????
A napod nagy részét (majdnem több, mint ötven százalékát) a munkahelyeden töltöd, így nem meglep?, hogy ez az a hely, ahol hosszú távú barátságokat tudsz kialakítani a kollégáiddal. A munkahelyi barátságok ápolása nemcsak szociális szempontból fontos, hanem remek módja annak is, hogy megismerkedj munkatársaid emberi oldalával is.
Számos kutatás bizonyította már, hogy a munkahelyi barátságok az emberek alapvet? társaság iránti igényét elégítik ki, ezért bizonyos mértékig szükségesek is. Ahogy a CNBC egy nemrégiben megjelent cikkben fogalmaz: ?Az igazi barátság a hosszú távú siker, egészség és boldogság kulcsa - az összetartozás, a cél, a bizalom és az elégedettség olyan elegye, amelyre mindannyian vágyunk."
A munkahelyi barátságok azonban nem mindig zökken?mentesek, különösen a vezet?k és az alkalmazottak, vagy a vezet? beosztású és a fiatalabb alkalmazottak között. Ebben a forgatókönyvben ugyanis mindig lesz egy hatalmi dinamika a játékban. Míg egy magasabb beosztású kolléga az irodán kívül lehet, hogy haver, az irodán belül ez a kapcsolat valószín?leg bonyolultabbá válik, különösen a merevebb kultúrával vagy szigorú hierarchikus szervezeti struktúrával rendelkez? vállalatoknál.
Tehát mindenképpen érdemes megfontolni, hogyan lehet ezeket a szituációkat elkerülni, hogy a barátság is és a szakmai kapcsolat megmaradjon.
Ebben a cikkben azt vizsgáljuk, mit jelent a munkahelyi barátságok kialakulása, hogyan hat ez a szervezet kultúrájára, és hogyan lehet olyan határokat felállítani, amelyek biztosítják, hogy a barátság és a munkakapcsolat is m?ködni tudjon.
Kezdjük azzal, hogy megvizsgáljuk, milyen értéket jelenthetnek a munkahelyi barátságok a szervezeteknek. Er?s kapcsolatok, kölcsönös tisztelet, összetartó csapat, közös humorérzék: ezeket mind az el?nyére fordíthatja egy vállalat. De hogyan?
A munkahelyi barátságok elkötelezetté tesznek
A munkahelyi barátságok egyik legnagyobb el?nye, hogy elkötelezetté teszi a munkavállalókat. A Gallup legújabb kutatása alapján azok a dolgozók, akiknek van ?legjobb munkahelyi barátjuk? hétszer h?ségesebbek a munkahelyük iránt. A munkába járást nem kötelez? rosszként fogják fel, hanem örülnek neki, ha be kell menniük, mert akkor tudnak találkozni valakivel, akihez köt?dnek. Ez egy elég komoly indok, hogy fontosnak tartsuk a barátságos és támogató munkahelyi légkör kialakítását.
Nyilván magától értet?dik, hogy az elkötelezett dolgozók produktívabbak, elégedettebbek a munkájukkal, és sokszor segítenek egy összetartóbb, barátságosabb szervezeti kultúrát kialakítani.
A munkahelyi barátságok növelik a profitot
Bár els?re paradoxnak t?nhet, a munkahelyi barátságok igenis hozzájárulnak a hatékonyabb m?ködéshez és ez által a pofit növekedéséhez. David Burkus amerikai író és szociológus a Harvard Business Review-ban megjelent cikkében a témával kapcsolatban azt írja, hogy a [m]ultiplex kapcsolatok (munkakapcsolat, amely barátsággá fejl?dött) jelent?sen növelik a munkavállalók teljesítményét. Ennek els?sorban az az oka, hogy az emberek szeretnek tanácsot kérni. Ha valakinek vannak barátai a cégnél, sokkal könnyebben kérnek segítséget, mert nem kell attól tartaniuk, hogy inkompetensnek tartják majd ?ket. Ráadásul, ha vannak olyan barátaik a vállalatnál, akik más osztályon dolgoznak, olyan információkhoz is hozzájutnak ezen az informális hálózaton keresztül, amely a hivatalos kommunikációs csatornákon keresztül nem biztos, hogy eljutna hozzájuk. Az informális hálózatok jelent?ségét a vállalatvezet?k mégis gyakran alábecsülik, pedig a saját teamen vagy részlegen kívüli kollégákkal való barátságok kialakítása hatékonyabbá és gyorsabbá teszi az információ áramlását a vállalaton belül. Ez sokat segít abban, hogy a munkavállalók átfogóbb képet kapjanak a vállalat céljairól, jöv?képér?l és arról is, hogyan m?ködnek más részlegek.
A munkahelyi barátságoknak természetesen vannak buktatói és ezzel el is érkeztünk a cikk legnagyobb kérdéséhez:
Hogyan tartsuk fenn az egyensúlyt a barátság és a szakmai munkakapcsolat között úgy, abban mindkét fél fejl?dni tudjon és ne érjen véget sem a karrier, sem a barátság?
A vezet? ? beosztott barátságban megjelen? hatalmi harc mellett a cikkhez végzett kutatásunk során találkoztunk a munkahelyi barátságok egy másik potenciálisan káros mellékhatásával, az érzelmi kimerültséggel is. Ez az állapot jellemz?en akkor következik be, amikor a munkahelyi barátságokban egy-egy összeveszés mellett még a munkahelyi stresszel is meg kell birkózni. ?A munkaterhelés és a munkahelyen állandóan jelen lev? barátok emocionális/társas igényei közötti lavírozás olykor fenntarthatatlannak bizonyulhat. A munkahelyi barátság nehéz szitu, a benne lév?knek ugyanis folyamatosan választania kell a haver szerep és a munkavállalói szerep között. Ez pedig érzelmi kiégéshez vezethet.? ? írja a CBC.
Akkor mégis hogyan lehet m?köd?képessé tenni a munkahelyi barátságokat?
Talán a legfontosabb lépés (és ez minden egészséges barátságra igaz) a határok kialakítása és kezelése. A barátságok elvonhatják a figyelmünket az aktuális munkáról és ronthatják a koncentrációs készséget is, ezért ésszer? határokat húzni. Ez azt jelenti (és egymás határainak tiszteletben tartása), hogy megtanuljuk szabályozni, hogyan és mikor folytatunk nem munkával kapcsolatos beszélgetéseket. Jó kezdetnek számít, ha az ebédszünetben id?t szakítunk a kapcsolattartásra, vagy ha a pihen?id?ben megiszunk egy kávét. Ha a kapcsolattartás a folyamatos chatelés helyett a személyes beszélgetésekre korlátozódik, az szintén csökkenti a zavaró tényez?k valószín?ségét.
Zárszóként csak annyit, hogy?
Barátokat szerezni a munkahelyen nem nehéz és többnyire jót tesz neked és a vállalati kultúrának is, azonban a haver-munkatárs szerep folyamatos váltogatása stresszes és hosszú távon érzelmi kiégéshez vezet. Ugyanakkor, ha megtanulod megfelel?en kezelni a munkahelyi barátságokat, jobban fogod érezni magad munka közben és elkezded majd megismerni önmagad és a vállalat többi tagját is.