
Az utóbbi időben rengeteg blogcikket írtunk arról, hogy milyen a jó vezető, hogyan válhatsz Te a világ legjobb főnökévé, hogyan érdemes fejleszteni magad, hogyan kommunikálj…stb. Csupa jó tanács, millió útmutató azzal kapcsolatosan mi az, ami előre visz…de, néha már mi is unjuk saját magunkat , és nem akarjuk, hogy ez veletek, az olvasóinkkal is megtörténjen! Meg persze emberek vagyunk, jók a sikersztorik, best practicek, de azért néha jó egy kicsit a másik oldalt is látni!
Ezért most úgy döntöttünk, megmutatjuk mi az, amit semmiképpen NE CSINÁLJ, ha azt akarod, hogy Te maradj továbbra is az iroda sztárja!

1. Nincs hosszú távú víziója a céggel kapcsolatosan
Ha olyan munkahelyen dolgozol, ahol a vezetőnek/felsővezetőnek/managernek lövése nincs róla, hol fog tartani a vállalat 5-10 év múlva és hogyan fogjátok KÖZÖSEN elérni ezeket a célokat, kinek mi a kitűzött célok elérésében a pontos szerepe, akkor azt javasoljuk lépj le, lehetőleg minél előbb! Ha mindig csak a következő negyedévet vagy zárást igyekeztek túlélni és a vállalat vezetője nem tudja, mit jelent példát mutatni, vezetőnek lenni, csapatot összefogni, az intő jel. Jah, igen és az új céges autó, vagy a nagyobb iroda nem számít hosszútávú célnak, csak szólunk…
2. Gyenge a kommunikációs készsége
Igen, közhely tudjuk és a korábbi cikkekben ízekre szedtük már a témát, de sajnos újra és újra előjön. Ha azt akarod, hogy megértsenek, akkor először Neked kell megismerned és megértened saját magadat. Az egyirányú kinyilatkoztatás nem kommunikáció. A valódi kommunikáció kétirányú, a visszacsatolást, az alkalmazottak véleményét értelmezni kell és befogadni. Ha a főnököd nem képes meghallani a számára kellemetlen véleményeket, nem tűri a kritikát és nem építi be a javaslataitokat a vállalat működésébe, nem az a célja, hogy egy csapatként küzdjétek le az akadályokat, akkor sajnos alkalmatlan a pozíciójára. A kommunikáció a vállalati kultúra alfája és ómegája, ha nem pontos és érthető, akkor félreértésekhez majd konfliktusokhoz, végül pedig ezek elmérgesedéséhez vezethet.

3. Hamisítja a teljesítményt
Fogalma nincs róla, valójában milyen eredményeket tudtok felmutatni és az az igazság, hogy TE sem tudod, miért dolgoztok nap, mint nap? Megpróbál teljesen irreleváns dolgokat beállítani hatalmas eredményként, ami valóban fontos, azt pedig megpróbálja relativizálni? Sokszor hallod tőle, hogy „hát persze nem a legjobb, de lehetett volna rosszabb is?” Ezek mind arra utalnak, hogy nem tud valódi eredményeket felmutatni, mert nincs meg benne a tehetség és a képesség sem, hogy betöltse azt a pozíciót, amit jelenleg elfoglal.
4. Nem viselkedik etikusan és empatikusan
A rossz vezetőnek fogalma nincs róla, hogyan kell bánni az emberekkel. Képtelen belehelyezkedni a kollégái élethelyzetébe, fogalma nincs róla, hogyan kell megérteni a másik fél nézőpontját egy konfliktus vagy egy nézeteltérés során. Az ilyen vezetőktől sokszor lehet azt is hallani, hogy ezt a fajta, egyébként etikátlan viselkedésüket megpróbálják a jövőbeni célokkal és egy felsőbb, alkalmazottak számára megmagyarázhatatlan érdekkel magyarázni. Általában olyan mondatokkal, amik úgy kezdődnek, hogy: „Sajnálom, hogy ezt kellette tennem/így kellett viselkednem, Te ezt most még nem értheted, de…később majd belátod, hogy jól döntöttem…hát persze, később…majd…de mikor? És akkor ki fog már emlékezni az egészre? A munkatársak emberi mivoltának, érdekeinek figyelmen kívül hagyása semmilyen körülmények között nem elfogadható!
5. Csak a saját céljaira koncentrál
Ha egy vezető csak a saját céljait tartja szem előtt, az elég hamar a teljesítmény drasztikus csökkenéséhez vezet és van egy másik hátulütője is, mégpedig, hogy csak annyira tudja hatékonyan működtetni a vállalatot, amennyire a beosztottak elfogadják őt vezetőnek. Ez a fajta önzőség elég hamar szemet szúr az alkalmazottaknak, akik ugyebár szintén részesednének a vállalat profitjából, szeretnének biztos munkahelyen és jó munkakörülmények között, támogató környezetben dolgozni… nem pedig egy új nyaralót építeni a főnöknek.

6. A valós helyzet figyelmen kívül hagyja
Egy jó vezető mindig arra törekszik, hogy az alkalmazottakkal őszinte, nyílt kapcsolatot ápoljon. Figyel rá, hogy a kommunikáció során ne csak azt hallja, amit hallani szeretne, hanem azt is, ami a valóság. A rossz vezetők azonban inkább az egyszerűbb utat választják, azaz kizárják a számukra kellemetlen vagy előnytelen információkat és csak azokat a mondatokat, eredményeket veszik figyelembe, ami az ő véleményükkel, világképükkel egyezik. Ez egy nagyon veszélyes csapda, hiszen így nem tudnak megalapozott döntéseket hozni…azt pedig szerintem már mindannyian tapasztatuk, hogy a valóság elől nem bújhatunk e tartósan, maximum ideig-óráig.
7. Túlzottan egyszerűsít
Egy rossz vezető sosem veszi a fáradtságot arra, hogy egy-egy változtatás előtt előzetesen egyeztessen a kollégáival. Nem vonja be őket a folyamatok tervezésébe, csupán kiadja az utasítást, hogy kinek mit kell elvégeznie és közben meg nem érti, hogy az általa megalkotott szabályokat, előírásokat miért nem követi senki. Hát talán azért, mert a betarthatatlan és életszerűtlen szabályozások, illetve a mikromenedzselés csak akadályozza a hatékony munkavégzést?
8. Hiányzik nála a fókusz és az utánkövetés
Magadra ismertél egy két ponton? Netán szeretnéd elkerülni mind a nyolc pontot, de nem tudod, hogyan? Cégünk több évtizedes múltra tekint vissza a vezetőképzés terén, nem csak Magyarországon, de Európa számos más országában is hozzásegítettünk már sok, különböző iparágban működő vállalatot a piacvezető szerephez.