Mai világunkban nagyon gyakori, hogy a vezet?knek többgenerációs csapatot kell irányítaniuk. Minden generációnak megvan a sajátos gondolkodásmódja, munkastílusa és kedvelt kommunikációs módszere.
Vezet?ként fel kell ismernünk, hogy egyes embereket mi motivál, s hogy az egyéni er?sségeket hogyan lehet a csapat sikere érdekében kiaknázni. Ahhoz, hogy a különböz? korosztályú munkatársaink szakmai és érzelmi elkötelezettségére pozitívan hassunk vezet?ként, fontos, hogy a viselkedés- és attit?dbeli különbségeiket megértsük.
????????Dale Carnegie elkötelezettséget vizsgáló tanulmánya rámutat, hogy ?A középkorú munkatársak (40-49 között) a többi korosztályhoz képest kevésbé vagy bizonyos esetekben egyáltalán nem elkötelezettek a cégük iránt.? Ez a családi élet nehézségeib?l fakadó küls? nyomásnak is köszönhet?, vagy annak, hogy karrierjük fejl?dését egy bizonyos szinten megrekedtnek érzik. Ezzel szemben a tanulmányból kiderül, hogy ?A fiatal (30 körüli) munkavállalók és az 50 év felettiek elkötelezettebbek a cégük iránt.? Ennek oka a fiatalok esetében a munkakezdés id?szakának várakozással teli izgalma, id?sebb munkavállalók esetén pedig a karrierjükben elért fontos mérföldköveknek köszönhet?.
A Dale Carnegie & Associates Inc. kutatása azt mutatja, hogy a munkavállalók legalább 66%-a nem teljesen elkötelezett a munkája iránt, ami azonban aggodalomra ad okot, hogy a középvezet?k jelent?s részének mind a szakmai, mind az érzelmi elkötelez?dése alacsony. Tanuljuk meg, hogyan kommunikáljunk, coach-oljunk, motiváljunk és adjunk hasznos visszajelzést minden egyes generációnak! A munkatársaink hatékonyabb motiválásához tudnunk kell, hogy a munkaer?piacon jelenleg túlsúlyban lév? korosztályokra melyek a leginkább jellemz? viselkedésminták.
?Baby Boomer? generáció
1945-1960 között születettek
Az ún. Baby Boomer-ek (II. Világháború után születettek) már közelednek a nyugdíjas éveik felé. Bizonyos esetekben a nyugdíjazásukat elhalasztották, f?leg gazdasági okok miatt.
Hogyan tegyük ?ket elkötelezetté:
- Ismerjük fel a bennük lév? egyedülálló értékeket. A ?boomer-generáció? szereti magát egyedülállónak érezni a többi generáció tagjai között.
- Biztosítsunk számukra er?forrásokat és vonjuk be ?ket a döntésekbe. Szeretik az együttm?köd?, egyetért? környezetet. Fontosnak érzik magukat, ha bevonjuk ?ket a döntéshozatali folyamatba.
- Értékeljük az er?s munkamoráljukat, hogy sokáig hajlandók bent maradni, s a bennük lév? vágyat, hogy bizonyítsanak.
- Mindig személyesen és direkt módon beszéljünk velük. Adjunk nekik folyamatos, példákkal alátámasztott visszajelzéseket.
- Adjunk nekik nyílt elismerést, mások el?tt. Szeretik, ha megdicsérik ?ket nyilvánosan.
?Érzelmileg és szakmailag elkötelezett azon munkatársak 61%-a, akik azt mondják, hogy a döntéshozatali folyamatba bevontnak érzik magukat.? -Dale Carnegie: A munkatársak elkötelezettségét vizsgáló átfogó tanulmány
X Generáció
1960-1980 között születettek
Az X generáció a Boomer-generációt követve lépett a munkaer?-piacra, s azonnal olyan kifejezésekkel találta magát szembe, mint ?leépítés?, ?er?forrás-kiszervezés?. Jellemz? rájuk, hogy bizalmatlanok a tekintélyelv?séggel szemben és óvatosan kötelez?dnek el bármi iránt. Egy vezet?nek fontos felismerni ezeket a jellemz?ket és a következ?képpen eljárni:
- A klasszikus vezet?i gyakorlatoktól független megközelítés szükséges. Adjunk az X generációsoknak teret, hogy kreatívan végezzék a feladataikat, s így érhessék el a közös célokat. Engedjük meg nekik, hogy a sikeres munkavégzéshez a saját er?forrásaik és a kreativitásuk fölött megmaradjon a szabadságuk. Vonjuk be ?ket több különböz? projektbe is, de adjuk nekik meg azt a hatáskört, hogy a fontossági sorrendet ?k állítsák fel, mert így az irányítási képességük megmarad.
- Állítsuk ?ket kihívások elé. Segítsük ?ket új készségek elsajátításában és adjunk nekik felel?sségi köröket. Ez a korcsoport szereti képezni magát. Tudják, hogy a sikeres élethez a tudásukat naprakészen kell tartani, így a készségfejleszt? képzéseken való részvétel növeli az elkötelezettségük-et és a munkahelyi elégedettségüket.
- Biztosítsunk növekedési lehet?séget. Az X generációsok elkötelez?déséhez szükséges, hogy vezet?ik tisztán kommunikálják fejéjük a karrier lehet?ségeiket, és segítsék a cég céljait összeegyeztetni a munkavállalók karriercéljaival.
- Röviden coach-oljuk ?ket és legyünk egyenesek. Az X generációsok gyorsan tanulnak. Bátorítsuk ?ket, hogy oldják meg a felmerül? problémákat. Pl. a ?Szerinted mi a legjobbmegoldás?? v. ?Ezt hogyan akarod megoldani??. Az X generációsok akkor érzik értékesnek magukat, ha kikérjük a véleményüket. Mutassuk meg nekik, hogy milyen pozitív hatása van az ? munkájuknak a cég életében. Vezet?ként a teljes elkötelez?dést proaktív hozzáállással, er?s vezet?i készségekkel és pozitív munkakörnyezet megteremtésével érhetjük el.
- Figyelmesen hallgassuk meg ?ket és tiszteljük a véleményüket. Közvetlen és épít? visszajelzést adjunk nekik. Tudniuk kell, hogy mit végeznek jól, s miben kell fejl?dniük. A személyes fejl?désükhöz és az elkötelez?désükhöz szükséges támogatás biztosításához erre mindenképpen figyeljünk.
?Azon munkatársak 38%-a, akik bíznak a közvetlen felettesük vezetési képességében, elégedettek a menedzserükkel.? -Dale Carnegie: A munkatársak elkötelezettségét vizsgáló átfogó tanulmány
??????????????
Y Generáció
1980-2000 között születettek
Az ?ezredfordulósok? beleszülettek a technológia világába. ?k azok, akik a legjobban képben vannak a technológiai változásokkal és az ún. ?multitasking?-gal. Az id?sebb generációkkal szemben nagyon sokat használják a közösségi médiát. Az értékrendjük alakulásával egyre jobban vonzódnak azokhoz a vállalatokhoz, akiknek a küldetése jócskán túlmutat az anyagi célokon. Az Y generáció tagjait motiválja a folyamatos önfejlesztés és tanulás.
A következ?kkel tudjuk elkötelezetté tenni az Y generációsokat:
- Közvetlenül coach-oljuk ?ket, gyorsan megértik a lényeget. Vizuális képek segítségével inspiráljuk ?ket, hogy motiváltabbak és elkötelezettebbek legyenek. Használjunk különféle elektronikus csatornákat a velük való kommunikációhoz.
- Ismerjük meg a személyiségüket és alakítsunk ki személyes kapcsolatot velük. Tiszteljük privát életüket, legyünk velük nyitottak és érdekl?d?k. Összpontosítsunk a személyes céljaikra, s igyekezzük azokat a cég céljaihoz igazítani. Adjunk nekik lehet?séget a tanulásra, fejl?désre és felel?sségvállalásra. A cég vízióját és növekedési lehet?ségeit vázoljuk fel nekik.
- Képességeiket, kreativitásukat és érdekl?désüket használjuk ki, szeretik a folyamatos kihívásokat. Olyan projekteket bízzunk rájuk, amelyekb?l tanulhatnak. Jellemz? rájuk, hogy szeretnek új dolgokat kipróbálni. Bátorítsuk ?ket, hogy használják a legújabb technológiai vívmányokat és médiát. Ösztönözzük ?ket a megszokottól eltér? gondolkodásmódra és az innovációra.
- Egy pozitív érzelmekkel, közvetlenséggel és vidámsággal teli munkakörnyezetet teremtsünk számukra, és delegáljuk nekik a feladatokat. Az Y generációsok szeretnek másokkal együttm?-ködve dolgozni. Sokszor a kollégájukból közeli barát lesz.
- Kihívással teli és tartalmas munkát biztosítsunk számukra. Mutassuk meg nekik, hogy a munkájuk milyen pozitív változást eredményez, s hogyan járul hozzá a csapat, és a cég céljaihoz egyaránt. Ha meghagyjuk a rugalmasságot nekik, lojálisak lesznek hozzánk. A személyes életüket, a családi és egészségügyi problémákat tartsuk tiszteletben, cserébe megkapjuk t?lük a vezet?i tiszteletet és elismerést.
- Olyan környezetet teremtsünk számukra, melyben a kölcsönös visszajelzés fontos. Tudassuk velük, hogy az ajtónk mindig nyitva áll. Adjunk pozitív visszajelzést, amikor csak tudunk. A közvetlen vezet? direkt visszajelzése a legjobb motiváló er?.
?Azon munkatársak 60%-a, akik úgy érzik, hogy beleszólásuk van abba, hogy a cég merre halad a jöv?ben, sokkal elkötelezettebbnek érzik magukat.? -Dale Carnegie: A munkatársak elkötelezettségét vizsgáló átfogó tanulmány
Soha nem volt még ennyire kulcsfontosságú feladat a tehetségek megtartása a cégekben. És igen, ez a vezet?k feladata. Ma már nem elég, ha szakmailag jók, az emberekkel tudni kell bánni és hatással lenni rájuk. Dale Carnegie-nek ez volt a víziója, amikor 1912-ben megalapította a tréningcégét. Azóta több mint 80 országból 11 millió üzletember végzett Dale Carnegie kurzusokat. A módszertan 109 éve fejl?dik, de a filozófia változatlan: az igazi fejl?dés mindig belülr?l kezd?dik.