A mai rohanó világban a stressz egyre inkább az életünk részévé válik, s?t, bizonyos szakmákban csak akkor lehettünk sikeresek, ha kell?képpen agyonhajszoltuk magunkat. Aki nem terheli túl magát, nem válaszolt az esti leveleire és nem ellen?rizi még hétvégén is az emailjeit, az lehet, hogy nem is dolgozik eléggé hatékonyan?
Érdemes azonban különbséget tenni a munkahelyi stressz, mint életünk természetes velejárója és a szorongás között. Mert míg az el?bbit akár pozitívan is felfoghatjuk, ?kvázi? teher alatt n? a pálma, ugye?addig a második negatívan befolyásolja a dolgozók munka és persze munkahely iránti elkötelezettségét is, ami el?bb utóbb ahhoz vezet, hogy el?ször csak úgy szép lassan kivonják magukat a munka alól, aztán hogy telik múlik az id? fel is mondanak (lásd korábbi cikkünket a Quiet Quittingr?l).
A Gallup által végzett kutatásból 2020-ban még az látszik, hogy a megkérdezett munkavállalók 36%-a elkötelezett a jelenlegi munkahelye iránt, míg 14%-ukra ez nem jellemz?. 2021-ben már rosszabb az arány. A megkérdezetteknek csak 34%- vallotta magát elkötelezettnek, és 16% állította ennek az ellenkez?jét. Ennek a tendenciának szerintünk az egyik oka lehet a munkahelyi szorongás és stressz növekedése.
Nah, de most akkor melyik is a probléma? A szorongás vagy a stressz? Mit jelent az egyik és mit jelent a másik?
Szóval, a stressz. Nyilván millió definíciója van, de talán maradjunk a legegyszer?bbnél, ami mindenki számára érthet? úh. egy szóval: fenyegetettség. Azaz potenciális veszélye annak, hogy a felmerül? helyzetet nem fogod tudni kezelni és/vagy megoldani. Tehát: felborul az egyensúly.
Persze a stressz lehet pozitív, motiváló is, s?t néha egyenesen örömteli (emlékszel még az egyetemi vizsgahelyzetekre vagy mondjuk amikor az els? saját lakásodba költöztél). A stresszt kiváltó tényez? (a stresszor) önmagában lehet küls? (sodródik feléd autó az autópályán), bels? (nem mersz sötétben az erd?ben kószálni), valós (TÉNYLEG mindjárt a fejedre esik az a tégla) és képzelt (amikor azt hiszed, hogy utál a kollégád).
Van tehát a stressz és a stresszhelyzet, amire a testünk az evolúció során már kifejlesztette a megfelel? választ. Ezzel szemben a szorongás egy életünk során tanult reakció - igen, a stresszre adott reakció. A szorongásos zavarok (pánikbetegség, generalizált szorongás, poszt-traumás stressz-szindróma, kényszerek, fóbiák) nagyon leegyszer?sítve a stressznek olyan bels? megtapasztalásai, amik valós stresszor nélkül is, hosszú távon fennmaradnak, annak minden túlzó biológiai és fiziológiai tünetével együtt. A szorongás tehát egyáltalán nem motiváló, örömteli vagy jó.
A Gallup "A globális munkaer? helyzete" cím? tanulmánya szerint 2021-ben a munkavállalók 44%-a állította, hogy szorong a munkahelyén, ami felülmúlja a COVID-19 2020-as 43%-os csúcsát, és jelent?sen meghaladja a 2014-ben mért 33%-ot.
A munkavállalók élete tehát stresszesebb mint valaha, ezért aztán a fizikai és mentális jólétüket úgy védik, hogy olyan munkahelyeket keresnek, ami nem egy újabb stressz-faktort jelent, hanem összhangban van az egészséges, boldog és nyugodt élet iránti törekevéseikkel.
Ha vezet?ként meg akarjuk tartani az alkalmazottakat, akkor foglalkoznunk kell a munkahelyi stressz csökkentésével, hogy az el?bb-utóbb nehogy szorongáshoz és Quiet Quittinghez vezessen.
Jön is a következ? kérdés, ugye jó-jó, csökkentsük a munkahelyi stresszt, de hogyan? Mik azok a tényez?k, amik stresszelhetik a munkavállalóinkat?
A szakirodalom két részre szokta bontani a munkahelyi stresszfaktorokat.
Vannak a munka tartalmával kapcsolatosak (a cikkben most els?sorban nem ezekr?l lesz szó). Ide sorolhatunk minden olyan tényez?t, ami a munka tartalmával kapcsolatos stresszhelyzetet teremthet, pl. a monotonitás, a feladatok értelmetlensége, a rendkívüli munkaterhelés és nyomás alatti nagy munkatempó, a tervezhetetlen munkaid? vagy a döntéshozatalban való részvétel hiánya.
A másik csoportba a munkakörnyezettel kapcsolatos stresszfaktorok tartoznak úgy, mint a munkahelyi bizonytalanság, az el?léptetési lehet?ségek hiánya, a tisztázatlan vagy tisztességtelen teljesítményértékelési rendszer, a nem egyértelm? szerepek a munkában és a szervezetben. De a sokan ide sorolják a következetlen, nem támogató vezet?t és a rossz interperszonális kapcsolatokat is (ez utóbbi a kutatások szerint a stresszbetegségek mintegy egyharmadáért felel?s).
A következetlen, kiszámíthatatlan vezet?vel szemben egy Dale Carnegie tanulmány alapján a munkavállalók 50%-a bizalmatlan és csupán 40%-uk bízik meg a fels?vezetésben. A munkavállalók nap mint nap küzdenek a munka-magánélet egyensúlyának fenttartásával és ha ez nem sikerül, azért leginkább a közvetlen feletteseiket teszik felel?ssé.
? Érthet?, világos kommunikáció: A pontatlan kommunikációból származó félreértések egyértelm?en szorongáshoz vezetnek. Mikor nem vagy benne biztos, hogy jól értetted mit mondott a másik vagy milyen választ vár t?led, akkor nyilván nem érzed magad jól a b?rödben, hisz nem tudod mit is kéne csinálnod pontosan. A Grammarly 2022-es felmérése alapján a vezet?k 93%-a szerint "a jó kommunikáció a vállalat alapja", mégis 72%-uk azt nyilatkozta, hogy a beosztottak nehezen kommunikálnak egymással, és becsléseik szerint hetente 7,47 órát veszítenek a rossz vagy félreérthet? kommunikáció miatt. A munkahelyi stressz csökkentésének els? lépéseként kommunikáld a feladatokat, a célokat és az elvárásokat érthet?en, világosan és barátságosan!
? Az empátia hiánya: Azok a munkavállalók, akik nem érzik úgy, hogy vezet?ik támogatják vagy meghallgatják ?ket, sosem lesznek igazán elkötelezettek. A munkavállalók napjuk nagy részét a munkahelyükön töltik, mint egy ?második család?, szokták mondani? Törekedj rá, hogy barátságos, bizalomkelt? munkakörnyezetet teremts! Attól, hogy megpróbálod megérteni valakinek a problémáját és emberségesen bánsz vele, még nem leszel ?gyengekez?? vezet??s?t!
? Mikromenedzselés: amikor mindent te akarsz megmondani, még azt is, hogyan írjon meg valaki egy emailt. Ez nagyon frusztráló a munkavállalók számára, hiszen így nem érzik azt, hogy megbízol bennük vagy, hogy tartod ?ket annyira, hogy egyedül is meg tudnak oldani egy basic feladatot. Ne csináld! Hidd el, hogy ha felvettél valakit egy bizonyos pozícióra, akkor képes lesz rá, hogy teljesítse az elvárásokat!
? Nem megfelel? képzés: Ha a munkavállalók hibásan végzik el a rájuk bízott feladatokat, annak lehet, hogy a nem megfelel? képzés az egyik oka.
Kérdezd meg t?lük, miben szeretnének fejl?dni és támogasd az ilyen jelleg? törekvéseiket!
A munkahelyi stressz csökkentésének számos módja létezik, mi most összeszedtük, hogy az amerikai kommunikációs szakért?, Dale Carnegie szerint melyik a négy legfontosabb:
1. Érthet? kommunikáció:
Figyelj oda, hogy szóban és írásban is érthet?en, tisztán, világosan fogalmazz! Miel?tt elküldenél egy válasz e-mailt ellen?rizd le, hogy tényleg megválaszoltad-e az összes feltett kérdést. Gondolod át, hogy minden szükséges információt átadtál-e a beosztottjaidnak ahhoz, hogy tökéletesen tudják elvégezni a rájuk bízott feladatokat! Tervezd meg a kommunikációd és hidd el, a hatás nem marad el!
2. Empátia:
Egy vezet?nek, menedzsernek - bárkinek, akinek közvetlen beosztottjai vannak ? muszáj empatikusnak lennie és döntéseit, illetve azok következményeit az alkalmazottak szemszögéb?l is vizsgálni. Az empátia az érzelmi intelligencia része, és van egy jó hírünk, fejleszthet?! Ha a munkavállalók úgy érzik, hogy megbecsülik, meghallgatják és megértik ?ket, akkor pszichésen nagyobb biztonságban érzik majd magukat és nem kezdenek másik munkahelyet keresni.
3. Döntési jogkörökkel történ? felruházás:
Menedzserként te döntöd el, hogy milyen jogkörökkel ruházod fel az alkalmazottakat. Ha a dolgozóknak megengeded, hogy bizonyos kérdésekben önállóan is döntsenek, akkor ett?l megbecsültnek és magabiztosnak érzik majd magukat, ennek köszönhet?en sokkal kreatívabbak és motiváltabbak lesznek. Te pedig végre elfelejtheted a mikromenedzselést és elgondolkozhatsz rajta, hogy a felszabadult id?t esetleg saját magadra fordítva, hogyan válhatsz még jobb vezet?vé!
4. Személyes és szakmai fejl?dési lehet?ségek:
Egy McKinsey tanulmány becslése szerint 2030-ra nyolc országban 100 millió munkavállalónak (azaz minden 16. munkavállalóból 1-nek) új foglalkozás után kell néznie a megváltozott munkaer?piaci igények miatt. A képzési lehet?ségek biztosítása hozzájárul ahhoz, hogy munkavállalók magabiztosnak érezzék magukat és ne féljenek az új feladatoktól. A Capterra kutatásában részt vev? HR-vezet?k 87%-a szerint a munkavállalók képzése 2023-ben elengedhetetlen lesz, ha meg szeretnéd tartani azokat, akik tehetségesek! Ha beosztottjaidnak lehet?sége van a tanulásra, nem fognak azon stresszelni, hogy vajon jól végzik-e el a rájuk bízott feladatokat.
Legyél akár fels?vezet?, akár menedzser, tréningjeinken megtanulhatod, hogyan szabadulj meg a kényszeres mikromendzselést?l; hogyan kommunikálj mindenki számára érthet? módon és végs? soron segítsenek abban is, hogy csökkenteni tudd a munkahelyi stresszfaktorokat is!