El?fordult már veled, hogy egymillió munkaórát beleöltél abba, hogy sikeresen megvalósíts egy projektet, amely végül nem kapott akkora visszhangot, mint amekkorát vártál volna?
Ha a f?nöködt?l vagy a kollégáidtól olyan visszajelzést kapsz, ami nem egyezik azzal, ahogyan te látod magad vagy a munkádat, az nagy csapást mérhet az önbizalmadra, az önbecsülésedre és motivációdra is? De vajon tényleg muszáj, hogy ett?l sz*rul érezd magad?
Bármilyen kellemetlenül érint a kritika, ne feledd, hogy ez egyben lehet?ség is az önfejlesztésre és a szakmai fejl?désre.
Ebben a cikkben bemutatunk öt olyan technikát, amit érdemes kipróbálni, ha az a célod, hogy megváltoztasd a rólad vagy a munkádról kialakult negatív véleményeket.
1. Gondolkodj el a visszajelzéseken!
Minden negatív kritika fáj, de az olyan visszajelzések, amelyek nem igazodnak ahhoz, mint amit te elképzeltél, még jobban fáj, hiszen ilyenkor úgy érzed, hogy félreértettek. Az, hogy hogyan reagálsz a téged ért kritikára, hatással lesz a karriered alakulására a vállalatnál. Lehet, hogy az els? gondolatod a magyarázkodás. A megítélése azonban nem a magyarázkodásod miatt változik, hanem azért, mert a kapott kritika után, azon elgondolkodva, változtatsz a viselkedéseden.
Az els? lépés tehát az, hogy elgondolkodsz. Állj meg! Lélegezz mélyeket! Mondd el a legjobb barátodnak, vagy a pszichológusodnak, hogy mit érzel. Szánj id?t arra, hogy objektíven értékeld a kapott visszajelzéseket, mintha nem is rólad, hanem egy kollégádról lenne szó. Ez a technika segít érzelmileg eltávolodni, és lehet?vé teszi, hogy elfogulatlanabb legyél.
Ha ezek után még mindig nem értesz egyet a visszajelzéssel, akkor ahelyett, hogy ujjal mutogatnál másokra, amiért negatívan befolyásolják a sikeredet, tedd fel magadnak ezt a három kérdést:
? Hogyan tudnék változtatni azokon a területeken, ahol úgy érzik, hogy lemaradásban vagyok?
? Ha a visszajelzések 2%-a igaz lenne, milyen lépéseket tennék a megítélés megváltoztatására?
? Mennyi er?feszítést vagyok hajlandó tenni a nemkívánatos megítélés megváltoztatása érdekében?
Még ha mások hozzá is járultak a rólad kialakult negatív véleményhez, te csak a saját cselekedeteidet és reakcióidat tudod irányítani. A reflexiónak önmagadra, a munkakörnyezetedre, a viselkedésedre és a másokkal való interakcióidra kell irányulnia. Minél hamarabb képes vagy szembenézni a rólad kialakult képpel - függetlenül attól, hogy összhangban van-e a valósággal vagy sem - annál gyorsabban lépsz túl a sértettségen vagy érzelmi reakción, és annál hamarabb leszel képes változtatni és továbblépni.
2. Aktívan figyelj!
Amint készen állsz arra, hogy konstruktívan szemléld a kapott információkat, akkor kérj további ?szinte visszajelzéseket. Itt az ideje, hogy kíváncsiskodva, nem pedig a vádaskodóan fordulj azok felé, akikr?l úgy gondolod, hogy hozzájárulhattak a rólad kialakult negatív képkialakításához. Ha beszélsz velük, akkor tedd fel nekik ezeket a kérdéseket:
? Mit csinálok igazán jól?
? Mi az, amit továbbra is ugyanúgy csináljak, mint eddig?
? Miben kellene fejl?dnöm?
? Mit kellene abbahagynom?
Kérd meg ?ket, hogy magyarázzák el részletesen, hogyan tudnál fejl?dni, mire kellene jobban odafigyelened. Mondjanak példákat, hogy tudnál jobban igazodni az elvárásaikhoz, vagy javasoljanak olyan módszereket, amiknek a segítségével fejlesztheted magad. A cél az, hogy aktívan figyelj, írd le, amiket mondanak - anélkül, hogy kommentálnád, cáfolnád vagy magyaráznád az elhangzottakat. Ha odafigyelsz a válaszokra, azzal az önismeretedet is fejleszted és a változás iránti elkötelezettségedet is bizonyítod.
3. Ismerd el, ha hibáztál!
Nagyon nehéz azt mondani, hogy "sajnálom", különösen akkor, ha úgy érzed, hogy a másik személy is hibás. De ha bocsánatot kérsz, és elismered, hogy te is hibás vagy akkor azonnal javítani tudsz a megítéléseden. Gondolj a kialakult helyzetre úgy, mint egy ablakra: Ha a múltbeli interakciók miatt az ablak ködös vagy piszkos, akkor minden jöv?beli interakciót - még a pozitívokat is - mindig a múlt piszkos ablakán keresztül fogod látni. Ha azonban elismered, hogy nem megfelel?en viselkedtél, akkor letörölheted az ablakot, és segíthetsz a másiknak, hogy a jöv?beni cselekedeteidet tisztán és pozitívan lássa!
Még az is lehet, hogy a másik személy is bocsánatot kér a félreértésben játszott szerepéért. Saját hibáid beismerése lehet az els? lépés ahhoz, hogy ne álljanak hozzád a jöv?ben negatívan.
4. Fejleszd magad!
A legtöbb vállalatnál van lehet?séged részt venni akár kommunikációs, akár vezet?i tréningeken. Járj utána a lehet?ségeknek és válassz olyan tréninget, amely segít abban, hogy jobb vezet?vé és kollégává válj!
5. Keress valakit, aki támogat!
Keress egy mentort, jelentkezz be egy vezet?i coachoz, vagy beszélj a f?nököddel a kapott visszajelzésekr?l. Ne szégyellj segítséget kérni azzal kapcsolatban, hogy melyek azok a területek, amelyeken változtatnod kell, hogy javíthass a rólad kialakult képen. Ha van egy mentorod, aki megfigyel téged a meetingeken, vagy akinek elküldheted el?zetesen az emaileket, akkor ? tud neked segíteni abban, hogy mire figyelj oda a következ? megbeszélésen vagy az írásbeli kommunikáció során.
????????????Kérj lehet?séget néhány hetente személyes egyeztetésre a f?nököddel és mondd el neki, hogy miben kellene, hogy támogasson téged a további fejl?dés érdekében. Ezzel egyrészt jelzed, hogy fontos számodra a véleménye másrészt proaktív hozzáállást mutatsz.
??????????????????Ha azt veszed észre, hogy a kollégáid vagy a f?nököd visszajelzései nem egyeznek azzal, ahogyan te látod magad, az elég kellemetlen, de vannak lépések, amelyeket megtehetsz, hogy közelítsd egymáshoz a különböz? néz?pontokat. Els? lépésben gondolkodj el a kritikán,ismerd el, ha hibáztál, tanulj ezekb?l a hibákból, kérj további visszajelzéseket a fejl?dés érdekében és ha ezeket kevésnek érzed, akkor itt az ideje, hogy elgondolkodj az 4. ponton és beiratkozz a Dale Carnegie Kommunikációs Mesterkurzusra!