builderall


Az évek során több száz vezet?i képzésen részt vev? diákot kérdeztek meg arról, hogy szerintük milyen készségek elengedhetetlenek egy vezet? számára. Az ?er?s kritika megfogalmazásának képességét? gyakran említették. De mit is jelent pontosan az ?er?s kritika?? Ez a kifejezés sokszor s rossz hírek közlésére utal, például amikor közölni kell egy csapattaggal, hogy hibázott valami fontosban. 


Az "er?s" jelz? azt is sugallja, hogy milyen hozzáállással kell rendelkeznünk, amikor negatív visszajelzést adunk: határozottnak, eltökéltnek és hajthatatlannak kell lennünk. Az ?er?s? szó ugyanakkor arra is utal, hogy néhányan mennyire kellemetlenül érezzük magunkat, amikor negatív visszajelzést kell adnunk, és hogy mekkora kihívást jelent úgy megmondani, hogy az ösztönz?en hasson, ahelyett, hogy az érintett személy támadásnak venné. 


A vezet?k könnyen beleeshetnek abba a hibába, hogy konstruktív, tanácsok helyett saját dühüket vezetik le a munkatársukon, ami nem szolgálja a fejl?dést. Vagy halogathatják a szükséges kritika megadását, mert attól tartanak, hogy az alkalmazott vitatkozni fog, és nem lesz hajlandó felel?sséget vállalni a tetteiért. Megpróbálhatjuk a negatív visszajelzéseket pozitívak közé beágyazni, mint egy keser? pirula egy kanál mézben, de ez a hozzáállás nem vezet célra, mert nem szeretnénk, hogy a kritikánk észrevétlen maradjon a mézben. Ehelyett fontos, hogy olyan körülményeket teremtsünk, ahol a munkatársunk képes befogadni a visszajelzést, elgondolkodni rajta és tanulni bel?le.



Hogy szemléltessem, hogyan is néz ki ez a gyakorlatban, összehasonlítok két olyan beszélgetést, amelyek egy munkahelyi konfliktust követ?en zajlottak le, és kritikát fogalmaztak meg. MJ Paulitz, fizikoterapeuta éppen egy kórházi beteget kezelt, amikor egy munkatársa megkereste. Az eljárásoknak megfelel?en udvariasan elnézést kért és kilépett a kezel?szobából, hogy válaszoljon a hívásra. A kollégája azonban nem vette fel a telefont MJ-nek, és nem hagyott üzenetet sem, ami megindokolta volna a hívását. Ez még kétszer történt meg ugyanazon a kezelésen. A harmadik alkalommal, amikor MJ-nek ismét ott kellett hagynia a betegét, hogy válaszoljon a hívásra elvesztette a türelmét és dühös hangüzenetet hagyott a kollégájának. Miután visszahallgatta az üzenetet a munkatárs, jelentette MJ-t a HR-nél, a nem megfelel? kommunikációja miatt.

 

MJ els? értékel? beszélgetése a felügyel?jével az irodájában zajlott. Emlékei szerint a következ?képpen: ?Amikor beléptem az irodába, a felügyel? már el?re eldöntötte, hogy minden szükséges információval rendelkezett amib?l tudhatja, hogy én vagyok a hibás, és nem akarta meghallgatni az én verziómat. Nem vette figyelembe azt sem, hogy három alkalommal kellett félbehagynom a páciensem ellátását. Nem ismerte el, hogy ez lehetett az ok, ami kiváltotta a reakciómat.? A felügyel? ezt követ?en a HR részleghez irányította MJ-t korrekciós intézkedés céljából. MJ ezt igazságtalannak tartotta és dühösen távozott.


 

MJ a következ? értékel? beszélgetést a HR-rel transzformatívnak írja le: ?A HR-es munkatárs igazán együttérz? volt. Zseniálisan csinálta: óvatosan közelített, nem kényszerített arra, hogy elkezdjem a beszélgetést. Ehelyett azt mondta: ?Csak elképzelni tudom, milyen érzések kavaroghatnak benned most. Itt ülsz az irodámban, korrekciós intézkedés alatt. Ha én lennék a helyedben, dühösnek, frusztráltnak, vagy esetleg zavarban érezném magam? Van ezek közül valami, ami rád is igaz?? Ez hatalmas változást hozott. A bizalom kiépítése után MJ készen állt arra, hogy vállalja a felel?sséget a viselkedéséért és elkötelezze magát a változás mellett. Ezt követ?en a HR munkatárs így folytatta: ?Most beszéljünk arról, hogy hogyan reagáltál ezekre az érzésekre az adott pillanatban.? Ez egy olyan teret nyitott meg, ami lehet?vé tette az ?szinte párbeszédet.


A beszélgetés er?teljes tanulási folyamatot indított el, ami MJ számára máig is megmaradt. ?Gyakran, amikor er?s érzelmeket érzünk, az olyan, mintha egy ?birka ösvény? mentén haladnának, mert az jól kitaposott, sz?k út ami mindig ugyanoda vezet. Tegyük fel, hogy dühös vagy. Mit teszel? Felrobbansz. Nem baj, hogy ezeket az érzéseket érzed; csak nem szabad, hogy azoknak megfelel?en reagálj. Azt kérte t?lem, gondoljam át, mit tehetnék másképp, hogy elkerüljem ezt az ösvényt.?

?????????


?Ez segített megtanulnom, hogyan találjam meg az egyensúlyt az érzéseim és a számon kicsúszó szavak között, lehet?séget adva a fejl?désre. Ami ezt lehet?vé tette, az a biztonságos tér, a bizalom és a kapcsolat megteremtése volt. Innen indultunk el a ?változtatnod kell? felé, nem pedig rögtön ezzel kezdtük, mint ahogy a felügyel? csinálta. Valóban szükség volt a változásra; ez volt a korrekciós intézkedés lényege. De ezzel nem kezdhetett, mert akkor védekez? üzemmódba kapcsoltam, és bezárkóztam volna, hárítottam volna a felel?sséget. Még mindig úgy gondolom, hogy a kollégámat meg kellett volna inteni. De elismerem a saját szerepemet is az események alakulásában. Látom, hogy hol hibáztam, és tudom, hogy máskor másképp fogok cselekedni.?

 

A fent bemutatott két eset közötti különbség a coaching és a megrovás közötti eltérésben rejlik. Az el?bbi mélyíti az önismeretet és el?segíti a fejl?dést, míg az utóbbi önvédelmi reakciót és a felel?sség elkerülését váltja ki. Összefoglalva, a hatékony, a hatásos értékel? beszélgetések a következ? elemeket tartalmazzák:

 





A kritika megfogalmazásának módja kulcsfontosságú. A megfelel? szavakkal képesek vagyunk felébreszteni a motivációt és a vágyat a fejl?désre. Éppen ellenkez?leg, a rossz megfogalmazás demotiválóan hat és elveheti a dolgozók kedvét a munkától. Egy igazi fejleszt? vezet? minden alkalmazottban meglátja a kiaknázatlan tehetség nyersanyagát, és megteremti a feltételeket annak kibontakoztatásához, még akkor is, ha ez kihívást jelent.


Az épít? jelleg? visszajelzés átadása csak egy lépcs?fok a vezet?i kiválóság felé.  Ismerd meg, hogyan változtathatod a kihívásokat lehet?ségekké és hogyan bontakoztathatod ki teljes mértékben az alkalmazottak potenciálját a Dale Carnegie Vezet?i Mesterkurzusunkon. Ez a kurzus nem csupán elméleti tudást ad, hanem gyakorlati eszközöket is nyújt a motiváló vezetéshez. Jelentkezz most, és emeld vezet?i képességeidet a következ? szintre, valódi változást hozva a szervezetedben.