builderall


Létrehozni az elképzelést és a megvalósítását szolgáló tervet, ebben áll a vezetés. A vezet?k nemcsak az átfogó képet látják és közvetítik hatékonyan, hanem le is bontják a tervet a csoportos megvalósításhoz szükséges prioritásokra és eljárásokra.


Most megismerheted azt a 8 lépéses tervezési folyamatot, amely a 4 napos Dale Carnegie vezet?i tréningünk egyik tananyaga. Ennek a tervezési szisztémának az az egyik különlegessége, hogy a modern menedzseri alapokat lefektet? Peter Drucker módszertanán alapul, mivel ez a tréningünk Peter Drucker és Dale Carnegie együttm?ködéséb?l született.


Íme 8 lépéses tervezés módszertana:


1. lépés: A kívánt végeredmény


Milyen végeredményeket érünk el a terv hatáskörén belül? Hogyan illeszthet? ez a szervezetre kiterjesztett ?kívánt? helyzetbe? Fesd le azt, hogy milyennek szeretnéd látni a végeredményt és azt, hogy ebb?l mit nyernek mások.


2. lépés: A jelenlegi helyzet


Határozd meg az aktuális helyzet valóságképét. Hol tartotok most? A vezet?k alapos bels? és küls? helyzetértékelést végeznek, hogy világosan megértsék azokat a tényez?ket, amelyek el?segíthetik, vagy akadályozhatják er?feszítéseiket, illetve amelyek lehet?vé teszik, hogy reális célokat t?zzenek ki.



3. lépés: Célok


Határozd meg és t?zd ki a célokat. A vezet?k tudatában vannak, hogy reális célok nélkül a szervezeti munka parttalanná válik. A reális célok jelentik a legfontosabb menedzsment döntések alapját.


Minden vezet? tisztában van azzal, hogy reális célok nélkül az alkalmazottak hajlamosak a feladatorientált munkavégzésre, az eredményorientált helyett. Nagyon odafigyelnek ezért arra, hogy reális, ésszer?, kihívó és elérhet? célokat t?zzenek ki. Ezeket apró részekre kell bontani, amelyeket olyan személyekre bíznak, akik rendelkeznek a megvalósításukhoz szükséges készségekkel és képességekkel. Így a célok kevésbé t?nnek elérhetetlennek, mert olyan szintre hozták le ?ket, amelyen nagyobb könnyedséggel valósíthatók meg. Azzal pedig minden vezet? tisztában van, hogy a mindennapos célok elérésének megfelel? mértékben kell a közép- és a hosszú távú célok teljesülését szolgálni.


4. lépés: Cselekvési lépések


Dolgozz ki egy jól átlátható programot, s azon belül cselekvési lépéseket. Minden vezet? tudja, hogy a reális célkit?zések a tervezési folyamatnak csak az egyik lépését képezik. A megvalósítás gyakran azért marad le a célok mögött, mert nem gondolják át, és nem fogalmazzák meg gondosan az elérésükre kidolgozott célravezet? és használható programokat, cselekvési terveket. A nyomonkövetési tervek és programok biztosíthatják a kívánt eredmények elérését, ha következetes és folyamatos ezekben a részvétel. A vezet?nek meg kell tanítania csapattagjait a hatékony tervezés fortélyaira, hogy elérje a rábízott célokat.


Az el?írt célok elérése érdekében meghatározott programok és cselekvési tervek megfogalmazásóba a vezet?knek be kell vonniuk a csapattagokat, hogy mindenki tisztában legyen:


> A kit?zött célok megvalósulósi feltételeivel

> Azzal, hogy ki melyik részét végzi el az adott feladatoknak

> Azzal, hogy a különböz? részek, miként kapcsolódnak egybe

> Azokkal a körülményekkel, amelyek segítik és akadályozzák a cél teljesülését

> Az id?zítéssel ? azzal, hogy mikor ültetik gyakorlatba a terveket és ötleteket

> A feladatok megfelel? összehangolósónak módjával.


Határozd meg a folyamat során alkalmazandó módszereket. Azok a vezet?k, akik jellemz?en kiemelked? teljesítményeket mutatnak fel, semmit sem bíznak a véletlenre. Kitartóan kutatják a legcélravezet?bb módszereket, hogy programjaikat és terveiket a kívánt eredményekre váltsák.



5. lépés: Id?keretek


Állíts össze egy ütemtervet. Az elvégzend? munkát úgy kell id?zíteni, hogy minden szakaszát az el?írt id?pontra teljesítsék. A határid?ket úgy kell megszabni, hogy minden érintettnek tudomása legyen róluk, és igyekezzék betartani ?ket.


6. lépés: Er?források


Mérd fel a terv költségeit. Mivel a költséghatékonyság minden menedzseri tevékenység során mérvadó, minden terv tekintettel van a személyzeti és anyagi költségekre, az id?beli ráfordításra.


7. lépés: Akadályok és váratlan körülmények


Amikor célokat fogalmazunk meg, mindig beszámítjuk az akadályokat és a váratlan körülményeket is. Többnyire számításba vesszük az id?beli csúszásokat, a költségek és er?források szintjén várható változásokat, illetve az eredményeket befolyásoló veszélyeket. Ha alapossággal tervezünk, gyakran megkíméljük magunkat és vállalatunkat a kedvez?tlen fordulatoktól.



8. lépés: Nyomonkövetés és felmérés


Összpontosíts a lényegre. A sikeres menedzserek, akik jellemz?en kiemelked? teljesítményeket mutatnak fel, hatékony teljesítménymér? rendszereket m?ködtetnek, ezek ugyanis kimutatják, ha eltérnek a kívánt végeredményt?l, továbbá korrekciós lépéseket foganatosít, ha az eltérés bekövetkezett. Nem mélyülnek el túlságosan a sajátos részletekben, azonban a projekt sikere szempontjából létfontosságú tényez?kre, nagyon odafigyelnek. Azokra a tényez?kre összpontosítanak, amelyek gátolhatják a kívánt eredmény megvalósulását, illetve azokat a mutatókat kísérik figyelemmel, amelyek a lehetséges problémákra figyelmeztethetik ?ket. Így a korrekciós lépéseket végre lehet hajtani, a célokat pedig el lehet érni.


Ne feledd: egyetlen tervezéssel töltött óra felér négy óra megvalósítással!