Az elmúlt pár napban nagyjából az összes hírportál lehozta már a Deloitte több mint 500 f?vel lefolytatott, Big Quit néven futó felmérését. Aki a HR szakmában dolgozik, biztosan képben is van a kifejezéssel, viszont aki nem, annak most lerántjuk róla a leplet!
A ?Big Quit? lényegében a munkavállalók jelent?s arányú, önkéntes és tömeges felmondását jelenti és az utóbbi id?szakban, f?ként a COVID-19 után ? hogy a home office-ból vissza kell térni a jelenléti munkavégzésre ? a világon számos országban megfigyelhet?.
Nyilvánvaló, hogy amíg mindez csak valahol, egy t?lünk távoli országban fordul, addig maximum legyintünk rá egyet és nem vesszük igazán komolyan. A kutatás azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy a jelenség már a magyar munkaer?piacot is elérte, de vajon miért szeretnének egyre többen felmondani és mely munkavállalói csoportok a leginkább érintettek? Továbbá mit lehet ez ellen tenni?
Cikkünkben rávilágítunk az okokra és arra is, mit lehet vagy mit érdemes tenni a fluktuáció ellen.
Azt, hogy a munkavállalók hogyan érzik magukat az adott munkakörnyezetben, alapvet?en három dolog befolyásolja: a munkavégzés módja, helye és az adott munkavállaló személyes jellemz?i.
A decemberben lefolytatott felmérésb?l az is kiderült, hogy mindhárom területen jelent?s változások zajlanak. A résztvev?k válaszai alapján egyértelm?en a nemzetközi trendekhez hasonló kép rajzolódik ki Magyarországon is: a kitölt?k 57%-a szeretne jelenleg munkahelyet váltani és meglep? módon ez az arány nem csak a beosztottak esetében ennyire magas, hanem a vezet? pozícióban lev?k 47%-a is hasonló lépést fontolgat. Itt jöhet a kérdés, ami már biztosan mindenki feje fölött hatalmas kérd?jelekkel villog: MIÉRT?
Az elmúlt években tapasztalt magas inflációnak és a gazdasági nehézségeknek köszönhet?en még mindig az alacsony fizetés vezeti a listát, DE szorosan mögötte megjelent számos más távozásra motiváló tényez? is, mint a nem hatékony munkafolyamatok, a fejl?dési lehet?ségek gyengesége, illetve a vezet?i elismerés és tisztelet hiánya.
Most, hogy a számokat ismerjük, az okokat pedig feltárta helyettünk a Deloitte, jöhet a következ? kérdés: ÉN, MINT VEZET? MIT TUDOK TENNI ELLENE?
A legfontosabb ezen a területen is a Dale Carnegie tréningek egyik, a TQM vezetésfilozófiából átvett alap elve, a folyamatos fejlesztés. Ha a munkatársak megfelel? támogatást kapnak a hatékony munkavégzéshez, tudásuk b?vítéséhez, az - ahogyan ennek módjait korábbi cikkünkben részletesen kifejtettük - markánsan növeli a vállalat iránti elkötelezettségüket és motivációjukat.
A fent említett fejlesztésbe, az új szabályok, munkavégzési keretek kialakításába érdemes bevonni a kollégákat nem csak a vezet?i, hanem a munkavállalói szintr?l is annak érdekében, hogy olyan megoldási alternatívák szülessenek amelyek valóban pozitív hatással vannak a munkavállalói jól-lét er?sítésére.
A munkavállalói jól-lét és a fluktuáció csökkentése érdekében fontos, hogy az általunk nyújtott juttatásokat és egyéb szolgáltatásokat is a valós munkavállalói igényekhez igazítsuk. Az igények kiderítésének egyik módja, ha megkérdezzük a munkavállalókat, hogy ?k milyen juttatásoknak örülnének és utána valóban ennek megfelel?en alakítjuk ki számukra az adott csomagot.
A Deloitte által végzett kutatásból rámutatott, hogy a COVID-19 lecsengése óta a válaszadók 94%-ának lenne igénye legalább heti 1 nap home office-ra és csupán 6%-uk dolgozna kizárólag az irodában.
Ezért úgy gondoljuk, érdemes megvizsgálni, milyen rugalmas munkavégzési kereteket tudunk biztosítani a munkavállalóink számára. Ebben sokat segít, ha el?ször meghatározzuk azokat a szervezeti és üzleti céljainkat és ezek fényében vizsgálja meg a munkaszervezés lehetséges megoldásait.
Bár a távoli munkavégzés lehet?ségének biztosítása fontos szerepet játszik a munkavállalók nagy részének megtartásában, azokra is érdemes gondolni, akik szeretnének az irodában dolgozni.
Elengedhetetlen, hogy az az ? szükségleteiket is szem el?tt tartsuk, és továbbra is legyen lehet?ségük akár 100%-ban is az irodából dolgozni, ha valakinek ezt a pozíciója vagy személyes preferenciája igényli.
Szeretnéd, ha munkavállalóid inkább a lehetséges tréning id?pontokat böngésznék az álláshirdetések helyett? Akkor itt az ideje, hogy meghallgasd és megbecsüld ?ket!