Harald nagy potenciállal rendelkez? vezet?, 15 éves tapasztalattal egy jelent?s európai vegyipari vállalatnál. Termékmenedzser-asszisztensként kezdett a m?anyag részlegben, de gyorsan át is helyezték Hongkongba, hogy segítsen felállítani a részleg új ázsiai üzletközpontját.
Ahogy az ottani eladások megugrottak, hamarosan elnyerte a vezet? értékesít?i el?léptetést. Három évvel kés?bb visszatért Európába, a Közel-Kelet és Afrika marketing- és értékesítési igazgatójaként, egy 80 f?s profi csapatra felügyelve. Kés?bb, a polietilén divízió marketing és értékesítési alelnöke lett ami több termékért, különböz? szolgáltatásokért és egy közel 200 f?s személyzetért való felel?sséget jelentett.
A csúcspontja karrierjének az volt, amikor a m?anyaggyanták részlegének vezet?jévé nevezték ki, ahol világszerte több mint 3000 alkalmazottat irányított. A cég szándékosan adta neki ezt a kihívást és a lehet?séget, hogy túllépjen az értékesítés és marketing irányításán, egy egész vállalkozást felkaroljon, és egy tapasztaltabb csapat segítségével megtanulja, mit jelent egy komplett egységet vezetni. Így vezet?i képességeit a a következ? szintre emelheti egy olyan környezetben, amely mentes a bonyolultabb problémáktól vagy válságoktól. A terv tökéletesnek t?nt, azonban a kezdeti id?szakban Harald nehezen igazodott el az új pozíciójában, ami nem ritka azok között, akik el?ször vállalnak teljes vezet?i felel?sséget.
Haraldhoz hasonlóan sok feltörekv? csillag megbotlik, amikor a funkcionális vezetésr?l átváltanak a teljes vállalati vezetésre. A csúcson lenni valóban más. A sikeres átálláshoz a vezet?knek egy bonyolult változáson kell keresztülmenniük vezet?i fókuszukban és készségeikben. Meg kell tanulniuk áttérni a specialista szerept?l a generalista felé, az analitikus gondolkodástól az integráló felé, a taktikai megközelítést?l a stratégiaiig, a k?m?ves munkától az építészetig, a harcostól a diplomatáig, és a mellékszerepl?t?l a f?szerepl?ig. Ahogy sok társának, Haraldnak is nehézségei voltak e váltások zömével. Hogy megértsük, miért olyan bonyolultak ezek, kövessük nyomon ?t mindegyiken át, ahogy szembesül nyugtalanító meglepetésekkel, alaptalan feltételezéseket tesz, teljesen új kihívásokkal találkozik id?beosztásában és kreativitásában, tudatlanságból döntéseket hoz, és tanul a hibáiból.
Specialistából Generalistává
Harald közvetlen kihívása az volt, hogy átálljon egyetlen funkció vezetésér?l az üzleti funkciók teljes skálájának felügyeletére. Az els? pár hónapban ez a váltás dezorientáltságot és bizonytalanságot okozott neki abban, hogy helyes döntéseket hozzon. Így beleesett egy klasszikus csapdába: a jól ismert feladat túlzott menedzselésébe, míg a többit alulmenedzselte. Szerencsére Harald számára ez világossá vált, amikor az HR-vezérigazgató-helyettese ?szinte visszajelzést adott neki az értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettesével való kapcsolatáról: ?Meg?rjíted Claire-t. Adj neki több teret.?
Bár ideális lenne, ha az újonnan kinevezett vállalati vezet?k minden üzleti feladatokban világszínvonalú szakért?k lennének, ez természetesen soha nem valósul meg. Néhányan tapasztalatot szereztek különböz? részlegek közötti rotációval ami kétségtelenül segít. Azonban a valóság az, hogy a vállalati vezet?vé válás mindig azt követeli meg, hogy egyre szélesebb körben ismerjék az összes részleget ahhoz, hogy a vállalkozást irányíthassák.
"Mi Számít 'Elégnek"?
Vállalati vezet?ként képessé kell válniuk arra, hogy olyan döntéseket hozzanak, amelyek az üzlet egészére nézve el?nyösek, valamint értékeljék csapatukban rejl? tehetséget. Ehhez elengedhetetlen, hogy felismerjék: az üzleti feladatkörök különböz? vezetési stílusokat képviselnek, mindegyik saját mentális modelleket és szaknyelvet használ. A hatékony vezet?k tudják, hogy a pénzügy, marketing, és HR területeken dolgozó emberek hogyan közelítenek meg egy üzleti problémát. A vezet?knek minden részleg nyelvét kell tudniuk beszélni, és szükség esetén tolmácsolniuk. Fontos, hogy tisztában legyenek a megfelel? kérdésekkel, és a megfelel? embereket válasszák ki azokon a területeken, ahol maguk nem számítanak szakért?nek.
Az Elemz?t?l az Integrátorig
A funkcionális vezet?k els?dleges feladata emberek toborzása, fejlesztése és irányítása, akik specifikus üzleti tevékenységekre összpontosítanak elemzési mélységben. Ezzel szemben a vállalatvezet? feladata a funkcionális csapatok kollektív tudásának menedzselése és összehangolása, hogy megoldják a szervezet számára fontos problémákat.
Harald hamar szembesült e váltás kihívásaival, miközben igyekezett eleget tenni az üzleti verseny számos igényének. Például az értékesítési és marketing alelnöke egy új terméket szeretett volna agresszíven piacradobni, míg a m?veleti igazgatója attól tartott, hogy a termelést nem lehet elég gyorsan növelni, hogy megfeleljen az keresleti el?rejelzéseknek. Harald csapatától azt várták, hogy egyensúlyt teremtsen a vállalkozás kínálati és keresleti oldala között, tudja, mikor kell a negyedéves üzleti eredményekre koncentrálni és mikor kell a jöv?be befektetni - valamint számos más hasonló döntést hozzon.
Ahogy már említettük, a vezet?knek átfogó ismeretekkel kell rendelkezniük a különböz? részlegekr?l, hogy képesek legyenek mérlegelni, hogy két kérdés közül, melyik élvez prioritást - de ez önmagában nem elegend?. A szükséges készségek kevésbé kapcsolódnak az elemzéshez, mint inkább ahhoz, hogy megértsék, hogyan lehet kompromisszumokat kötni és ezeket a döntéseket indokolni. Harald rájött, semmi sem pótolhatja a döntések meghozatalát és azokból való tanulást.
"Taktikusból Stratégává"
Harald kezdeti hónapjaiban a részletekre koncentrálva elvesztette a stratégiai perspektívát, amely elengedhetetlen új szerepkörében, az egység irányítójaként. A taktikai feladatok azonnali eredményei vonzották, de rájött, hogy a nagy képre kell összpontosítania. Stratégiai gondolkodásmódra való áttéréséhez három kulcskészséget kellett fejlesztenie: képesnek lenni az analízis különböz? szintjei közötti váltásra, a fontos minták felismerésére, és el?re látni a küls? szerepl?k reakcióit. Felfedezte, hogy a stratégiai gondolkodást gyakorlattal lehet fejleszteni, bár ez bizonyos veleszületett készséget is igényel. Harald esete rávilágított arra, hogy stratégiai szemléletmód nélkül a vezet?k nem képesek hatékonyan navigálni az üzleti kihívások és lehet?ségek tengerében.
Négy hónappal új szerepköre betöltése után Harald arra a következtetésre jutott, hogy a vállalatot át kell alakítania, hogy jobban az ügyfelek igényeire összpontosítson, amit korábbi tapasztalatai alapján helyesnek ítélt meg. Azonban döbbenetet és heves ellenállást váltott ki csapatából, amikor szerkezeti változtatásokta tett javaslatot. Ez a tapasztalat rávilágított arra, hogy a változások átfogó hatással vannak a szervezetre, és a sikeres átalakítás komplex elemzést és a folyamatok, valamint a munkaer? igényeinek átgondolását kívánja meg.
A vállalati vezet?knek azzal a kihívással kell szembenézniük, hogy a szervezet minden elemét figyelembe véve tervezzék meg és alakítsák át a szervezet architektúráját. A szervezeti változások kezelése, a szervezet mint rendszer megértése és a változásmenedzsment alapelveinek ismerete kulcsfontosságú a sikeres vezetéshez. Harald tapasztalata mint vállalati vezet? azt mutatja, hogy a vezet?i szerepkör változásával nem csak a problémák megoldására kell összpontosítani, hanem arra is, hogy milyen kihívásokkal kell szembenéznie a szervezetnek. Ennek érdekében fel kellett ismernie a vállalkozása el?tt álló összes lehet?séget és veszélyt, prioritizálnia kellett a legfontosabb ügyeket, és foglalkoznia kellett olyan területekkel is, amelyek nem esnek egyértelm?en egyik részleg hatáskörébe sem.
Vállalati vezet?vé válva Harald rájött, hogy ezzel középpontba kerül, ami az emberek fokozott figyelmet vonz magára. Meglepte, mennyire fontosak lettek a szavai és cselekedetei. Felismerte, hogy vezet?i szerepében nagyobb hangsúlyt kap a példakép szerepe, inspirálva és irányt mutatva a szervezet számára. Ezenkívül adaptálnia kellett kommunikációját, hogy üzenetei elérjék és motiválják a globális csapatát, ami új módszereket igényelt, mint például videóchat használata. Harald története bemutatja, hogy a vállalati vezet?knek készen kell állniuk a változásra, nem csak a szervezetük, hanem saját személyes megközelítésük terén is, hogy hatékonyan vezethessék csapatukat és el?segíthessék a vállalati célok elérését.
Habár Herold története pozitív véget ért, hosszadalmas folyamatokon keresztül, a saját kárán kellett megtanulnia, hogyan tud igazi vezet?ként funcionálnia. Sajnos azonban nem mindenki képes egymaga boldogulni ezekkel a kihívásokkal. Nincs is talán annál nagyobb szakmai csalódás, ha egy magasabb pozícióba kerülsz és nem sikerül ott jól teljesíteni és végül valaki más kapja meg a székedet. A Dale Carnegie Vezet?i Mesterkurzust pont azért hozták létre, hogy segítséget nyújtson a vezet?vé válás rögös útján. Így nem csak a saját tapasztalataidra támaszkodhatsz, nem a saját boltlásaidból tanulhatsz, hanem egy szakért? gárda több mint egy évszázados speciális tudását szerezheted meg. Ez pedig egy igen nagy versenyel?nyt jelent az üzleti életben.