Az olyan makroökonómiai tényez?k, mint a magas kamatlábak, a korlátozott beruházási hajlandóság, a háborúk, a bizonytalan politikai légkör és a gazdaság lassulása mind hozzájárulnak a vállalatokra nehezed? nyomáshoz. Emellett a világjárvány vége új stresszt hozott, mivel a kereslet eltolódott, és egyes vállalkozások túlterheltnek érezték magukat, ami nehéz átszervezési er?feszítéseket tett szükségessé.
A különböz? iparágakban folytatódó elbocsátások miatt sok munkavállaló szorong, és azon t?n?dik, hogy vajon ? lesz-e a következ?. Ahogy 2024 vége felé haladunk, a szervezetek a munkavállalók általános rossz közérzetével vagy elégedetlenséggel küzdenek. Sok vezet? felteszi a kérdést: Hogyan érheted el, hogy a szervezeted újra a csúcson m?ködjön és új szintre emelkedjen?
A szervezetek sokféle emberb?l állnak, és az emberi testhez hasonlóan m?ködnek, összetett, egymástól függ? rendszerekkel, amik mindegyike összehangolást igényel a hatékony m?ködéshez. Csakúgy, mint egy ember, aki a legjobb teljesítményét akarja nyújtani, ha valami apró dolog elromlik, az más területeken is problémákat okozhat.
A szervezet hatékonyságának kulcsa a problémák felismerése és a megfelel? megel?z? lépések megtétele azok megoldására. Íme a szervezeti hatékonyság legnagyobb akadályai, valamint néhány megoldás ezek gyors elhárítására, hogy a területeden a maximumot hozd ki.
Lassan cselekszel
Ha túl lassan reagálsz a vállalatod vagy iparágad változó dinamikájára, kockáztathatod, hogy a konkurencia lehagy. Ez elkeserít? lehet az alkalmazottak számára, frusztráló az ügyfeleknek, és azt jelzi a legjobb és legokosabb munkatársaidnak, hogy vállalkozásod lemarad a korral.
A szervezetek a tökéletességre törekednek ? de a tökéletesség ellensége a jónak. Gyakran jobb, ha 80%-ban jól csinálod, tudva, hogy néhány dolgon még javítani kell, és ezután gyorsan továbbfejleszted azokat.
Tisztában kell lenned azzal, melyik területeken kell kiválóan teljesítened, és miben elég, ha jó vagy, majd ennek megfelel?en rangsorold az id?det és er?forrásaidat. Határozd meg határid?ket, amik kihívást jelentenek, és ha szükséges, enyhíts rajtuk. Ez segít a "ritmus szerinti" munkakultúra kiépítésében. Ha három döntést hozol abban az id?ben, amíg a versenytársaid kett?t hoznak, az hatalmas versenyel?nyt jelent.
Fáradtság a megbeszéléseken
Bizonyára Te is sokszor voltál már olyan megbeszéléseken, ahol nem volt világos, miért veszel részt, mit akartok elérni, vagy mik a következ? lépések. Ez nagyon nem hatékony. A Flowtrace becslései szerint az átlagos dolgozó hetente öt órát tölt értekezleteken, és négy órát az ezekre való felkészüléssel. A vezet?k esetében ez közel 23 órára is megemelkedhet, ami az egész heti munkaid? felét jelenti. A munkavállalók több mint 65%-a úgy érzi, hogy az értekezletek megakadályozzák ?ket a munkájuk elvégzésében.
Fejleszd ezeket a megbeszéléseket, vagy tarts kevesebbet bel?lük. Az els? lépés, hogy biztosítsd, hogy a megbeszéléseknek világos céljai legyenek. Ha ezek nem egyértelm?ek, ne is tarts megbeszélést. Rövidítsd le az értekezletek id?tartamát, és korlátozd a meghívottak listáját azokra, akiknek valóban ott kell lenniük. Küldj el?re anyagokat, vagy adj id?t az embereknek azok olvasásra és megvitatásra ? mint az Amazonnál, ahol az alkalmazottak jól felépített emlékeztet?ket írnak és a megbeszélések úgy kezd?dnek, hogy mindenki elolvassa az anyagot, így a téma jól érthet?vé válik.
Nem világos, ki hozhat döntéseket
?
Valószín?leg Te is szeretnél olyan légkört teremteni, ahol minden véleményt meghallgatnak, és minden szinten összegy?jtik az inputokat, abban a hitben, hogy több ötlet jobb megoldásokat eredményez. A probléma az, hogy ez az er?sség a szervezet legnagyobb ellenségévé is válhat. Ha nincs tisztázva, hogy végs? soron ki dönt, az emberek nehezen tudnak el?relépni a kérdésekben. A konszenzusos kultúra lassú légkört eredményezhet ? vagy olyan döntéseket hozhatsz, amelyek nem különböztetik meg a cégedet a versenytársaktól.
A megbeszéléseken legyen világos, ki a f?szerepl? és ki hozza meg a f? döntéseket. Képezd magad a delegálás különböz? típusairól. Gyakran megeshet, hogy vagy te döntesz, vagy az alkalmazott teljes függetlenséggel rendelkezik. A valóságban számos köztes lehet?ség van, amelyek hatékonyabbak és eredményesebbek lehetnek.
Az alkalmazottak nincsenek tisztában az elvárásokkal
A Gallup több mint 110 000 csoportra kiterjed? metaanalízise megállapította, hogy az alkalmazottak elkötelezettségének alapja, hogy tisztában vannak az elvárásokkal. Ha ez nem sikerül, a termelékenység, az elkötelezettség, a megtartás és az ügyfélelégedettség is romlik. Ennek számos oka lehet: a vezet?k nem kommunikálják megfelel?en az elvárásokat, a munkaköri leírások nem egyértelm?ek, a visszajelzés nem rendszeres, vagy az alkalmazottak nem rendelkeznek a megfelel? képzettséggel a jó munkavégzéshez.
Teremts hatékony célmeghatározási kultúrát, és gy?z?dj meg róla, hogy a szervezeted érti a céljaidat és követi azt az irányt, amerre tartasz. Gondoskodj arról, hogy a vezet?k és az alkalmazottak rendszeresen, rövid id?közönként találkozzanak, ahol felülvizsgálhatjátok az el?rehaladást, a visszajelzéseket és a célokat. Minden munkakörnek legyen pontos feladatleírása. Biztosítsd, hogy minden alkalmazottnak legyenek céljai, amelyek meghatározzák, milyen sikereket ér el az els? 12 hónapban. Rendszeresen értékeld a csapatokat, hogy azonosítsd a feladatkörök világosságában rejl? hiányosságokat, és gyorsan lépj fel ezek megoldása érdekében.
Az ösztönzés hiánya vagy a jutalmak rossz aránya
Charlie Munger azt mondta: ?Mutasd meg az ösztönz?t, és én megmutatom az eredményt.? Az ösztönzés egyértelm?en a viselkedést irányítja. Ha a szervezet nem rendelkezik megfelel? ösztönz? rendszerrel, úgy t?nhet, hogy a cég megrekedt ? tudja, hová akar menni, de az emberek mozdulatlanok. Egyenl?tlenség alakulhat ki, ha az azonnali ösztönz?k nem kapcsolódnak a hosszú távú stratégiai célokhoz, vagy túl általánosak, így nem veszik figyelembe a munkavállalók különböz? szerepeit és igényeit. Gyakran a rosszul meghatározott mér?számok miatt alakulnak ki ? vagy túl bonyolultak, hogy megértsék ?ket, vagy nem elég jól definiáltak, így az emberek nem tudják, mit jelent a siker.
Biztosítsd, hogy az ösztönz?k kapcsolódjanak a vállalati célokhoz és eredményekhez, mind pénzügyi, mind nem anyagi értelemben.
Teremts megfelel? egyensúlyt a rövid és hosszú távú ösztönz?k között. Legyél egyszer?: használj néhány egyértelm? mér?számot, amiket mindenki megért. Végül pedig legyél átlátható. Ha gyakran megosztod a fontos eredményeket, az emberek gyorsan alkalmazkodnak és segíthetnek innovatív módszereket találni a cél eléréséhez.
A mai üzleti környezetet az állandó nyomás és a változó talaj határozza meg. De ez egyben páratlan lehet?séget is kínál arra, hogy el?nyre tegyél szert versenytársaiddal szemben. Ha ezt az öt akadályt er?sségeddé alakítod, szervezeted csúcsteljesítmény? gépezetévé válhat.
A Dale Carnegie Vezet?i Mesterkurzusa segít elérni ezeket a célokat, hiszen a kurzus fejleszti a kommunikációs és motivációs készségeket, amik elengedhetetlenek a szervezeti hatékonyság növeléséhez. Ezzel képes lesznel dinamikusan reagálni a változó piaci körülményekre, el?segítve ezzel vállalatod sikerét és növekedését.