felfrissülést és lazítást, akik a legfontosabbak az életedben.
Ha minden más feltétel azonos, beleértve a termékjellemz?ket és az árat is, akkor vajon melyik ügynöknek van több esélye rábeszélni téged arra, hogy válj meg a pénzedt?l?
Annak, aki csak a termékjellemz?kr?l és az el?nyökr?l beszél, vagy annak, aki a családoddal töltött nagyszer? alkalmak mentális képére hat?
Irányelvek a szóképekhez:
? Világosan és tömören beszélj ? maximum harminc másodpercig.
? A vev?t mutasd be f?h?sként!
? Jelen id?t használj!
? Világíts rá a közvetlen kapcsolatra a vev? domináns vásárlási indítékával!
? Tedd hihet?vé a történetet!
? Mondd el, hogyan válik terméked vagy szolgáltatásod a vev? hasznára!
? Olyan nyelvezetet használj, amely az érzékekre hat ? a látásra, hallásra, tapintásra, ízlelésre és szaglásra.
Bár a szóképek használatakor kezdetben kényelmetlenül érezheted magad, végül azonban ez a szokás a második természeteddé válhat.
Sajátítsd el ezt a professzionális készséget a Dale Carnegie értékesítési tréningen!