Az utóbbi id?ben rengeteg blogcikket írtunk arról, hogy milyen a jó vezet?, hogyan válhatsz Te a világ legjobb f?nökévé, hogyan érdemes fejleszteni magad, hogyan kommunikálj?stb. Csupa jó tanács, millió útmutató azzal kapcsolatosan mi az, ami el?re visz?de, néha már mi is unjuk saját magunkat , és nem akarjuk, hogy ez veletek, az olvasóinkkal is megtörténjen! Meg persze emberek vagyunk, jók a sikersztorik, best practicek, de azért néha jó egy kicsit a másik oldalt is látni!
Ezért most úgy döntöttünk, megmutatjuk mi az, amit semmiképpen NE CSINÁLJ, ha azt akarod, hogy Te maradj továbbra is az iroda sztárja!
1. Nincs hosszú távú víziója a céggel kapcsolatosan
Ha olyan munkahelyen dolgozol, ahol a vezet?nek/fels?vezet?nek/managernek lövése nincs róla, hol fog tartani a vállalat 5-10 év múlva és hogyan fogjátok KÖZÖSEN elérni ezeket a célokat, kinek mi a kit?zött célok elérésében a pontos szerepe, akkor azt javasoljuk lépj le, lehet?leg minél el?bb! Ha mindig csak a következ? negyedévet vagy zárást igyekeztek túlélni és a vállalat vezet?je nem tudja, mit jelent példát mutatni, vezet?nek lenni, csapatot összefogni, az int? jel. Jah, igen és az új céges autó, vagy a nagyobb iroda nem számít hosszútávú célnak, csak szólunk?
2. Gyenge a kommunikációs készsége
Igen, közhely tudjuk és a korábbi cikkekben ízekre szedtük már a témát, de sajnos újra és újra el?jön. Ha azt akarod, hogy megértsenek, akkor el?ször Neked kell megismerned és megértened saját magadat. Az egyirányú kinyilatkoztatás nem kommunikáció. A valódi kommunikáció kétirányú, a visszacsatolást, az alkalmazottak véleményét értelmezni kell és befogadni. Ha a f?nököd nem képes meghallani a számára kellemetlen véleményeket, nem t?ri a kritikát és nem építi be a javaslataitokat a vállalat m?ködésébe, nem az a célja, hogy egy csapatként küzdjétek le az akadályokat, akkor sajnos alkalmatlan a pozíciójára. A kommunikáció a vállalati kultúra alfája és ómegája, ha nem pontos és érthet?, akkor félreértésekhez majd konfliktusokhoz, végül pedig ezek elmérgesedéséhez vezethet.
3. Hamisítja a teljesítményt
Fogalma nincs róla, valójában milyen eredményeket tudtok felmutatni és az az igazság, hogy TE sem tudod, miért dolgoztok nap, mint nap? Megpróbál teljesen irreleváns dolgokat beállítani hatalmas eredményként, ami valóban fontos, azt pedig megpróbálja relativizálni? Sokszor hallod t?le, hogy ?hát persze nem a legjobb, de lehetett volna rosszabb is?? Ezek mind arra utalnak, hogy nem tud valódi eredményeket felmutatni, mert nincs meg benne a tehetség és a képesség sem, hogy betöltse azt a pozíciót, amit jelenleg elfoglal.
4. Nem viselkedik etikusan és empatikusan
A rossz vezet?nek fogalma nincs róla, hogyan kell bánni az emberekkel. Képtelen belehelyezkedni a kollégái élethelyzetébe, fogalma nincs róla, hogyan kell megérteni a másik fél néz?pontját egy konfliktus vagy egy nézeteltérés során. Az ilyen vezet?kt?l sokszor lehet azt is hallani, hogy ezt a fajta, egyébként etikátlan viselkedésüket megpróbálják a jöv?beni célokkal és egy fels?bb, alkalmazottak számára megmagyarázhatatlan érdekkel magyarázni. Általában olyan mondatokkal, amik úgy kezd?dnek, hogy: ?Sajnálom, hogy ezt kellette tennem/így kellett viselkednem, Te ezt most még nem értheted, de?kés?bb majd belátod, hogy jól döntöttem?hát persze, kés?bb?majd?de mikor? És akkor ki fog már emlékezni az egészre? A munkatársak emberi mivoltának, érdekeinek figyelmen kívül hagyása semmilyen körülmények között nem elfogadható!
5. Csak a saját céljaira koncentrál
Ha egy vezet? csak a saját céljait tartja szem el?tt, az elég hamar a teljesítmény drasztikus csökkenéséhez vezet és van egy másik hátulüt?je is, mégpedig, hogy csak annyira tudja hatékonyan m?ködtetni a vállalatot, amennyire a beosztottak elfogadják ?t vezet?nek. Ez a fajta önz?ség elég hamar szemet szúr az alkalmazottaknak, akik ugyebár szintén részesednének a vállalat profitjából, szeretnének biztos munkahelyen és jó munkakörülmények között, támogató környezetben dolgozni? nem pedig egy új nyaralót építeni a f?nöknek.
6. A valós helyzet figyelmen kívül hagyja
Egy jó vezet? mindig arra törekszik, hogy az alkalmazottakkal ?szinte, nyílt kapcsolatot ápoljon. Figyel rá, hogy a kommunikáció során ne csak azt hallja, amit hallani szeretne, hanem azt is, ami a valóság. A rossz vezet?k azonban inkább az egyszer?bb utat választják, azaz kizárják a számukra kellemetlen vagy el?nytelen információkat és csak azokat a mondatokat, eredményeket veszik figyelembe, ami az ? véleményükkel, világképükkel egyezik. Ez egy nagyon veszélyes csapda, hiszen így nem tudnak megalapozott döntéseket hozni?azt pedig szerintem már mindannyian tapasztatuk, hogy a valóság el?l nem bújhatunk e tartósan, maximum ideig-óráig.
7. Túlzottan egyszer?sít
Egy rossz vezet? sosem veszi a fáradtságot arra, hogy egy-egy változtatás el?tt el?zetesen egyeztessen a kollégáival. Nem vonja be ?ket a folyamatok tervezésébe, csupán kiadja az utasítást, hogy kinek mit kell elvégeznie és közben meg nem érti, hogy az általa megalkotott szabályokat, el?írásokat miért nem követi senki. Hát talán azért, mert a betarthatatlan és életszer?tlen szabályozások, illetve a mikromenedzselés csak akadályozza a hatékony munkavégzést?
8. Hiányzik nála a fókusz és az utánkövetés
Hallottad már azt a hasonlatot, hogy egy vállalatot nem lehet úgy vezetni, mint egy dodzsemet, mert minél nagyobb egy szervezet, annál lassabban reagál? Ha még nem, akkor most van itt az ideje! Megérzésb?l nem lehet egy szervezeteket kormányozni! Érteni kell, hogyan m?ködik a vállalat, hogyan reagál a változásokra, mennyi id?, amíg az új szabályokat az alkalmazottak elfogadják. Ha jól m?ködik a szervezetben a kommunikáció és a visszacsatolás, akkor a küls? környezetben beállt változásokhoz apró korrigálásokkal is lehet igazodni.
Magadra ismertél egy két ponton? Netán szeretnéd elkerülni mind a nyolc pontot, de nem tudod, hogyan? Cégünk több évtizedes múltra tekint vissza a vezet?képzés terén, nem csak Magyarországon, de Európa számos más országában is hozzásegítettünk már sok, különböz? iparágban m?köd? vállalatot a piacvezet? szerephez. A Dale Carnegie módszerre alapuló vezet?képzésen elsajátíthatod, hogyan tudod kijelölni a hosszútávú célokat, hogyan tudod inspirálni a munkavállalóidat, hogyan tudsz helyesen kommunikálni?és a képzés végére hogyan leszel Te az a f?nök, akit nem csak elismernek a szakmai teljesítménye alapján, hanem követnek és szeretnek is a beosztottjai!