Vajon hányszor hallottuk már, hogy ?az emberek a szervezetünk legnagyobb értékei?? A tehetségmenedzsment ezt a kijelentést nem pusztán álszent frázisnak tekinti. S?t, néhány megfigyel? azt jósolja, hogy a ?HR osztály elnevezés? el fog t?nni az üzleti világból ? és helyettük ?Tehetségmenedzsment osztályok? fognak alakulni.
De hogyan határozhatnánk meg a tehetségmenedzsment fogalmát? Melyik az a modell, ami ábrázolja a lényeges összetev?ket és egyben eligazítást nyújt ahhoz, hogyan illesszük egymáshoz ezeket az összetev?ket? A Dale Carnegie® tanulmánya ezeket a kérdéseket érinti.
1. Lépés: Az elkötelezettség kialakítása
Semmilyen Tehetségmenedzsment program nem m?ködik a fels? vezet?ség teljes kör? támogatása nélkül ? és különösen az ügyvezet? igazgató támogatása és személyes elkötelezettsége nélkül.
A Tehetségmenedzsment nem egy HR program; sokkal inkább az ügyvezet? igazgató programja. Az ügyvezet? igazgató a f? ügyfél és alkotóelem.
Számos lépcs?t kell megtenni az elkötelezettség megnyeréséhez:
? Tisztázni, hogy miért szükséges a tehetségmenedzsment program a szervezet számára, majd rávilágítani a vállalat üzleti szükségleteire.
? Részletezni a programtól várt mérhet? eredményeket.
? Megnyerni a fels? vezet?ség és az ügyvezet? igazgató beleegyezését és teljes kör? támogatását a tehetség menedzsmentprogram számára.
? Meghatározni, milyen lépéseket kell megtenni a program szükségleteinek teljesítéséhez.
? Tisztázni a HR osztály, a fels?vezet?k, középvezet?k és a tehetségmenedzsment program résztvev?inek szerepkörét és viselkedését.
? Megszilárdítani olyan módszereket, melyekkel az emberek megbízhatósága állandósul és el tudják érni a mérhet? tehetség menedzsment program céljait.
2. Lépés: A munka és az emberek elemzése ? és a tehetség fogalmának meghatározása
Az emberek elemzése egy kompetencia modellen keresztül történik, ami körvonalazza a sikeres teljesítményeket minden szervezeti szinten és/vagy osztályon. A kompetencia modell annak a személynek a jellemz?it rejti, aki megfelel? ? vagy produktivitása alapján a legkit?n?bb ? a munka elvégzésére. A kompetencia modellek tehát a munkaköri leírások tükörképei, melyek a munkát helyezik középpontba. A kompetencia modellek azért fontosak, mert nem olyan rövid érvény?ek, mint a munkaköri leírások, és sokkal jobban lefedik azokat az egyébként nehezen meghatározható interperszonális követelményeket, melyeknek a különböz? munkakörökben vagy a különböz? felel?sségkörrel rendelkez? embereknek meg kell felelniük.
A tehetség fogalmának meghatározásához a szervezeti vezet?knek meg kell határozniuk a tehetség ismérveit. Valójában, a tehetségnek különféle fajtái vannak. Például, azok, akik jó munkát végeznek jelenlegi munkakörükben és el?léptetésük javasolt, ?k a nagy reménységek; azok, akik a legtermelékenyebbek az adott munkában, ?k a nagy teljesítményeket elér?k; és azok, akiknek tudása a legnagyobb a szervezet munkájának egy adott területér?l, ?k a szaktekintélyek. A vezet?knek el kell dönteniük, melyik ? vagy mennyi ? csoport(ok)ra kell összpontosítaniuk.
3. Lépés: Tehetségek Toborzása és Kiválasztása
Alapvet?en csak két módon tudunk tehetségekre bukkanni. Az egyik mód a szervezeten belüli munkaer?-fejlesztés. A másik, hogy a szervezeten kívülr?l toborzunk és választunk tehetségeket. Egy szilárd tehetségmenedzsment programban a kívülr?l való toborzás és kiválasztás teljesen és zökken?mentesen beintegrálódik a szervezeten belüli munkaer?-fejlesztésbe. Ennek az egyik oka, hogy a toborzás után az egyéneket továbbra is fejleszteni kell, hogy készségeik naprakészek legyenek, és sikeresen fel tudjanak készülni a jöv? kihívásaira és az egyre nagyobb felel?sségvállalásokra.
A munkaer?-kiválasztás a toborzást követ? lépés. A kiválasztás során a munkaadó a nagyszámú jelentkez?k listájának lesz?kítésével kialakít egy végs? listát. Sok munkaadó kísérletezik különféle tesztelési módszerrel a kiválasztási folyamatban.
4. Lépés: A Teljesítmény Értékelése
A 4. Lépés a teljesítménymenedzsmentre utal, ami egy tervezési és vezetési folyamat, magában foglalva a dolgozók teljesítményének bizonyos id?közönkénti értékelését. Ez a lépés azért fontos a tehetségmenedzsment programban, mert a szervezet vezet?i nem akarnak olyan embereket el?léptetni, akik nem végzik hatékonyan jelenlegi feladataikat. Ha mégis így tennének, az rombolná bármilyen el?léptetési rendszer hitelességét. Ugyanakkor a jelenlegi munkában való sikeresség nem garantálja, hogy az egyén majd jól fog teljesíteni egy magasabb szint? munkakörben is, ahol a felel?sségi kör is kiterjedtebb és mások a munkahelyi elvárások.
Ha ezt a lépést hatékonnyá akarjuk tenni a tehetség-programban, a dolgozókat értékelni kell elért eredményeik (jelenlegi produktivitásuk), készségeik és viselkedésük alapján. Ezen az úton haladva a 4. lépés összeolvad a 3. lépéssel.
5. Lépés: A Jöv?ben Szükséges Munka és a Hozzárendelt Emberek Elemzése
Az 5. lépésben a szervezet vezet?i id?t szánnak a jöv?ben szükséges munkakövetelmények és szakmai tudás el?rejelzésére, hogy a tehetségmenedzsment program és a szervezet stratégiai céljai összhangban legyenek. Valójában, egy szervezet stratégiai céljai magukban foglalják az elvégzend? munka típusát, a jöv?ben elvárt kulcsfontosságú teljesítmény mutatókat (KTM-ek), és azokat személyiség jellemz?ket (kompetenciákat), melyek elengedhetetlenek a sikerhez.
6. Lépés: A lehet?ségek Elemzése
Nem elég csupán a múltbeli teljesítményekre alapozva meghatározni az el?léptetéseket. Végtére is a magasabb szint? beosztások olyan képességeket követelnek, amivel az alacsonyabb szinteken dolgozók nem rendelkeznek és talán nincsenek tisztában sem ezzel. Néhány egyén egyszer?en csak azért akar el?léptetést, hogy magasabb fizetést biztosítson magának, s meglehet, elképzelése sincs arról, milyen új követelményeknek kell majd megfelelnie az új munkakörben.
Egy objektív módot kell találni annak megállapítására, hogy egy személy mennyire lesz képes jól teljesíteni egy magasabb szint? pozícióban, ahol a felel?sségi kör is kiterjedtebb. Ezt a módszert potenciál felmérésnek nevezzük. Ez természetesen nem mindig könny?, mivel a szervezeti vezet?k esetleg még soha nem látták az el?léptetésre jelölt személyeket ilyen magas szint? felel?sségi körökben tevékenykedni.
Gyakori módja a rejtett képességek feltárásának pl. a felettes általi kinevezés, a 360-fokos értékelés, mely a magas beosztással járó felel?sségvállalásra való képességeken (nem pedig a jelenlegi képességeken) alapszik, értékel? központok, pszichológiai tesztek, kinevezések/rotációs tapasztalatok, és még folytathatnánk a sort. De nincs olyan módszer, ami üzembiztos lenne. Minden megközelítési módnak vannak el?nyei és hátrányai.
Lépésr?l lépésre módszertan a kiválasztáshoz »
7. Lépés: Az Emberek Fejlesztése
A 7. lépés a hiányok pótlására fókuszál. Valójában csak két hiányosságot kell körüljárnunk.
Sok szervezet megbízik számos gyakorlati megközelítési módban, melyek rámutatnak a hiányosságokra és megtervezik azok pótlását. Az egyik ilyen módszer a teljesítménymenedzsment alkalmazása (értékelés). A potenciálértékelés azt mutatja ki, hogy az egyének mennyire felelnek meg a jöv?beni magasabb szint? követelményeknek. Az egyének fejlesztésének terve (EFT) pedig megvalósítható stratégiákkal alakítja ki a szükséges készségeket, elt?ntetve a fejlesztésbeli hiányokat.
A 7. lépés egyéni- és csapat programokat is tartalmaz a hiányosságok pótlására. Ebben a lépésben alakítja ki a szervezet a vezet?ség-fejlesztési programjait, tréning programjait, rotációs rendszerét, mentor programjait, és más tervezett cselekvéseket, melyek a hiányosságok csökkentését célozzák.
Fontos kihangsúlyozni, hogy a fejlesztés nem ugyanazt jelenti, mint a tréning. A tréning egy rövid távú törekvés, mely felruházza az egyéneket mindazzal a tudással, készségekkel és hozzáállással, amire jelenlegi munkájukban szükségük van. A fejlesztés viszont egy hosszú távú törekvés, mely a jöv?re nézve épít ki bizonyos készségeket, és a legtöbb fejl?dés a munkában jelentkezik. A tréning és a fejlesztés gyakran egyaránt szükségesek ahhoz, hogy az egyénekben kiépíthessük azokat a készségeket, melyek magasabb felel?sségkör? pozíciókban elengedhetetlenek.
8. Lépés: A Legjobbak Megtartása
Miután kiválasztottuk és felvettük a tehetséges embereket, ezután a megtartásukat kell középpontba állítani, mivel sok id?t, energiát és pénzt áldoztunk a toborzásra. Ezért ajánlott annyi id?t és er?feszítést fordítani egy jól megtervezett megtartási stratégiára, mint a toborzásra és fejlesztésre.
A megtartás egyik gyakori problémája a menedzsment el?feltételezéseinek leküzdése. A menedzserek általában úgy vélik, hogy a munkavállalók a magasabb fizetés miatt távoznak, mert ezt jelölik meg a kilépési interjúkban.
De vajon ez-e az igazi ok, amiért az emberek távoznak? A válasz egy határozott ?nem?. Sok kutatás támasztja alá a régi, jól ismert mondást, hogy ?a dolgozók a vezet?iket hagyják ott, nem a munkahelyüket?.
Tehát az, hogy a vezet?knek milyen a kapcsolatuk az emberekkel, fontos szempont a megtartásnál.
Amikor a munkavállalók úgy érzik, hogy a vezet?jük rosszul bánik vele, alternatív munkahelyet keresnek. A legtöbb esetben nem hagyják el a jelenlegi munkahelyüket, hacsak nem találnak jobban fizet? munkát. Ezután a kilépési interjúkban a fizetést a távozás társadalmi szempontból elfogadható okaként említik, mivel aggódnak, hogy az igazság elmondása megnehezítheti számukra, hogy visszatérjenek ? vagy a jó referencia reményében ? a jelenlegi munkahelyükre.
Miközben sok kutatást végeztek a hatékony megtartási stratégiákkal kapcsolatban, a szervezeti vezet?knek azt tanácsolják, kezdjenek azzal, hogy megkérdezik az aktív munkavállalókat arról, miért maradnak.
9. Lépés: A Program Eredményeinek Értékelése
Kevés ember ismeri a tehetségmenedzsment programok hasznát, bár néhány szervezetnek már vannak erre vonatkozóan elérhet? adatai. Az egyik oka ennek a figyelemhiánynak, hogy a sikeres tehetségmenedzsment programmal rendelkez? szervezetek ügyvezet?i nem fordítanak elég figyelmet a Befektetés Megtérülésére. Ehelyett szükség esetén jobban érdekli ?ket a rendelkezésre álló tehetségek száma és min?sége. Röviden összefoglalva a tehetségmenedzsment programok sikerességének legfontosabb mér?i a következ?k lehetnek:
? Mennyire éri el a program azokat a mérhet? célokat, melyek miatt létrehoztuk?
? Hány ember elérhet?, és kész munkába állni, ha bármilyen üresedés jelentkezik?
? Milyen gyorsan lehet ezeket a képzett embereket felismerni, kiválogatni, és munkába állítani?
? Milyen típusú emberek érhet?k el, és készek munkába állni, ha bármilyen megüresedés jelentkezik.
Ez a Dale Carnegie® tanulmány azzal a céllal kezd?dött, hogy megválaszoljon két kulcsfontosságú kérdést: (1) Hogyan határozható meg a tehetség? és (2) Milyen modell ábrázolja a tehetségmenedzsment program lényeges összetev?it?
Amint a tanulmányban láthattuk, nincs egyetlen megfelel? definíció a tehetségmenedzsmentre.
Néhányunk számára az utódlástervezést; mások számára azt jelenti, hogy a legjobb embereket vonzza a vállalathoz, majd fejlessze és megtartsa ?ket; megint mások számára pedig azt jelenti, hogy a szervezet emberi er?forrás osztályának tevékenységét kiegészíti a legjobb emberek vonzását, kiválasztását, fejlesztését, értékelését, jutalmazását és megtartását célzó tevékenységekkel.
A Dale Carnegie tréningjei már több mint 10 millió résztvev?nek formálta át karrierjét. Most Te is csatlakozhatsz hozzájuk! »