builderall

?????

Egy új felmérés szerint a cégvezet?k 40%-a úgy gondolja, hogy a friss diplomás Z generációs fiatalok nincsenek felkészülve a munkaer?piacra való belépésre ? a megkérdezettek 94%-a pedig kijelentette, hogy egészen egyszer?en nem is fogja alkalmazni ?ket, ha csak nem tanulnak meg viselkedni el?tte. Ezek az eredmények lássuk be, nem túl biztatóak azokra a Z generációs fiatalokra nézve, akik most lépnének be a munkaer?piacra, és izgatottan várják a rájuk váró lehet?ségeket. Ahhoz, hogy cégvezet?ként sikeresen tudjuk integrálni az új dolgozókat a vezet?i kommunikáció egy egész új eszköztárára lesz szükség.



Az Intelligent magazin felmérése alapján sok üzleti vezet? úgy véli, hogy a friss diplomások felkészületlenek a munkakörnyezetre, ezért igyekeznek elkerülni a felvételüket. 1243 vezet?t kérdezett meg arról, hogy mit gondolnak a 2020 és 2023 között végzett diákokkal való közös munkáról. A felmérés üzleti vezet?ként definiálta azokat a 30 és 60 év közötti személyeket, akik legalább 267.405.000 forintnak megfelel? szabadon elkölthet? jövedelemmel rendelkeznek, és fels?vezet?ként, HR-menedzserként, igazgatóként, elnökként vagy tulajdonosként dolgoznak egy 10 f?nél nagyobb létszámú vállalatnál. Z generációs fiatalnak pedig azokat a személyeket tekintették, akik 1997 és 2012 között születettek.


A megkérdezett üzleti vezet?k 40%-a szerint a friss diplomások felkészületlenek a munkaer?piacra való belépésre, mégpedig azért, mert úgy vélik, hogy a munkahelyi elvárásaik meghaladják a Z generáció képességeit. ?Ennek oka, hogy Z generációs fiataloknak az okoseszközök és az internet már gyermekkora óta áthatja az életük minden területét, ezért hozzászoktak az azonnal elérhet? információhoz és visszajelzéshez. Hiányzik bel?lük az átgondolt, megfontolt döntéshozásra való képesség és az analitikus gondolkodás. Azonnali eredményre és a feljebbvalótól kapott közvetlen, személyes visszajelzésre fókuszálnak, ami bizonyos munkakörökben hiányosságnak min?sülhet. A KeynectUp kutatása szerint a munkahelyi kommunikáció során esetükben az átlagos odafigyelési id?tartam alig több, mint 2.8 másodperc ? és ez is csökken?ben van. Az okoseszközök folyamatos használatának köszönhet?en pedig mintegy 10%-uknál már most figyelemzavart diagnosztizáltak. 



Irreális elvárásaik vannak a valós emberi kapcsolatokkal szemben, hajlamosak félresöpörni a korábbi generációk körében elfogadott, általuk viszont körülményesnek ítélt hivatalos kommunikációs csatornákat, eljárásokat és technikákat. A rövid, egyszer? és informális kommunikáció viszont nem minden munkahelyi kultúrában és korosztállyal érintkezve arat osztatlan sikert.


A kutatók arra is szerettek volna választ kapni, hogy vajon miért gondolják a vállalatvezet?k, hogy a Z generáció nincs felkészülve arra, hogy dolgozni kezdjen. Erre a kérdésre a válaszadók 62%-a modern kultúrát, 48% pedig a COVID-ot okolta; de voltak olyanok is, akik azt mondták, hogy a friss diplomásokkal azért nehéz együtt dolgozni, mert a szül?k és a tanárok nem készítették fel ?ket az ?életre?. Ugyanakkor a megkérdezetettek nagy része úgy véli, hogy ezeken a hiányosságokon egy-két etikett óra könnyen segítene. Egyes vállalatok ennek érdekében olyan tanfolyamokat kezdtek szervezni, amelyek az irodában való viselkedésr?l, az öltözködésr?l és más szükséges "soft skills" készségekr?l szólnak.



Az eredményekre reflektálva Diane Gayeski professzor, aki az Ithaca Collegen stratégiai kommunikációt oktat, a védelmébe vette a Z generációs fiatalokat és elmondta, hogy a technológia gyors változása, a ChatGPT megjelenése, a tanárok és más szakemberek tömeges felmondása, valamint a COVID-19 világjárvány miatt nem csak a Z, hanem más generáció tagjai sem tudnának felkészülni egy valódi munkahelyre. Kiemelte azt is, hogy a Z generációs fiataloknak természetesen a felsorolt negatívumok mellett vannak azért el?nyös tulajdonságai is. Az újításokra például - különösen azok digitális kivitelezésére ? kifejezetten jól és gyorsan reagálnak, önértékelésük pedig sokkal reálisabb és az el?z? generációkhoz képest jobban viselik a munkahelyi stresszt. A digitalizáció és a technológia robbanásszer? fejl?dése és terjedése miatt ez a képességük várhatóan egyre értékesebbé válik majd a munkaadók számára. Sok minden érdekli ?ket és szeretik képezni magukat, tipikusan szorgalmas munkavállalónak bizonyulnak. Ugyanakkor a munkavégzésük célja saját szakértelmük, tudásuk gyarapítása, ezért a munkaadónak gondoskodnia kell a Z generációs munkavállalók el?relépési és fejl?dési lehet?ségeir?l is.


Elég nyilvánvaló, hogy a Z generációval való közös munka elkerülhetetlen lesz el?bb-utóbb és az is jól látszik, hogy nekik valódi vezet?re, mentorra van szükségük. Egy hiteles emberre, akit nem azért követnek majd, mert fizet nekik, hanem azért, mert képes biztosítani a csapat motivációját. A bels? motivációt átérz? munkatársak szívesebben dolgoznak a projekteken, azonosulnak a cég céljaival, saját céljaikként tekintenek rájuk. Ha úgy érzed, ezt te is szeretnéd megteremteni, de még nem tudod, hogyan, akkor gyere el tréningünkre és sajátítsd el azt a kommunikációt, amely minden generációval szemben hatásos!