Amikor vezet?ket kérdeznek arról, hogy melyik a kedvenc el?adásuk, Steve Jobs stanfordi diplomaosztó beszéde gyakran a lista élén szerepel. Sokan tartják az egykori vezérigazgató beszédét a kedvencüknek,a benne szerepl?hihetetlenül megható történetek miatt.
A vezet?k szeretnek ehhez hasonló beszédeket hallgatni, de csak kevesen tartanak ilyeneket. Hogy miért? Mert a nagyszer? történetek felfedik a hibáinkat és a küzdelmeinket is. Ugyanakkor ez teszi ?ket inspirálóvá, és ha nem osztjuk meg ?ket, akkor elszalasztjuk a lehet?séget, hogy szoros kapcsolatot teremtsünk a közönségünkkel.
Amikor a vezet?knek olyan el?adásokat akarnak készíteni, amelyek meggy?z?ek és köt?dnek a hallgatókhoz, akkor sokszor nehezükre esik felidézni azokat a lappangó történeteket, amelyek az emlékezetük mélyér?l származnak. Azonban számos olyan hatékony technika létezik ezeknek a személyes történeteknek a felszínre hozására, amelyeket katalogizálni lehet, beilleszteni a kommunikációba, és hatékonyan átadni. Íme néhány technika, amelyekre újra és újra támaszkodhatsz:
Történetek kiválasztása az emlékezet felidézésével
A legtöbb ember megpróbálja kronologikusan felidézni az emlékeit, amikor egy el?adás történetét dolgozza ki, de van más módja is annak, hogy mélyebb, szunnyadó történeteket is felidézhessünk. Ülj le egy jegyzettömbbel, és gondold végig a számodra fontos f?neveket: az embereket, helyeket és tárgyakat, amelyek alakították az életed. (Igen, tényleg úgy értem, hogy ülj le egy jegyzettömb és papír mellé, tanulmányok szerint nagyobb valószín?séggel leszel kreatív, amikor írsz, mint amikor gépelsz.)
Emberek
Írd a neved a papír közepére, és kezd el lerajzolni a kapcsolat típusokat: családtagok, barátok, munkatársak stb. Minden egyes alkalommal, amikor egy összeköt? vonalat húzol magad és valaki más közé, gondold végig a kapcsolati dinamikát és az érzelmeket. Midenkivel vannak közös történeteid!
Helyek
Emlékezz annyi konkrét, számodra fontos helyre, amennyire csak tudsz: a középiskolai folyosók, a faház a táborban, a focipálya, az a hegy, a szemészeti rendel?, bármi. A térbeli visszaemlékezés segítségével haladj végig az egyes helyszíneken, környékeken és helyiségeken. A mozgásod visszavezetése jeleneteket, hangokat és illatokat fog kiváltani. Olyan emlékeket fog felszínre hozni, amelyek rég elfeledett eseményeket és interakciókat tárnak fel el?tted.
Tárgyak
Jegyezd fel azokat a tárgyakat, amelyek szimbolikus jelent?séggel bírnak az életedben: ajándékokat, díjakat, könyveket: minden olyan tárgyat, amelyet szerettél. Rajzolj képeket ezekr?l a szimbólumokról, és idézd fel, hogy mit?l töltenek fel érzelmileg. Ezek a tárgyak mások számára nem hordoznak jelent?séget, de számodra igen. Miért?
Ha végeztél a fenti feladatokkal, nézd meg a történet kezdeményeket, amelyeket kitaláltál, és írj róluk egysoros összefoglalókat. Lehet, hogy a megtalált történetek némelyike túl személyes ahhoz, hogy megoszd, de lehet, hogy felfedezel néhány olyan anekdotát, amely egy fontos történet alapja lesz, és amelyhez újra és újra visszatérhetsz.
Készíts egy történet gy?jteményt
Miután összegy?jtöttél egy sereg olyan történetet, amelyet különböz? helyzetekben felhasználhatsz, vedd alapul a listát, és hozz létre egy személyes történet gy?jteményt, amelyet bármikor felkereshetsz. Hozd létre és kezeld ezt a listát úgy, ahogyan dolgozol. Ez lehet egy napló vagy egy táblázat összefoglalókkal. Használhatsz kategóriákat, hogy szituáció, téma, hangulat szerint rendezd. Használj bármilyen kategorizálást, aminek a legtöbb értelme van számodra.
Sokan a történetük legmegrendít?bb részéb?l merítenek, amikor a halandósággal néznek szembe (mint Jobs). Ahelyett, hogy megvárnád, mikor leszel ilyen helyzetben, vedd számba most az életed fontos történeteit, és katalogizáld ?ket. Ha ezek a történetek könnyen elérhet?ek számodra, az segíthet abban, hogy teljesebb életet élj, és nagyobb hatást gyakorolj másokra.
Válassz történeteket a közönséget szem el?tt tartva
Ahhoz, hogy történetet válassz az el?adásodhoz, gondolj arra, hogy ki lesz a közönséged. Néhány történet vidám lesz, és meg fogja nevettetni az embereket. Mások könnyeket csalnak majd a szemükbe, vagy mélyr?l jöv? reményt adnak nekik. Ugyanazok a történetek különböz? emberekben más-más reakciót fognak kiváltani. Egy történet, amely az egyik emberben csodálatot kelt, a másikban dühöt válthat ki.
Amikor átnézed a történeteket, hogy megtaláld a megfelel?t az el?adásodhoz, gondold végig, hogy ki a közönséged, és mi érdekli ?ket. Gondosan mérlegeld az értékeiket, céljaikat és érdekl?dési körüket, majd döntsd el, melyik történeted illik hozzájuk a legjobban. Ázsiában érdemes a kudarcokról mesélni. A keleti történetek felépítése eltér a nyugati történetekét?l. Míg a nyugati történetekben a f?szerepl? szinte mindig legy?zi a kihívásokat; a keleti történetek többnyire elrettent? történetek, ahol a f?szerepl? elbukik, és a hibáiból tanul. Ismerd meg, milyen piaci nyomás nehezedhet a közönségedre. Kutasd fel, mi történik az iparágukban, keresd fel a blogjaikat és a szervezetükkel kapcsolatos legújabb híreket, hogy megértsd, milyen akadályokkal kell szembenézniük.
Legközelebb, amikor el?adnod kell, kérdezd meg magadtól, hogy miért te vagy egyedülállóan alkalmas arra, hogy a közönség vezet?je legyél. Határozd meg történeteket, amikor hasonló úton jártál, hasonló akadályokkal találkoztál, és átalakulva kerültél ki bel?le, majd gy?jtsd össze a bátorságot, hogy megoszd ezeket.
A személyes történetek meggy?zésért történ? elmesélése a leger?sebb kommunikációs eszköz, amivel rendelkezhetsz. Ezt használják a legnagyobb és legkedveltebb kommunikátorok. Megkockáztatják, hogy átláthatóan feltárják sebezhet?ségüket, hogy mentorokká és példákká válhassanak, akik az általános nehézségeken keresztül kapcsolódnak az emberekhez. Kapcsolódnak a közönséghez, és emlékeztetnek minket arra, hogy mindannyian emberek vagyunk.
A megfelel? történet megtalálása azonban önmagában nem elég, azt megfelel?en el? is kell adni. A kommunikációs Mesterkurzusunk elvégzése számos el?nnyel jár, amelyek jelent?sen javíthatják szakmai és személyes életedet. Lehet?séget ad arra, hogy megtanuld, hogyan fejezd ki magad érdekérvényesít? és magabiztos módon, ezzel egy magávalragadó energiát adva a történetednek.
?????????