builderall


A feladatkörök hatékony kiosztása kulcsfontosságú a vezet?i siker szempontjából. A megfelel? delegálás nemcsak az alkalmazottak meger?sítését szolgálja, hanem azok a vezet?k, akik jól kezelik ezeket a dolgokat, képesek növelni jövedelmüket is és el?rébb juthatnak a karrierjükben. Ráadásul lehet?séget ad a vezet?knek arra, hogy tapasztalatot és irányítást adjanak munkatársaiknak, különösen akkor, amikor felel?sséget ruháznak át. Ugyanakkor néhány kutatás azt mutatja, hogy a munkavállalók a döntéshozatal átruházását inkább terheként élik meg, amit legszívesebben elkerülnének.


Egy tanulmánysorozatban különösen a delegálás kapcsolatokra gyakorolt hatását vizsgálták. A kutatás kimutatta, hogy amikor a vezet?k átadják a felel?sséget az alkalmazottaiknak, az kapcsolati problémákhoz vezethet. Ugyanakkor találtak olyan módszereket, amik segítségével a delegálás pozitívabb élmény lehet az alkalmazottak számára. További vizsgálatok szerint azok a munkavállalók, akik döntést hoztak helyettük, kevésbé hajlandóak a jöv?ben együttm?ködni a vezet?kkel, és a delegálás növeli a munkakapcsolatok megszakadásának esélyét.



Hogyan kell delegálni a döntéseket?


Kiderült, hogy a vizsgálatban résztvev?k úgy vélték, hogy igazságtalanabb, ha döntést kérnek t?lük, mint ha csupán tanácsot kérnek. Ez a tisztességtelenség érzése miatt negatívan befolyásolta a delegálóval való viszonyukat. Igazságtalannak t?nhet, ha valaki arra kéri egy kollégáját, hogy vállalja a döntés felel?sségét, különösen, ha úgy érzi, hogy ez a felel?sség eredetileg a kérvényez?é.

Hogyan delegálhatnak a vezet?k úgy, hogy ne t?njenek igazságtalannak? 


Adjunk át pozitív kimenetel? döntéseket


Egy kísérletben a résztvev?k felének egy olyan választást kellett meghozniuk, ami elbocsátásokkal jár, míg a másik fele bónuszok kiosztásáról döntött. Az eredmények azt mutatták, hogy amikor a feladat elbocsátásokkal kapcsolatos volt, a vezet?knek nehezebb volt delegálni a anélkül, hogy ez rombolta volna a kapcsolataikat, és az emberek kevésbé akartak a jöv?ben döntéseket hozni. Ezzel szemben, amikor a bónuszok kiosztásáról volt szó, a delegálás nem okozott ilyen problémákat, és a résztvev?k ugyanolyan szívesen segítettek a jöv?ben, mint azok, akik csak tanácsot adtak. Ennek oka az volt, hogy a pozitív eldöntend? ügyek átadása igazságosabbnak t?nt az emberek szemében.



Adj felel?sséget az alkalmazottaknak a feladatkörükbe tartozó döntésekért


A vezet?k elkerülhetik a delegálás negatív következményeit azzal, hogy a döntési felel?sséget olyan munkavállalóknak adják át, akiknek ez a feladataik közé tartozik. Például, ha egy bankban az új fiók nyitásáról kell dönteni, és ezt egy ingatlanokkal foglalkozó alkalmazottra ruházzák át, az igazságosabbnak és helyénvalóbbnak t?nik. Ez sokkal jobb, mintha ugyanazt a választást egy olyan alkalmazottra hárítanák, aki a munkavállalói juttatásokért felel?s.


Csökkentsd a lehetséges következményeket


A vezet?k elkerülhetik a döntések átadásávak járó kapcsolati problémákat, ha a döntés f?leg a delegált személyt érinti. Egy vizsgálatban, amiben a résztvev?knek otthoni munkarenddel kapcsolatos döntést kellett hozniuk, azt tapasztalták, hogy amikor a választás csak az ? saját beosztásukra vonatkozott, a delegálás nem okozott kapcsolati nehézségeket. Az emberek szívesebben vállalják a felel?sséget, ha a döntés következményei kizárólag rájuk vonatkoznak, és nem érintik közvetlenül a kollégáikat.



A kutatás azt mutatja, hogy az általános delegálási tanácsok nem veszik figyelembe a döntések különböz? körülményeit. Ezek az ügyek átadása komoly kapcsolati problémákat okozhat, amiket a vezet?knek alaposan mérlegelniük kell. A kísérletek rávilágítanak arra, hogy milyen helyzetekben jelentkeznek ezek a problémák: ha egy feladat valószín?leg negatív következményekkel jár, és nem az alkalmazott felel?sségi körébe tartozik, akkor a delegálás valószín?leg feszültséget okoz, és a vezet?knek jobb, ha inkább csak tanácsot kérnek. Ezzel szemben, ha a döntés pozitív eredményeket hoz vagy az alkalmazott feladatai közé tartozik, a delegálás kevésbé okoz problémát, és segíti az alkalmazottak döntéshozatali képességeinek fejl?dését.


Emellett a kutatás azt is kimutatta, hogy a döntések átadására törekv? vezet?knek érdemes olyan módszereket alkalmazniuk, amik igazságosabbá teszik a folyamatot. Például a vezet?k beilleszthetik a feladatot az alkalmazott munkakörébe, vagy világosan elmagyarázhatják, hogyan vállalják következményeket. Fontos megjegyezni, hogy a kutatás nem vizsgálta, hogy az alkalmazottak hogyan reagálnak motivációs szempontból, például ha a döntés el?léptetéshez vagy karrierfejl?déshez vezet.


Bár a delegálás fontos a sikerhez, elengedhetetlen, hogy a vezet?k tudják, mikor és hogyan érdemes alkalmazni, hogy élvezhessék az el?nyeit anélkül, hogy kapcsolati problémákat okoznának.