Bizonyára veled is el?fordult már, hogy valamit nem úgy értettél, ahogyan azt szánták, vagy éppen a te mondanivalód ment félre. Ezek a helyzetek nemcsak kellemetlenek, hanem problémákat és nehezen megoldható szituációkat is eredményezhetnek.
Képzelj el egy szituációt, ahol egy félreértés életeket veszélyeztethet. Például egy pilótának mindig teljesen ébernek és összpontosítottnak kell lennie. Egyetlen félreértett utasítás tragédiához vezethet. Az ilyen helyzetekben a kontextus különösen nagy odafigyelést igényel, mivel mások életéért is felel?sek vagyunk.
Felmerülhet benned a kérdés: Mi köze mindennek az üzleti élethez? Számtalan felmérés bebizonyította, hogy még a sikeres vállalatok alkalmazottai sem mindig értik megfelel?en a szervezetük stratégiáját és értékeit. Ez nem feltétlenül a fels? vezetés kommunikációjának hiánya miatt van, hiszen a vezet?k gyakran sok id?t és er?forrást fordítanak az üzleti stratégia tudatosítására.
Azonban sok cég vezet?je nem megfelel? kontextusban kommunikál az alkalmazottakkal, akik így nem tudják helyesen értelmezni a vállalat döntéseit. Ami a vezet?k számára világos, az az átlagos alkalmazottak számára gyakran érthetetlen lehet, különösen, ha újak a vállalatnál.
Miért nem kapják meg a teljes képet?
Az alkalmazottak számára nehézséget okoz a fontos összefüggések megértése, mert a vezet?k minden nagy döntésnél figyelembe veszik a piaci dinamikát, a versenytársakat és az ügyfeleket, valamint a sok éves tapasztalatukat. Ezért gyakran képtelenek mindent megosztani, ami egy adott döntéshez vezetett.
Ez a jelenség nemcsak önmagában tud félreértéseket okozni, hanem a hosszú távú kommunikációt is nagyban megnehezíti. Ha egy magasabb rangú kolléga félreértelmezi a stratégiát, és annak megfelel?en hoz meg bizonyos döntéseket, nem biztos, hogy képes megfelel?en cselekedni.
Hogyan kerülheted el vezet?ként ezeket a félreértéseket?
Mutasd meg az elvetett alternatívákat is!
Magyarázd el, hogy miért nem egy másik megoldást választottál. Ez segít az alkalmazottaknak megérteni a döntési folyamatot és a választott irányt. Például a cég átfogó víziójának bemutatásakor említsd meg azokat az alternatív irányokat is, amelyeket fontolóra vettetek, és indokold meg a végs? választást. Ez a kommunikáció lehet?vé teszi, hogy az emberek ne csak a már meghozott döntéseket érthessék meg, hanem nagyobb belátást nyerhessenek a döntéshozatali folyamatokba is.
Kapcsold össze a célkit?zésekkel!
Magyarázd el, hogyan kapcsolódnak az egyes döntések a szervezet célkit?zéseihez. Ha például egy új munkatársnak tanítasz be egy munkafolyamatot, magyarázd el, hogyan kapcsolódik a hosszú távú célokhoz az els?re bonyolultnak t?n? folyamat. Így könnyebben megérti és emlékezni fog rá, ezáltal kevesebb hibát követ el.
Vond be a munkatársakat a döntési folyamatokba!
Többféleképpen is bevonhatod az alkalmazottakat a stratégiai folyamatokba, például kérheted a visszajelzéseiket vagy aktív részvételre is bíztathatod ?ket. Minél több embert engedsz közel ezekhez a folyamatokhoz, annál kevesebbet kell magyarázkodnod. A munkatársaid érezni fogják, hogy fontosak és értékesek, ami növeli az elkötelezettségüket.
Ezek az egyszer? lépések segíthetnek elkerülni a végzetes félreértéseket és javítani a kommunikáció min?ségét a vállalatodban. A Dale Carnegie-nél mi megtanítjuk, hogyan kommunikálhatsz profiként az üzleti életben, s?t, módszereinket még a magánéletedben is kamatoztahatod.