A Z-generációs fiatalokat nem szeretik a munkáltatók

Egy új felmérés szerint a cégvezetők 40%-a úgy gondolja, hogy a friss diplomás Z generációs fiatalok nincsenek felkészülve a munkaerőpiacra való belépésre – a megkérdezettek 94%-a pedig kijelentette, hogy egészen egyszerűen nem is fogja alkalmazni őket, ha csak nem tanulnak meg viselkedni előtte.

Egy új felmérés szerint a cégvezetők 40%-a úgy gondolja, hogy a friss diplomás Z generációs fiatalok nincsenek felkészülve a munkaerőpiacra való belépésre – a megkérdezettek 94%-a pedig kijelentette, hogy egészen egyszerűen nem is fogja alkalmazni őket, ha csak nem tanulnak meg viselkedni előtte. Ezek az eredmények lássuk be, nem túl biztatóak azokra a Z generációs fiatalokra nézve, akik most lépnének be a munkaerőpiacra, és izgatottan várják a rájuk váró lehetőségeket. Ahhoz, hogy cégvezetőként sikeresen tudjuk integrálni az új dolgozókat a vezetői kommunikáció egy egész új eszköztárára lesz szükség.

Az Intelligent magazin felmérése alapján sok üzleti vezető úgy véli, hogy a friss diplomások felkészületlenek a munkakörnyezetre, ezért igyekeznek elkerülni a felvételüket. 1243 vezetőt kérdezett meg arról, hogy mit gondolnak a 2020 és 2023 között végzett diákokkal való közös munkáról. A felmérés üzleti vezetőként definiálta azokat a 30 és 60 év közötti személyeket, akik legalább 267.405.000 forintnak megfelelő szabadon elkölthető jövedelemmel rendelkeznek, és felsővezetőként, HR-menedzserként, igazgatóként, elnökként vagy tulajdonosként dolgoznak egy 10 főnél nagyobb létszámú vállalatnál. Z generációs fiatalnak pedig azokat a személyeket tekintették, akik 1997 és 2012 között születettek.

A megkérdezett üzleti vezetők 40%-a szerint a friss diplomások felkészületlenek a munkaerőpiacra való belépésre, mégpedig azért, mert úgy vélik, hogy a munkahelyi elvárásaik meghaladják a Z generáció képességeit. ​Ennek oka, hogy Z generációs fiataloknak az okoseszközök és az internet már gyermekkora óta áthatja az életük minden területét, ezért hozzászoktak az azonnal elérhető információhoz és visszajelzéshez. Hiányzik belőlük az átgondolt, megfontolt döntéshozásra való képesség és az analitikus gondolkodás. Azonnali eredményre és a feljebbvalótól kapott közvetlen, személyes visszajelzésre fókuszálnak, ami bizonyos munkakörökben hiányosságnak minősülhet. A KeynectUp kutatása szerint a munkahelyi kommunikáció során esetükben az átlagos odafigyelési időtartam alig több, mint 2.8 másodperc – és ez is csökkenőben van. Az okoseszközök folyamatos használatának köszönhetően pedig mintegy 10%-uknál már most figyelemzavart diagnosztizáltak. 

Irreális elvárásaik vannak a valós emberi kapcsolatokkal szemben, hajlamosak félresöpörni a korábbi generációk körében elfogadott, általuk viszont körülményesnek ítélt hivatalos kommunikációs csatornákat, eljárásokat és technikákat. A rövid, egyszerű és informális kommunikáció viszont nem minden munkahelyi kultúrában és korosztállyal érintkezve arat osztatlan sikert.

A kutatók arra is szerettek volna választ kapni, hogy vajon miért gondolják a vállalatvezetők, hogy a Z generáció nincs felkészülve arra, hogy dolgozni kezdjen. Erre a kérdésre a válaszadók 62%-a modern kultúrát, 48% pedig a COVID-ot okolta; de voltak olyanok is, akik azt mondták, hogy a friss diplomásokkal azért nehéz együtt dolgozni, mert a szülők és a tanárok nem készítették fel őket az „életre”. Ugyanakkor a megkérdezetettek nagy része úgy véli, hogy ezeken a hiányosságokon egy-két etikett óra könnyen segítene. Egyes vállalatok ennek érdekében olyan tanfolyamokat kezdtek szervezni, amelyek az irodában való viselkedésről, az öltözködésről és más szükséges “soft skills” készségekről szólnak.

Az eredményekre reflektálva Diane Gayeski professzor, aki az Ithaca Collegen stratégiai kommunikációt oktat, a védelmébe vette a Z generációs fiatalokat és elmondta, hogy a technológia gyors változása, a ChatGPT megjelenése, a tanárok és más szakemberek tömeges felmondása, valamint a COVID-19 világjárvány miatt nem csak a Z, hanem más generáció tagjai sem tudnának felkészülni egy valódi munkahelyre. Kiemelte azt is, hogy a Z generációs fiataloknak természetesen a felsorolt negatívumok mellett vannak azért előnyös tulajdonságai is. Az újításokra például – különösen azok digitális kivitelezésére – kifejezetten jól és gyorsan reagálnak, önértékelésük pedig sokkal reálisabb és az előző generációkhoz képest jobban viselik a munkahelyi stresszt. A digitalizáció és a technológia robbanásszerű fejlődése és terjedése miatt ez a képességük várhatóan egyre értékesebbé válik majd a munkaadók számára. Sok minden érdekli őket és szeretik képezni magukat, tipikusan szorgalmas munkavállalónak bizonyulnak. Ugyanakkor a munkavégzésük célja saját szakértelmük, tudásuk gyarapítása, ezért a munkaadónak gondoskodnia kell a Z generációs munkavállalók előrelépési és fejlődési lehetőségeiről is.

Elég nyilvánvaló, hogy a Z generációval való közös munka elkerülhetetlen lesz előbb-utóbb és az is jól látszik, hogy nekik valódi vezetőre, mentorra van szükségük. Egy hiteles emberre, akit nem azért követnek majd, mert fizet nekik, hanem azért, mert képes biztosítani a csapat motivációját. A belső motivációt átérző munkatársak szívesebben dolgoznak a projekteken, azonosulnak a cég céljaival, saját céljaikként tekintenek rájuk. Ha úgy érzed, ezt te is szeretnéd megteremteni, de még nem tudod, hogyan, akkor gyere el tréningünkre és sajátítsd el azt a kommunikációt, amely minden generációval szemben hatásos!