Hogy boldoguljunk az értékesítésben, le kell gy?znünk a majd minden vev? elméjében benne rejl? ellenvetéseket: az elfogultságot, az érdekl?dés hiányát, a kétkedést, a halogatást és az ellenállást a változással szemben.
Valójában már az eladási folyamat elején elkezdjük eloszlatni ezeket az ellenvetéseket azáltal, hogy megtanuljuk ?ket a vev? szemszögéb?l nézni.
Feltéve, hogy felismertünk egy új lehet?séget, és elegend? id?t töltöttünk az el?zetes megközelítéssel, az értékesítési folyamat következ? logikus cselekedete a kapcsolatfelvétel potenciális vev?nkkel, és a lehet?ség megteremtése a további kapcsolattartásra. Célunk a jóindulatú figyelem felkeltése annak reményében, hogy eljuthatunk az els? megbeszélésig.
Nagy többségünk számára az eladásban az az egyik legkeményebb dió, hogyan hozzunk ki jó eredményeket a kapcsolatfelvételb?l. Számtalan telefonhívást bonyolítunk le. Rengeteg reklámanyagot küldünk, amellyel új termékünknek vagy szolgáltatásunknak csinálunk hírverést.
Még vállalatunk hírlevelének címlistájára is felvesszük potenciális vev?inket.
Mégis, bármit teszünk, nem tudjuk megnövelni a visszajelzések arányát.
Hogy miért nem?
Egyszer?en azért, mert nem tettünk semmi különöset, amivel felkelthettük volna a figyelmet.
Gondolj vissza egy nemrégiben lebonyolított telefonhívásra valamelyik potenciális vev?ddel. Hogyan mutatkoztál be? Mit mondtál neki a bemutatkozás után? Mi volt az illet? reakciója?
Sokan közülünk ? függetlenül attól, hogy mit adnak el ? figyelemreméltóan hasonló választ adnak ezekre a kérdésekre:
?Megmondtam a nevemet és a cégem nevét. Röviden beszámoltam termékemr?l vagy szolgáltatásomról, és megkérdeztem, be tudnánk-e ütemezni egy id?pontot a látogatásomra. Az illet? azt mondta, hogy nem érdekli a dolog.?
Ezen a ponton bizony könny? feladnunk. Nézzünk szembe a ténnyel: hacsak nem egy rendkívül népszer? terméket vagy szolgáltatást értékesítünk, gyakran igen nagy kihívást jelent, hogy felkeltsük a potenciális vev? figyelmét a mondanivalónk iránt. Különösképpen akkor igaz ez, ha pontosan olyan hangvételben kezdjük eladási célú beszélgetésünket, vagy írjuk leveleinket, mint bármely másik üzletköt? a világon.
Azért történik ez így, mert hajlamosak vagyunk túl nagy hangsúlyt fektetni új üzleti kapcsolataink mennyiségére ? a min?ség rovására. Arra összpontosítjuk energiánkat, hogy hatalmas tömeg? hívást bonyolítsunk le és tetszet?s prezentációkkal készüljünk fel, azután pedig reménykedünk, hogy a puszta számok elénk sodornak valakit, aki vásárolni fog. Elvégre az eladás a számok játéka, nemde?
Hiszen mindig is ezt hallottuk. Minél több emberrel beszélünk, annál többet fogunk eladni. Nos, talán igen, talán nem.
Az eladás bizonyos fokig valóban mindig a számok játéka lesz. Azonban amint azt a vásárlási és eladási folyamat tanulmányozása során meg fogjuk érteni, annak a stratégiának, amely egyedül a mennyiségre összpontosít, számos gyenge pontja van. Ez egy régimódi értékesítési modell.
Ha napjaink versenyorientált eladási viszonyai közepette nem fordítunk elegend? id?t és energiát arra, hogy meggondoltan vegyük fel a kapcsolatot, meglehet, hogy nem érdemeljük ki azt a bizonyos els? interjút.
Egy újabb ok, amiért kemény dió eljutni a találkozókig, hogy hajlamosak vagyunk túl hamar kidomborítani termékeink vagy szolgáltatásaink értékeit a kommunikációs folyamat során. Miel?tt egyáltalán kérdéseket tettünk volna fel, máris megoldásokat ajánlgatunk, amelyek vagy illeszkednek a potenciális vev? szükségleteihez, vagy nem.
Ne feledjük, az el?zetes megközelítés elegend? információt ad a kapcsolatfelvételhez, de jellemz?en nem szolgál elegend? részlettel ahhoz, hogy megoldásokat ajánlhassunk.
Mégis sokan esnek közülünk az ?eladás? csapdájába a kapcsolatfelvétel során. Éppen ezért nehéz kiemelkedni a tömegb?l. A reménybeli vev?k olyannyira hozzászoktak ehhez a megközelítési módhoz, hogy minden értékesít? egyformának t?nik a számukra. És mi történik ezután? Elutasítják a találkozóra vonatkozó kérésünket.
Ez a legtöbb esetben téves elutasítást jelent. Azért mondunk ?tévest?, mert valójában fel sem kínáltuk azt a vev?központú megoldást, amelyet akkor kínáltunk volna fel, ha igazán megértettük volna potenciális vev?nk helyzetét.
Vegyük szemügyre a forgatókönyvet reménybeli vev?nk néz?pontjából. Ha egyike a f? döntéshozóknak, lefogadhatjuk, hogy egyre-másra lépnek vele kapcsolatba azok az emberek, akik készek megoldásokat felkínálni számára már az els? telefonbeszélgetés során, vagy az els? levélben.
Így hát munkába menet minden áldott nap tudja, hogy olyan ügynökök ostromolhatják, akik mind azt a dönt? fontosságú dolgot akarják, aminek már amúgy is sz?kében van: az idejét. Ha megértjük ezt a szemléletet, az is megvilágosodik el?ttünk, hogy másként kell eljárnunk.
Ha szemügyre veszed a mozik filmajánlóit, számos hirdetést fogsz látni. Bár különböz? filmeket reklámoznak, a legtöbb ilyen hirdetésben van egy közös dolog: az idézet a kritikusoktól. ?Ez aztán nem kismiska!? ? így szól az egyik idézet. ?Biztos Oscar-jelölt!? ? harsogja a másik. ?Fantasztikus alakítások!? ? süvölti egy újabb.
Minden mozifilmr?l ? még a rosszakról is ? vannak idézetek olyan emberekt?l, akik nagyszer?nek mondják ?ket. Vajon miért? Mit adnak ezek az idézetek a filmnek? A válasz: hitelességet. Látjuk az idézeteket, és azt gondoljuk magunkban: ?Mások megnézték, és tetszett nekik ? lehet, hogy nekem is fog.?
Milyen hatást gyakorolna ránk mindez, ha az idézetek a film producerét?l és rendez?jét?l származnának? Igen csekélyt, hiszen t?lük azt váijuk, hogy jónak mondják a filmet. Elvégre is az ? legf?bb érdekük, hogy eladják.
A vev?k ugyanígy várják el t?lünk, hogy termékeink és szolgáltatásaink el?nyeit reklámozzuk. Ez okból kifolyólag egy harmadik fél ajánlólevelének ereje az egész helyzetet teljességgel megváltoztatja, amikor arra kerül a sor, hogy megalapozzuk cégünk és önmagunk hitelét.
Itt lép be a képbe a referencianyilatkozat, amely oly módon helyezi át a hangsúlyt rólunk a potenciális vev?re, hogy az ? érdekeinek ad kifejezést. Egyúttal azoknak a hasonló cégeknek a tapasztalatait is megtestesíti, amelyek sikerrel használták termékeinket vagy szolgáltatásainkat.
Els?sorban azért, mert a kapcsolatfelvétel többé már nem a mi véleményünkre összpontosul. Emlékszel a filmajánló idézetekre? Mit gondolsz, melyik az eredményesebb módszer? Ha azt mondjuk el a potenciális vev?nek, amit mi gondolunk a saját képességeinkr?l a problémák megoldása terén, vagy ha mások tapasztalatairól számolunk be?
A referencianyilatkozat azért is lehet eredményes, mert különbözik az eladással foglalkozók zömének gyakorlatától. A következ?re gondolj: hány ügynök hív fel, hogy azon nyomban nekidurálja magát termékei és szolgáltatásai ismertetésének?
Nagy valószín?séggel egyt?l egyig valamennyien így tesznek. És vajon hány úgynevezett személyre szóló reklámlevelet kapsz a postával, amely kifejezetten a te igényeidre és szükségleteidre hivatkozik? Nem valószín?, hogy túl sokat.
Ha a saját néz?pontunkból gondolkozunk el ilyen tapasztalatainkon, könynyebben megértjük, miért javítja kapcsolatfelvételünk sikerének esélyeit, ha más emberek érdekeit szem el?tt tartva adjuk el? mondandónkat, és jelenlegi ügyfeleink tapasztalatait is felhasználjuk.
Amikor referencianyilatkozatot használunk, azt sugalljuk leend? vev?nknek, hogy nyerhet azon, ha a mi termékeinket és szolgáltatásainkat veszi igénybe. Ilyenkor úgy alapozzuk meg hitelünket, hogy vev?nk tudomására hozzuk, már más hozzá hasonló személyek is profitáltak tevékenységünkb?l.
Honnan szerezzük be az információkat a referencianyilatkozat megfogalmazásához? Elégedett vev?ink tapasztalataiból ? és azokból az értesülésekb?l, amelyekhez az el?zetes megközelítés révén jutottunk. Rendkívül nehéz, ha nem egyenesen lehetetlen megfogalmazni egy referencianyilatkozatot, ha nem készültünk fel rá igen alaposan.
A jó hír az, hogy ha egyszer megtanultuk, hogyan használhatjuk fel eredményesen a referencianyilatkozatot a kapcsolatfelvétel folyamán, akkor már az eladási folyamat más részeiben is alkalmazhatjuk azokat. A referencianyilatkozatok segítségünkre lehetnek, hogy d?l?re jussunk az ajtónállókkal, továbbá potenciális ügyfelünk figyelmének felkeltését is el?segíthetik az els? megbeszélés alkalmával.
Minél többször folyamodsz referencianyilatkozatokhoz, annál egyszer?bbek lesznek. Bár a nyilatkozatnak van egyfajta szerkezete, végül ahhoz a stílushoz és nyelvezethez fogod alkalmazni, mely a te eladási viszonyaid között a legjobban m?ködik.
A kapcsolatfelvételben jól felhasználható referencianyilatkozat négy elemb?l tev?dik össze.
Mi mindent tettünk más cégekért? Kezdjük azokkal az el?nyökkel, amelyeket cégünk más szervezeteknek nyújtott ? mindezt potenciális ügyfelünk vállalatára vonatkoztatva. Ezen a ponton kerülnünk kell a konkrét vállalatneveket, hacsak nem tudjuk biztosan, hogy a másik személy válasza kedvez? lesz.
Hogyan csináltuk? Adjunk áttekintést arról, hogyan biztosította vállalatunk, termékünk vagy szolgáltatásunk ? vagy hogyan biztosítottuk mi magunk ? ezeket az el?nyöket.
Hogyan tehetnénk meg ugyanezt potenciális vev?nkért? Sugalljuk azt, hogy hasonló el?nyök megszerzése potenciális vev?nk cége számára is lehetséges, de több információra van szükségünk, hogy ezt biztosan megállapíthassuk. (Ne feledjük, nem mondhatjuk azt, hogy egy hasonló megoldás m?köd?képes lesz, hiszen nincs elegend? információnk, hogy ilyen kijelentést tegyünk.)
Elkötelezett utánkövetés. Végezetül térj rá a következ? logikus lépésre (vagyis kérj id?pontot egy megbeszélésre, vagy kérj engedélyt, hogy feltehess néhány kérdést). Egyszer?en mondd meg potenciális vev?dnek, mit akarsz!
Íme egy példa az eredményes referencianyilatkozatra, amelyet felhasználhatunk egy telefonbeszélgetés nyitányaként:
?Nagyszámú olyan vállalat van Sidneyben, amely 50%-kal növelte raktárai helykihasználtságát. Ami azt illeti, múlt évben egy, az önökéhez hasonló vállalat, egyszerre növelte az adott helyen raktározott termékek mennyiségét és a raklapmozgatás óránkénti hatékonyságát.
Mindezt úgy tudták megvalósítani, hogy lecsökkentették a folyosók szélességét és megnövelték a sorok számát, ami megemelte az eltárolható raklapok mennyiségét.
Ön is képes lehet hasonló növekedés megvalósítására raktárai helykihasználtságában.
Beütemezhetnénk egy találkozót, hogy megállapíthassam, vajon az Ön esetében is tudjuk-e biztosítani ugyanezt az eredményt??
Amint te magad is megmondhatod, a referencianyilatkozattal támogatott kapcsolatfelvétel gyökeresen eltér a legtöbb értékesít? által alkalmazott megközelítési módtól ? ha a levél kifogástalan. Az alábbi referencialevél már nem olyan hatékony.
?A Roman and Company harminc éve gyárt elektromos szerszámgépeket. Tet?fedéshez használatos elektromos szögbelöv?nk a legkisebb hibaszázalékkal dolgozik a szakmában. Ideális szerszám lehet egy Önhöz hasonló, felújításokkal foglalkozó vállalkozó számára. Mondhatok Önnek többet is err?l a figyelemreméltó eszközr?l??
Miért nem hatásos ez a referencialevél? El?ször is azonnal az eladó cégér?l kezd beszélni. Másodszor, nem hivatkozik hasonló vállalatokra, amelyek sikereket értek el a Roman and Companyval. És harmadszor, az utolsó kérdés lehet?séget kínál a másik félnek, hogy nemmel válaszoljon.
Hogy még jobban megértsük az utolsó kérdésben rejl? hatalmat, vegyünk szem ügyre egy eladási helyzetet a te néz?pontodból.
Tegyük fel, hogy egy pénzügyi tanácsadó felhív téged. A hölgy eredményes volt az el?zetes megközelítésben, tisztában van tehát azzal, hogy gyermeked egyetemi taníttatására próbálsz félretenni. Ha az illet? úgy fejezi be referencianyilatkozatát, hogy azt mondja: ?Megmutathatom Önnek, hogyan fektetheti be pénzét cégem termékeinek segítségével??, akkor megkönnyíti számodra, hogy így felelhess: ?Nem, ne fáradjon.?
Ám mi történik akkor, ha a tanácsadó így szól: ?Feltehetek Önnek néhány kérdést, hogy jobban megérthessem gyermeke egyetemi taníttatására vonatkozó takarékossági elképzeléseit?? Ha így közelíti meg a dolgot, sokkalta nehezebb elutasítani.
Az utolsó kérdés mindkét példában ugyanazt a kívánságot fejezi ki: az illet? szeretne személyesen találkozni veled. Hogy mi a különbség? Az els? esetben a saját néz?pontjából beszél, a másodikban viszont a tiédb?l.
Nézzünk egy újabb példát a helyes referencianyilatkozatra, ha levélben küldenéd ki:
?Kedves Ms. Sams!
Az Orio és Hamilton hotelek egy év alatt egyaránt 13%-kal csökkentették az elektromos energia költségeiket, és eközben alkalmazottaik munkakörülményein is javítottak.
Számítógépes modellezés segítségével sikerült létrehozniuk egy melegvíz hasznosítási programot, melynek révén belvárosi szállodájukban több mint 30%-kal redukálták melegvíz költségeiket. Cégünk valószín? hasonló eredményeket valósíthatna meg az Uptown Suites esetében is.
További egyeztetés céljából január 20-án 13 órakor felkeresem.
Szívélyes üdvözlettel:
Gunther Heinz, Electric Company Inc.?
Ne feledd, bármelyik megközelítési módot használod is, a referencianyilatkozat minden valószín?ség szerint jóformán az összes többi értékesít?t?l megkülönböztet a piacon!
Ha készen állsz a fejl?désre, és szeretnél magasan képzett oktatóktól tanulni, akkor jelentkezz Értékesítési Mesterkurzusunkra, ahol a kezedbe adjuk az összes eszközt a sikeres értékesítéshez!