Ezentúl nem kell hosszasan magyaráznod a terméked milyen hatással lesz a vev?d életére. Soha többé nem fogsz azért üzletet veszíteni, mert az érdekl?d?d nem érti, mit is árulsz?
?ha analógiákban gondolkozol és így kommunikálsz.
Segít az ismeretlen dolgokat az ismer?sekkel gyorsan összevetni. A jó analógia úgy megy át a másik logikáján, mint kés a vajon. Amit hosszan magyaráztál volna, azt egy pillanat alatt megérteted.
Ez olyan, mint minden más készség; elején küszködsz vele, elfelejted használni vagy rosszul használod. Ámbár kifizet?dik a gyakorlás, mert egy id? után szokásoddá válik és rutinból, gondolkodás nélkül fogod használni ?ket.
?M?szaki személyzetünk mindig a rendelkezésére áll!?
vagy
?M?szaki személyzetünk sok szempontból olyan, mint az elektromosság az Ön házában. Nincs mindig szüksége rá, hogy fel legyen kapcsolva a villany, ám amikor mégis, akkor az elektromos áram kéznél van. Ugyanez vonatkozik ránk is. Amikor szüksége van m?szaki személyzetünkre, akkor ott leszünk, a nap huszonnégy órájában. Minket olyan egyszer? elérni, mint felkapcsolni a villanyt.?
Érzed a különbséget, ugye?
Értékesítésben ? amikor a termékedet és annak el?nyeit, hasznát, következményeit mutatod be az érdekl?d?nek. Az analógia használatát mi is tanítjuk az értékesítési tréningünkön, a legélesebb kard lehet egy értékesít? kezében, ha jól alkalmazza.
Tárgyalásnál ? amikor cégvezet?ként a beszállítóddal, alvállalkozóddal akarod gyorsan és egyszer?en megértetni a saját néz?pontodat.
Munkatársaknál ? amikor a kolléga nem érzi át kell?en egy dolog fontosságát, hibázik vagy egy ?t érint? új változást akarsz bevezetni.
Családnál ? amikor a gyerekedet rá akarod venni valamire vagy el akarsz magyarázni neki valamit. A párodnak pedig szemléltetni akarod, miért fontos neked az a bizonyos nyaralás. ?
Csak négy f? területet emeltünk ki az életedb?l, ám ha belegondolsz, bárhol, bárkinél alkalmazhatod.
Emberi test ? ebb?l mindenkinek van egy és aránylag jól is ismeri, tehát kiváló alapanyag analógiákra. ?Egy negatív attit?d? munkatárs olyan a cégben, mint amikor egy vírus megtámadja szervezetünket. El?ször még nem is tudjuk, hogy baj van, nem fáj semmink. Aztán egyre-másra bukkannak fel a tünetek. Torokfájás, láz, gyengeség. Ha er?s az immunrendszerünk, a test magától leküzdi vagy jöhet a gyógyszer. Ugyanígy fert?z a rossz attit?d a cégen belül és ha nem kezeljük, súlyos szöv?dményei lehetnek.?
Közlekedési eszköz ? szintén könnyen szemléltethetünk valamit, ha autó, repül?, bicikli m?ködését vagy alkatrészeivel alkotunk analógiát. ?Ha az XY szoftvert akarják bevezetni a cégbe az olyan, mint ha hétköznapi autóval állnának rajthoz egy Forma 1-es versenyen. Esélytelen a gy?zelem, hiszen teljesen más a funkciója, mint egy versenyautónak. Ez fordítva is igaz, egy forma1-es autóval nem tudna közlekedni az utcán vagy reggel a gyerekeit iskolába vinni.?
Sport ? ?Ha a legeredményesebb értékesít?d elveszíti a motivációját, az olyan, mint ha egy focicsapat sztárcsatára csak sétálgatna a pályán. Néha belé botlik a labda, de egy gólhelyzetért se hajlandó sprintelni.?
Ez három példa, de az analógiákban jártasak jóformán bármelyik hétköznapi árucikket vagy eseménysort felhasználhatják, hogy rokonosítsák azzal a megoldással, amelyet a másik félnek prezentálnak.
Tipp: az igazán átüt? alkalmazása, ha olyan analógiát használsz, amelyben otthon mozog a másik. Például, tudod, hogy a munkatársad rajong a horgászatért, akkor horgászós analógiát vetsz be. Vagy kideríted, hogy az ügyfél, akihez mész holnap tárgyalni, fiatal korában kézilabdázott, akkor? Érted!
Az analógiák gyakran eredményesek, amikor bonyolult termékeket adunk el, különösképpen az olyan vásárlók esetében, akik esetleg nem értik meg a m?szaki tényeket és el?nyöket.
A felhasználó-típusú vásárlók jó példával szolgálnak erre.
Tegyük fel, hogy egy szoftverrendszert adunk el egy nyílt kölcsönöket folyósító cég munkatársai számára, akkor ?k nem igazán akarják megérteni a szoftver konfigurációját.
Csak annyit akarnak tudni, hogy képesek lesznek-e könnyedén megtanulni és hatékonyan használni a programot. Egy ehhez hasonló helyzetben a következ?ket mondhatjuk:
?Ennek a szoftvernek a használatát megtanulni olyan, mint vezetni tanulni. El?ször bonyolultnak t?nik, de aztán a második természetünkké válik.?
Felejtsd el a száraz, hosszú, unalmas és gyakran magyarázkodás íz? kommunikációt! Kezdj analógiákkal kommunikálni! Mint az utolsó példában. El?ször macerásnak t?nik, nem áll rá az agyad, de aztán olyan lesz, mint a leveg?vétel. Szóval a tanácsunk: addig csináld, amíg úgy nem maradsz!