??????????????????Bizonyára veled is el?fordult már, hogy nem kaptál választ a megkereséseidre. Elküldesz egy e-mailt, amelyben találkozót, információt, véleményt vagy akár csak egy bemutatkozást kérsz, és nem kapod meg a választ. Lehet, hogy egy munkatárshoz, egy ügyfélhez, egy osztálytárshoz vagy akár egy régi baráthoz fordulsz, nem mindenki válaszol azonnal, s?t, sokan egyáltalán nem válaszolnak.
Bármennyire is frusztráló és kiábrándító lehet, a válasz hiánya nem jelenti azt, hogy figyelmen kívül hagytak. Fontos, hogy átgondoljuk a címzett helyzetét. Az emberek gyakran zsongl?rködnek számos munkahelyi és személyes kihívással egyszerre. A te e-mailed valószín?leg nem szerepel a prioritási listájuk élén. Ha ezt szem el?tt tartod, könnyebbé válhat számodra, hogy ne vedd személyes sértésnek a válaszok hiányát, és bátrabban próbálkozz az újbóli kapcsolatfelvétellel.
Ennek ellenére még mindig kínosnak érezheted az újbóli felkeresést, különösen, ha ezt többször is meg kell tenned. Íme néhány kulcsfontosságú dolog, amit érdemes szem el?tt tartani, amikor újra megpróbálod felvenni a kapcsolatot valakivel.
Tedd vonzóvá a tárgysort
Az e-mailek körülbelül 47 százalékát csak a tárgysor alapján nyitják meg vagy hagyják figyelmen kívül. A kutatások azt mutatják, hogy a rövidebb, mindössze négy szót tartalmazó tárgysorok megnyitási aránya a legmagasabb, ami érthet?, mivel az e-mailek kétharmadát telefonon olvassák.
Egy tanulságos példában, valakinek arra volt szüksége, hogy egy kollégája aláírja a kommunikációs tervet egy csapat átszervezés kapcsán. Az els? e-mailjére, amelynek tárgya ?Csapatkommunikációs terv a cég bejelentése el?tt? volt, nem érkezett válasz. Majd újra elküldte az e-mailt a munkatársának, a tárgysort megváltoztatva "Sürg?s: kommunikációs terv", és azonnal választ kapott.
Bár nem minden e-mail lesz annyira fontos, mint az el?bbi eset során, mégis átgondoltan kell megválasztani a tárgysort. Kerüld az olyan általános kifejezéseket, mint az ?Utánanézek? vagy a ?Bejelentkezem?. Ezek nemcsak ködös kifejezések, hanem kellemetlen érzést is kelthetnek az olvasóban, ami még tovább késleltetheti a gyors választ. Inkább használj olyan tárgysorokat, amelyek röviden összefoglalják a kérésed, például: ?Következ? lépések az x projekttel? vagy ?Kérdés az álláspályázattal kapcsolatban?.
Ügyelj a hangnemre
A hangnemet e-mailben könnyen félre lehet érteni, ezért ügyelj arra, hogy az üzenetet barátságosan és tisztelettudóan fogalmazd meg. Kutatások szerint a pozitív hangvétel? e-mailekre 10-15%-kal nagyobb eséllyel érkezik válasz, mint a semlegesebb üzenetekre.
Gondolj úgy az üzenetedre, mint egy gyengéd bátorításra. Képzeld el, hogy egy olyan e-mailt kapsz, amelyben ez áll: "Kérem, küldje el visszajelzését a projektemr?l csütörtökig", szemben a következ?vel: "Tekintettel az ilyen típusú projektekkel kapcsolatos tapasztalataira, örülnék, ha visszajelzést kapnék az eddig elvégzett munkámról. Ez nagy el?relépést jelentene a csapatomnak és nekem, ezért nagyra értékeljük, ha csütörtökig elküldöd a véleményedet." Az els? távolságtartó, és akár követel?z?nek is t?nhet, míg a második barátságosabb és elismer?, ráadásul a címzettet is dicséri. A diszkrét dicséret, anélkül, hogy túlzásokba esnél, rendkívül hatékony lehet.
Légy tömör, és használj egyszer? nyelvezetet
Senki sem szereti a hosszú és bonyolult szöveg? e-maileket. A leghatékonyabb üzenetek rövidek és könnyen átolvashatók. Kutatási eredmények szerint az üzenetek ideális hossza 75 és 100 szó között van, ami 51%-os válaszadási arányt eredményez. Ez azt jelenti, hogy ha továbbítod az els? e-mailt, az új felkeres? üzenetnek még rövidebbnek kell lennie. Ugyanez a kutatás azt is kimutatta, hogy az egyszer?, harmadik osztályos olvasási szintnek megfelel? nyelvezet eredményezi a legmagasabb válaszadási arányt, egészen pontosan 53%-ot. Az emberek hajlamosak elhalasztani a hosszabb, összetettebb levelek olvasását, egy kés?bbi, nyugodtabb id?pontra, azonban emiatt gyakran megfeledkeznek róluk.
Próbálj meg egyszer?en és világosan fogalmazni. Írhatsz például így: ?Szeretném megkérdezni, hogy lenne-e lehet?séged a következ? egy-két hétben egy rövid megbeszélésre a vállalatnál szerzett tapasztalataimmal kapcsolatban, mivel éppen a pénzügyi elemz?i állásra pályázom?.
Egyértelm? kérdést tegyél fel
Egy világos, közvetlen kérdés segít a címzettnek pontosan megérteni, hogy mit vársz el t?le. Minél egyértelm?bben fogalmazol, annál könnyebben tudnak majd válaszolni. Valójában 50%-kal nagyobb valószín?séggel kapsz választ, ha legfeljebb három kérdést teszel fel, mintha egyáltalán nem kérdeznél. A kérdéseid hangozhatnak például így:
- ?Van olyan id?pont a következ? egy-két héten belül, ami megfelel??
- ?Lenne kedved bemutatni nekem az új partnert??
- ?Ráérnél egy beszélgetésre a következ? héten a projektem állapotáról??
- ?Részt tudnál venni a konferenciánk panelbeszélgetésén??
Adj neki egy kiutat
Lehet, hogy valaki azért nem reagál az üzeneteidre, mert nem áll módjában segíteni, vagy nem érzi magát kényelmesen a kérésed teljesítésével kapcsolatban. Ha lehet?ségeket adsz a címzettnek, enyhítheted a kellemetlen érzéseit, és alázatot mutathatsz felé, aki ezáltal nagyobb valószín?séggel fog válaszolni. Próbáld ki a következ? megfogalmazásokat:
- ?Ha nem ismered eléggé az új kollégát ahhoz, hogy bemutass, teljesen megértem.?
- ?Ha más irányba indultál el a pozíció betöltése során, kérlek, tudasd velem.?
- ?Ha inkább valaki mást kellene megkeresnem ezzel a kérdéssel, kérlek, jelezd felém.?
- ?Kérlek, szólj, ha mostanában túlságosan lekötnek a feladataid ahhoz, hogy visszajelzést adj a projektemr?l, vagy ha több id?re van szükséged hozzá."
- ?Ha nem tudsz részt venni a panelünkben, szívesen fogadunk javaslatokat azokra, akiket a témában ajánlanál.?
Azzal is lehet?séget adhatsz a címzettnek, hogy elkerüljétek a kellemetlen magyarázkodást, ha elismered, hogy tisztában vagy azzal, mennyire elfoglalt. Amit legkevésbé szeretnél, az az, hogy negatív érzelmeket társítsanak az e-mailjeidhez. Ebben az esetben egy egyszer? megjegyzés, mint például: ?Ha túl elfoglalt vagy, illetve nem alkalmas az id?pont, semmi gond?, jól m?ködhet.
Légy mértékletes a kitartásoddal
Kutatások kimutatták, hogy a kérés csökkenti a szorongást, javítja az önbecsülést, és a kapcsolatok min?ségét, arról nem is beszélve, hogy ez közelebb hozhat a kérésed teljesüléséhez. Egyszóval, az újabb megkeresés megéri az er?feszítést.
Azonban fontos figyelni arra, hogy ne lépjünk át egy bizonyos határvonalat, ahol a kitartás zavaróvá, idegesít?vé válhat. Egyszerre kell magabiztosságot és jó ítél?képességet tanúsítanod, hogy mikor kell újra felkeresned valakit, és mikor van itt az ideje, hogy lemondj a veszteségekr?l és tovább lépj. Általános szabály, hogy az els? e-mail után egy héttel érdemes újra kapcsolatba lépni. A kérés jellegét?l, a korábbi beszélgetésekt?l és a vonatkozó határid?t?l függ?en azonban el?fordulhat, hogy hamarabb is célszer? a címzett újbóli megkeresése.
Amennyiben az ügy nem sürg?s, javasolt, hogy minden további felkeresés között növeld az eltelt id?t, és minden alkalommal legalább egy hetet várj, miel?tt ismét megkeresed a címzettet, maximum háromszor. A helyzett?l függ?en lehet még egy negyedik, utolsó próbálkozás.
????????????????El?fordult, hogy valaki egy vezet?i állásinterjúra jelentkezett, ami után a toborzó jelezte, hogy nagyon jó benyomást tett, s?t, egy találkozót is szeretett volna szervezni a vezérigazgatóval. Három próbálkozás után a jelentkez? még mindig nem kapott visszajelzést és már hat hét telt el az utolsó e-mail óta. Nem volt vesztenivalója, ezért úgy döntött, hogy még egyszer utoljára e-mailt küld a toborzónak, és perceken belül választ kapott.
Az, hogy odafigyelünk azokra, akik nem válaszolnak nekünk, a sikeres üzleti kommunikáció és céljaink elérésének nélkülözhetetlen részét képezik. Használd az említett stratégiákat, amelyekkel javíthatod a felkereséseid sikerességét, és el?segítheted a szükséges visszajelzések megszerzését. Ez a tudás segíthetet abban is, hogy sikeresebben tudd értékesíteni a termékedet, vagy szolgáltatásodat. A Dale Carnegie Értéskesítési Mesterkurzusának elvégzésével ezt még magasabb szintre tudd emelni, hiszen megkapsz általa minden olyan szükséges tudást, és eszközt, amivel igazán meggy?z? szakemberré válhatsz.