builderall

A helyzet az, hogy ma sokkal hatékonyabban kell egymással kommunikálnunk, mint korábban, és javítanunk kell az alkalmazkodási képességünkön is. De hogyan alkalmazkodjunk, s ami még fontosabb, hogyan inspiráljunk másokat arra, hogy dolgozzanak a saját alkalmazkodási képességeiken?


A változás sebessége és a globalizáció rákényszerít bennünket arra, hogy elhagyjuk a régóta megszokott felsorolásszer? ?a munka elvégzéséhez az alábbi készségek szükségesek? megközelítést.


Ehelyett a jelenlegi üzleti környezetben törekednünk kell arra, hogy mind önmagunkban, mind pedig a munkatársainkban miel?bb cselekv?képes tudássá váljon 5 kulcsfontosságú készség: kapcsolatteremtés, kíváncsiság, érvényesülésre való törekvés, kommunikáció és konfliktus-kezelés.


Ha megértjük, hogy ezek a készségek milyen egyedülálló értéket teremtenek egy szervezeten belül, s felismerjük, hogy azok elsajátításához folyamatos gyakorlás szükséges, akkor az üzleti világ 21. századi kihívásaival sokkal magabiztosabban tudunk szembesülni.



Íme az 5 kulcsfontosságú készség


#1. Kapcsolatépítés


A kapcsolatépítés a mindennapi munkánk alapja. Valójában minden egyes szervezeti siker a közvetlenül vagy közvetetten egymással dolgozók munkájának eredménye. Összhangra és egyetértésre való törekvés nélkül egy folyamatosan változó globális piacon nehezebben hozunk létre értékes és hasznos kapcsolatokat.


A harmonikus kapcsolat alapja a kölcsönös bizalmi és érzelmi köt?dés egymás iránt. Ez a készség akkor válik igazán értékessé, amikor egy bizalmi viszonyból tiszteletteljes kapcsolódás lesz, s ez a másik iránt érzett tiszteletünk el?segíti az eredményességet. Ez csak akkor történhet meg, ha megértjük a másik embert és a kölcsönös szükségletek kielégítésére együtt törekszünk.


A harmonikus munkakapcsolatok lényege az eredményes közös munka, attól függetlenül, hogy ez közös irodán belül fizikailag is megvalósul, vagy csak virtuálisan több ezer kilométer távolságból. Mindig emlékezzünk arra, hogy a harmonikus kapcsolatok eredményes és örömteli együttm?ködéseket jelentenek.


Egy összhanggal és tisztelettel teli kapcsolat kialakításához asszertívnek kell lenni ? bár sokak számára ez a kifejezés talán nem az els?, ami a kapcsolatteremtés terén el?kerül.

Az asszertív hozzáállás nem azt jelenti, hogy bármilyen módon agresszíven vagy arrogánsan közelítenénk meg egy helyzetet ? ezek általában a kapcsolatok leépülését eredményezik. Az asszertivitás valahol az agresszív és a passzív viselkedés között félúton található, egy olyan önérvényesít? képesség, mely nem nélkülözi a tiszteletet és a tapintatot a másikkal szemben.


Miközben tehát határozottan elmondjuk a saját álláspontunkat, a másik néz?pontját semmilyen módon nem kicsinyítjük le.


Asszertív módon úgy is el tudjunk mondani a másiknak a negatív érzéseinket, hogy nem akar azonnal védekez? pozícióba helyezkedni. Ez egyben azt is jelenti, hogy tágabbról szemlélem az adott helyzetet, és a saját céljaim elérésén kívül a másik céljaira is tekintettel vagyok.


A változás sebessége megköveteli, hogy globális szinten ápoljuk a kapcsolatainkat. Enélkül a folyamatos változás közepette csak evickélni fogunk. Vannak, akiknek könnyen megy, másoknak nyitottság és folyamatos gyakorlás szükséges ahhoz, hogy különböz? személyiségtípusú és gondolkodásmódú emberekkel globális szinten együttm?ködjön.


#2. Kíváncsiság


Második kulcsfontosságú készségünk a kíváncsiság, mely abban segít bennünket, hogy a lehet?ségeinket feltérképezzük. Bár a kíváncsiság alapvet?en egy attit?d, könnyen készséggé tehetjük, amikor egy szükséges változást muszáj elérnünk. A kíváncsiság valójában az ?így kell ezt csinálni? gondolkodásmód antitézise. Ha csak a múltbéli minták alapján hozunk döntéseket, kisebb eséllyel fogunk elérni igazi áttörést a tapasztalatszerzésben is.


Az ember hajlamos arra, hogy a már megszokott tevékenységek alapján szervezze a munkáját, ezért egy állandóan változó környezetben elengedhetetlenül fontos, hogy kíváncsiak legyünk, mert ezzel jobb eredményeket érhetünk el.


A vezet?k egyik legnagyobb kihívása az, hogy valódi, alkalmazott ? más szóval cselekv?képes ? tudás közvetítésével lángra lobbantsák a munkatársaikban a kíváncsiság iránti vágyat. Érdemes egy olyan munkakörnyezet kialakítására törekednünk vezet?ként, melyben a kíváncsiság felülírja az ?így szoktuk ezt csinálni? attit?döt.


Ne feledjük közben azt sem, hogy a változás sebessége és a globalizáció sok munkatársunkban félelmet kelt, aminek az lehet a következménye, hogy többen lesznek elutasítók az újításokkal szemben, mint támogatók.


Bátorítsuk a munkatársainkat folyamatosan, hogy legyenek kíváncsiak más ötletek, emberek, kultúrák iránt. Ösztönözzük ?ket arra, hogy megismerjenek másfajta gondolkodásmódot és munkafolyamatokat, s hogy váljanak kíváncsivá a ?Mi lenne, ha mi is ezt tennénk?? megoldások irányába. Ezzel a kíváncsiságból akár még ambíciót is kovácsolhatunk.


#3. Ambíció és az érvényesülésre való törekvés


Az ambíció alatt azt értjük, hogy egy egyén hajlandó megtenni a szükséges lépéseket ahhoz, hogy a munkájában javuljon a teljesítménye. Ez talán megint jellemz?bb bizonyos személyiségtípusokra, de bárki számára készséggé tehet? megfelel? vezetés mellett.


Hatékonyság az ambícióink terén azt jelenti, hogy elfogadunk újabb ötleteket, cselekvési tervet kovácsolunk bel?lük és beletesszük a szükséges munkát, hogy végre is hajtsuk a tervet. Ez általában nem a legkisebb ellenállás iránya. Ezen az úton a legtöbbször fanyalgókba és becsmérl? emberekbe is belefutunk. Egy érvényesülni akaró ember a bizonytalanságon is átküzdi magát és a tiszta szándékot pontos tettekkel hajtja végre ? ez utóbbi a globális változás vezet?i számára kritikus fontossággal bír.


A vezet?k gyakran szembesülnek paradox helyzetekkel. Egyre inkább jellemz?, hogy a munkavállalók nem feltétlenül akarnak a ranglétrán feljebb lépegetni. Ezért figyelnünk kell arra, hogy a karrierbéli fejl?dést ne csak vertikális irányban nézzük.


Az érvényesülés azt is jelenti, hogy az ember egyre magabiztosabban és jobban halad abban, amit csinál. Ezt persze egy karrierlépcs?vel is jutalmazhatjuk, de az is eredmény, ha egy adott munkaterületen egy ember igazán profi lesz. A vezet?k képességén áll, hogy egy munkavállaló sikerességét miként ismerik el, nem feltétlenül kell azt sugallni, hogy igazi siker csak az, ha egyre feljebb lép a hierarchiában valaki.


Fontos ezért, hogy azokat is támogassuk az ambícióikban, akik csak apró lépésekkel akarnak feljebb haladni. Amikor pedig a karrierben való valódi szintlépés a téma, mindig is lesznek olyanok, akik alkalmasak arra, hogy minden szempontból magasabb pozícióból végezzenek profi munkát.



#4. Kommunikáció


Mindannyian egyetértünk abban, hogy ez a készség nagyon fontos, de nagyon sok szervezeti tanulmány mesél a kudarcról, amikor a kommunikáció egyirányú utcába torkollik. Vannak ötletek, hogy mit lehetne jobban csinálni, de kevés esetben jön el? a másik véleménye iránti ?szinte érdekl?dés vagy a nyitottsággal történ? meghallgatás, mint megoldás.


A legtöbb esetben a szelektív figyelmünk a b?nös, mely segít elterelni a miénkt?l eltér? véleményr?l a fókuszt. A valódi kommunikáció akkor történik, amikor a vezet?k megtanulják, hogy egy bizonyos információt hogyan lehet hatékonyan átadni a másik embernek.


Van, amikor ezt azt fogja jelenteni, hogy csak figyelünk és belehelyezkedünk a másik néz?pontjába, egy folyamatosan változó környezetben talán ez a leger?sebb formája a kommunikációnak.


Gyakran el?fordul az is, hogy egy vezet? minden változással kapcsolatos információt be akar gy?jteni, miel?tt kommunikációt kezdeményezne róla. Ahogy a változás sebessége növekszik és a küls?s információk egyre kevésbé maradnak titokban, a nyílt közléssel való tétlenkedés problémákhoz vezethet.


Ha egy vezet?t tisztelnek a munkatársai, mert jó kapcsolatot épített ki velük, kíváncsiságával folyamatosan érdekl?dését fejezi ki irántuk és ambícióikban támogatja ?ket, akkor az alkalmazottak is sokkal elfogadóbbak lesznek a változásokkal szemben.


Az információ visszatartása a bizalom leromlásához és az épít? munkakörnyezet eróziójához vezet. A kommunikáció az a ragasztó, amely összetartja az összes kulcsfontosságú készséget.


#5. Konfliktuskezelés


Ez talán az egyik legforróbb téma manapság, mert a gazdasági kihívások és feszültségek közepette egyre gyakrabban üti fel a fejét a szervezetekben. A kérdés, hogy ?Mi lenne ha azt megcsinálnánk nálunk is?? az egyszer? kíváncsiságból tényleges törekvéssé válhat.


A bizonytalanság konfliktust okoz, ahogy pl. a munkavállalók egy szervezeten belül megpróbálják önmagukat megvédeni az esetleges elbocsájtásokkal szemben. Azon cégek munkatársai lesznek hatékonyabb csapatjátékosok és dinamikusan fejl?d? partnerek egy globális piacon, akik megfelel? konfliktuskezel? készségekkel rendelkeznek.


Nem célunk ebben a tanulmányban, hogy a hatékony konfliktuskezelést részleteiben taglaljuk. Amit érdemes szem el?tt tartani ugyanakkor, hogy az elmérgesed? konfliktusok az üzleti életben negatív hatással vannak a termelékenységre.


A túl hangos reakciók és a fenyeget? hangvétel hosszú távon alááshatják egy csapat m?ködését. A történet másik oldala pedig az passzív-agresszív kommunikáció, amely a csapat hatékonyságára van nagyon negatív hatással.


Ez különösen igaz olyan cégekre, amelyek globális szinten kell, hogy napi szinten kommunikálják az egymás iránti elvárásaikat. A legjobb tanácsunk az, hogy érdemes a hatékony emberi kapcsolatokat eredményez? stratégiákat megismerni és alkalmazni. A konfliktuskezelés abban segít, hogy a csapattagok az esetlegesen heves nézeteltérések ellenére is megtalálják a kölcsönösen el?nyös megoldásokat.



Tanácsok profiktól


Dave Bower, a Virginia állambeli Oak Dale-ben m?köd? Oak Dale Landscapes and Hardscapes ? egy kertészeti szolgáltatásokkal foglalkozó ? cég tulajdonosa szerint a siker receptje a következ?: ?Ha megpróbálod megérteni a másik néz?pontját, nyer? céged lesz, és szerintem minimális kapcsolatteremt? készséggel átsegíthet? egy vállalat a gazdasági szempontból nehezebb, lassú id?kön is.?


Bower Úr az említett 5 készséget úton-útfélen hirdeti. Állítása szerint cégének sikere els?sorban a munkatársai kapcsolatteremt? készségének köszönhet?. ?Sok ember van, akinek arról a fajta üzleti vállalkozásról ez biztosan nem jutna eszébe, amit mi m?ködtetünk, de nálunk az emberi kapcsolatok fontosságát már az el?tt kihangsúlyozzuk, miel?tt elkezdjük a munkatársakat betanítani.


? Bower Úr azt mondja: ?Mi megköveteljük az alkalmazottainktól, hogy részt vegyenek kapcsolatteremt? és konfliktuskezel? képzéseken, hogy az ügyfeleinkkel jobb kapcsolatba kerüljenek.?


Leginkább mégis azt a leckét kellene magunkkal vinnünk mindannyiunknak, amit Dave Bower akkor fedezett fel, amikor elmesélte ezeket a tapasztalatokat a lakóközösségének. Kapcsolatteremt? készségek fejlesztése céljából tanórákat szervezett, s elhívta a versenytársait is, hogy vegyenek részt. Ketten el is fogadták a meghívást. Bower úr aztán a következ?t mondta:


?Több alkalmazottam is részt vett a képzésen és látták, hogy a munkatársaink milyen boldognak t?nnek, és szöget ütött a versenytársaink fejébe, hogy ez hogy lehet. Szerintem rájöttek, mert most már ?k is nagyon izgatottak. Ez pedig jobbá teszi az egész piacot.?


Amire Dave Bower rájött a versenytársak bevonása kapcsán az tulajdonképpen az egész globalizálódó világra érvényes: a jó verseny igazi érték. Amikor a versenytársaink számára is megemeljük a lécet, ahogy Bower tette, a saját cégünket is felemeljük. A jó verseny pedig rákényszeríti a cégeket a folyamatos alkalmazkodásra is, ez pedig az egész értékcsere folyamatot javítja.


Az említett példát egy partneri együttm?ködés esetén és konkrétan az üzleti partnerünk fejl?dése céljából is érdemes átgondolni. Ahogy a körülöttünk lév?k jobbak lesznek, mi is egyre csak fejl?dünk.


Élethosszig tartó tanulás és az 5 készség


Ha egy vállalati környezetben az élethosszig tartó tanulásról beszélünk, nagy valószín?séggel negatív hozzászólásokkal fogunk szembesülni. A legtöbb ember számára a tanulás szó hallatán megjelenik egy képzeletbeli osztályterem képe, melyben olyan ? nem túl értékes ? információk feldolgozásával telik az id?, amelyeknek a szervezet tényleges m?ködéséhez nem sok köze van.


Azokkal a munkatársainkkal, akik már úgy érzik, hogy b?ven eleget tudnak a hétköznapi eredményességhez, s ezért egy kötelez? képzést csak felesleges id?töltésnek vélnek, érdemes külön is leülni és fenyegetés nélkül, tapintatosan átbeszélni a közös el?nyöket.


A célunk az, hogy segítsünk a munkatársainknak elsajátítani a tévesztés és a hibázás helyes kezelését, mégpedig úgy, hogy ez ne akadályozza ?ket a sikerességükben. Valójában egy gondolatébreszt? környezetben az ember automatikusan közelebb kerül a kapcsolatteremtés és kapcsolatápolás, az ?szinte érdekl?dés, az érdekérvényesítés és a profi kommunikáció eszköztárához, amely egy szervezet változáshoz való alkalmazkodását jelent?s mértékben javítja.