??????"A kommunikáció volt a legértékesebb vezet?i eszközöm. Sok sikeres üzleti vezet? van, akik technikai és pénzügyi géniuszok. Már korán rájöttem, hogy jól tudom forgatni a szavakat a célból, hogy egy szervezetet a kívánt irányba mozgassam. És ezt a készségemet nap mint nap használtam is.Csakúgy, mint sokan mások, nekem is halálfélelmem volt a gondolattól, hogy emberek elé álljak ki és beszéljek. Amikor az els? fontos projektem volt a Ford-nál, elküldtek egy Dale Carnegie tanfolyamra. A cél az volt, hogy komfortosan érezzem magam közönség el?tt és ez bevált."
A ?80-as években a világ legjobban fizetett menedzsere volt. Olyan autóipari sikerek f?z?dnek a nevéhez, mint a Ford Mustang vagy a teljes Chrysler autógyár megmentése a cs?dt?l.
? Lee Iacocca, teljes nevén Lido Anthony Iacocca, az amerikai autóipar legendája.
Iacocca olasz bevándorlók gyermekeként született 1924-ben a pennsylvaniai Allentownban. A helyi középiskolában szerzett érettségit 1942-ben, ezután a közeli Lehigh Universityn gépészmérnöki tanulmányokat folytatott, majd a diploma megszerzése után a Princetonra járt ösztöndíjasként.
1946-ban lépett be a Ford Motor Company-hez, mint mérnök, de gyorsan átment a kereskedelemhez, ahol nagy sikereket ért el. A cég területi képvisel?jeként indult a karrierje, de néhány év múlva már a haszongépjárm? részleg igazgatója, 1960-ban a Ford divízió általános menedzsere, 1965-ben elnöke lett. 1970-ben a tulajdonos II. Henry Ford a cég vezérigazgatójának nevezte ki.
1978-ban éles vitába keveredett Forddal a vállalat jöv?képével kapcsoltban, így végül elbocsájtották. Egy év múlva, ?79-ben jött a felkérés, hogy vegye át a bezárás el?tt álló Chrysler gyárat és mentse meg.
Iacocca el?ször az amerikai kormányhoz fordult. Igyekezett meggy?zni ?ket, hogy egy ekkora konszern bukása el?re nem látott következményekkel lenne a gazdaságra. Sikerült elérnie, hogy megszavazzanak a Chryslernek egy 1,5 milliárd dolláros hitelgaranciát, ha az autógyár is mellé tesz még 2 milliárdot.
Így elindult Iacocca vezetésével az amerikai autóipar addigi legnagyobb átszervezése. Új modelleket dobott a piacra, lefaragta a költségeket és közel százezer embert bocsájtott el. Hogyan tudta ezt átvinni a szakszervezeteken? Iacocca kiváló tárgyalókészségével és hozzáállásával (1 dolláros fizetést kért, amíg nem áll talpra a Chrysler) mindenkit a maga oldalára állított.
Zseniális értékesít? és marketinges révén kiváló érzékkel népszer?sítette a modelleket. Volt olyan TV reklámkampány, amelyben ? is szerepelt a híressé vált mondattal: ?ha talál jobb kocsit, azt vegye meg?. A Chrysler végül megmenekült, s?t 1984-ben már 2,4 millárd dolláros nyereséget termelt, amellyel még a Ford-ot is leel?zték.
Nem volt hálátlan a Chrysler vezet?sége Iacocca-val, 1987-ben 3 millió dollárnyi részvényt kapott jutalmul és további 10 millióért vehetett még Chrysler részvényeket.
Aztán ?90-es évek elején a Chrysler helyzete ismét romlott, nem sikerült kell?képpen diverzifikálni a termelést, betörni a repül?gépgyártásba, a hadiiparba, kudarcot vallottak a népszer?, tömegével eladható gépkocsikat el?nyben részesít? programok is. A cég nehezen tudott versenyezni a japán konkurensekkel, a Honda és a Toyota is megel?zte az amerikai piacon. Iacocca, aki több mint húszmillió dolláros évi jövedelmével a világ legjobban fizetett menedzsere volt, szerz?dése lejártával 1992-ben megvált a cégt?l.
Ezután 1994-ben kereskedelmi bankot alapított, majd egy milliárdos barátja bevitte a Metro-Goldwin-Mayer filmcég igazgatótanácsába és más vállalatok vezet?ségébe is. 2005-ben ismét felt?nt a Chrysler reklámarcaként, de nyugdíjas éveiben már inkább a jótékonysági alapítványaival foglalkozik. Önéletrajza 1984-ben jelent meg Egy menedzser élete címmel, amely 8 millió példányban kelt el világszerte.
2019. július 2.-án hunyt el zárógondolatnak egy utolós idézet t?le:
?
"Rájöttem, hogy ha az emberek megértik, mit akarnak t?lük és értelme van, akkor azt megteszik.?