builderall


Régóta mondják a feltörekv? vezet?knek, hogy bizonyítaniuk kell a "vezet?i jelenlétüket" (EP) ahhoz, hogy a fels?vezet?i pozíciókba kerüljenek. A legtöbb vállalati környezetben ez hagyományosan három tulajdonságot jelent: tekintély, er?s kommunikációs készségek és a "megfelel?" megjelenés. De mit is jelent pontosan az EP egy olyan évtized után, amelyet viharos gazdasági, kulturális és technológiai változások jellemeztek, hogyan változtak az ideális vezet?i tulajdonságokkal kapcsolatos elvárások?


A magabiztosság és a határozottság nem ment ki a divatból; ezek még mindig a legkeresettebb tulajdonságok, amelyek hozzájárulnak a tekintély kialakulásához, ami az EP oroszlánrészét teszi ki. A befogadás azonban minden megnyilvánulásában felkerült az EP mindhárom dimenziójának legértékesebb összetev?i közé. Ez a változás tükrözi azt, hogy milyen súlya van a sokszín?ségnek, a méltányosságnak és a befogadásnak az üzleti stratégiában.


Azok a régi minták, amiket a fehér férfi vezérigazgatók alkottak és testesítettek meg, akik a század elejéig uralták az amerikai és az európai vállalati világot, már régóta nem aktuálisak. Akik eddig ezt követték, nem ülhetnek nyugodtan a babérjaikon azt feltételezve, hogy ami egykor hatalmat biztosított számukra, ezt továbbra is meg fogja tenni. Új utakon kell feszegetniük a határaikat, hogy megfeleljenek a vezet?kkel szemben támasztott változó elvárásoknak. Miközben biztosítják azt, hogy a csapattagok úgy érezzék, hogy látják, meghallgatják és értékelik ?ket.



Tekintély


A modern üzleti életben a tekintélyes vezet?re nem úgy kell tekinteni, mint egy szigorú, megingathatatlan f?nökre. A nagyon merev, szögletes hozzáállás már nem visz el?re. Nagyon fontos itt is a befogadó légkör. Ami nem csak azt jelenti, hogy különböz? hátter? embereket kell felvenni, és mindenkinek tisztességes esélyt kell adni a ranglétrán való felemelkedésre. Azt is biztosítania kell egy vezet?nek, hogy minden alkalmazottja megbecsültnek és támogatottnak érezze magát. 


Amikor az MGM Resorts International 2020-2021 telén elkezdte újranyitni szállodáit és kaszinóit, Bill Hornbuckle vezérigazgató javítani akarta a dolgozók morálját, akik a Covid-19 tragédiáiból és zavaraiból való kilábalásért küzdöttek. Hornbuckle szobapincérként kezdte pályafutását, így megértette az embereivel szemben támasztott követelményeket. Tudta, hogy az MGM javíthat a munkakörülményeken, miközben a legmegfelel?bb munkáltatóként állítja be magát. ? és csapata bevezette az általuk "az igen kultúrájának" nevezett programot. Az egész arról szólt, hogy a dolgozókat felhatalmazzák arra, hogy igent mondjanak a vendégeknek, a vezet?ket pedig arra, hogy igent mondjanak az alkalmazottaknak - akár háromnapos munkahétre, akár rövid m?szakokra, akár arra, hogy az órabéres munkából vezet?i pályára léphessenek. "Azt adjuk meg nekik, amit a legjobban szeretnének - azt a képességet, hogy kiváló teljesítményt nyújtsanak a munkahelyükön, és javítsák a saját kilátásaikat" - magyarázta Hornbuckle. "Az alkalmazottak most úgy látják, hogy mi, vezet?k megért?bbek és empatikusabbak vagyunk." 



Kommunikáció


Nagyon fontos elsajátítani az online irányítás m?vészetét. A Covid-19 felgyorsította a virtuális kommunikációra való átállást. A 2022-ben megkérdezett vezet?k közül sokan elmondták, hogy nehezen sajátították el a Zoom, a Teams, a Slack és más online platformokon való vezetés m?vészetét. Pedig ez ma már kulcsfontosságú az EP számára.


Az Apple néhai társalapítója és vezérigazgatója, Steve Jobs legendásan értett ahhoz, amit ? "a vizualitásnak" nevezett. Ez volt az a nem is olyan titkos szósz, amivel inspirálni tudta a mérnökeit, és új technológiai felhasználók millióinak lelkét tudta megmozgatni - akár személyesen, akár videón keresztül jelent meg. Ezt úgy érte el, hogy kiiktatta a felesleges dolgokat: beszédstílusa éles, világos és tömör volt; üres háttereket használt; és minimalista ruhákat viselt, amelyek éles eleganciát sugalltak, de nem voltak zavaróak. A legfontosabb, hogy lemondott a jegyzetekr?l, a pulpitusokról, a súgógépekr?l és a PowerPointokról, és helyette a szemkontaktusra összpontosított. Akár szemt?l szemben, akár kamera el?tt, Jobs mindig közvetlenül az emberek szemébe nézett. 


Rosa Gudmundsdottir a Reginn, egy izlandi ingatlancég pénzügyi vezet?jeként, a nagyhatású virtuális találkozók megrendezésének zsenijévé vált. Néhány egyszer? szabályt követ. El?ször is, el?zetesen egy rövid technikai ellen?rzést végez, hogy biztosítsa, hogy ne legyen semmilyen fennakadás. Másodszor, legalább hat órával korábban kiosztja a napirendet és a vonatkozó el?zetes olvasmányokat. Harmadszor, az üléseket azzal kezdi, hogy bemutatja a csoportba újonnan belép? személyeket, és ügyel arra, hogy kiemeljen valamilyen készséget vagy tapasztalatot, amelyet az illet? az adott témához hoz. Negyedszer, a megbeszélés során a jelenlév?k részvételét kéri, és arra bátorítja azokat, akik eddig csendben voltak, hogy osszák meg gondolataikat egy kulcskérdéssel kapcsolatban. Végül az értekezlet végén megkér egy kollégát, hogy írjon és gyorsan terjesszen egy összefoglalót a meghozott döntésekr?l és a következ? lépésekr?l. Ezt a feladatot rotálja, hogy az egész csapata sorra kerüljön.



Megjelenés


A megjelenés a legkevésbé fontos EP-t alkotó tényez?k közül, de ez az, amelyik a legtöbbet változott az elmúlt években. A hitelesség, amely évvel ezel?tt még nem szerepelt a fontos alkotóelemek között, újabban nagyra értékelt. Manapság a vezet?kt?l elvárják, hogy megmutassák, kik is ?k valójában - nem pedig egy elavult, idealizált modellt utánozzanak.


A mai hibrid munkahelyen a tapasztalt és a feltörekv? vezet?k számára egyaránt kihívást jelent kitalálni, hogy mit vegyenek fel. A világjárvány idején távolról dolgozó legtöbb fehérgalléros szakember alkalmi, kényelmes öltözéket választott. A "csiszolt" megjelenés azonban még mindig a legkeresettebb megjelenési tulajdonság. Az egyik vezet?, aki úgy t?nik, jól kezeli az új öltözködési szabályokat, az Alphabet és a Google vezérigazgatója, Sundar Pichai. A Szilícium-völgyi típusok közismertek arról, hogy nem öltözködnek túl elegánsan, de Pichai olyan megközelíthet?, mégis professzionális stílussal különbözteti meg magát, amelyet a különböz? iparágakban dolgozók is követhetnek. Gyakran párosít fekete b?r bomberdzsekit vagy tréningdzsekit sötét farmerrel, pólóval és csúcskategóriás tornacip?vel, még interjúkhoz és prezentációkhoz is, így a munka és a magánélet zökken?mentes összefonódását jelzi. Elég ügyes ahhoz is, hogy a különböz? helyzetekhez igazítsa öltözködését, jelezve, hogy tudatos világpolgár, aki képes áthidalni a szakadékokat. Az amerikai kongresszus el?tti tanúskodáshoz például szabott öltönyt viselt, hogy illeszkedjen az ?t kérdez? törvényhozókhoz. Amikor azonban Joko Widodo indonéz elnökkel találkozott, egy földszín?, a délkelet-ázsiai ikatmintákra emlékeztet? mintás inget vett fel - ez a gesztus a beszámolók szerint kedvez? fogadtatásra talált a helyi közönség körében.


A vezet?i jelenlét tanulható. Nem kell valamiféle zseninek lenni ehhez egyszer?en csak úgy kell viselkedni, beszélni és megjelenni, hogy vezet?ként megkülönböztessük magát. Ehhez nyújthatnak nagy segítséget a Dale Carnegie Vezet?i, és a Kommunikációs Mesterkurzusai, amik a kor aktualitásait figyelembevéve, és azt nyomonkövetve adnak használható tudást a vezet?k kezébe