builderall


El?fordult már veled, hogy rászántad magad, hogy azzal a reklámügynökséggel dolgozz, aki a legjobban pusholt és végül csak egy nullához alulról konvergáló munkát kaptál? Vagy netán fel tudsz idézni egy rosszul sikerült marketing kampányt, amir?l már az elején sejtetted, hogy bukás lesz, de mégis zöld utat adtál, hiszen a csapatod tagjai állítólag másként gondolták? Esetleg van olyan kollégád, aki mindig arra hivatkozik, hogy egy csapatban játszotok, mégis csak a baj van vele?


Valamilyen szinten mindegyik hibát el?re láthattad volna, s?t tovább megyek láttad is! AKKOR MI TÖRTÉNT? Ha a kés?bbiekben inkább tudatos döntéseket hoznál, és nem szeretnéd hagyni, hogy manipuláljanak, akkor mindenképpen érdemes végig olvasnod a cikket!



Számos tényez? befolyásolja a mindennapokban a döntéseinket - bár talán egyik sem olyan er?teljesen, mint mások hozzáállása és preferenciái. Alapvet? emberi tulajdonság, mondhatni ösztön, hogy törekszünk arra, hogy mindenki jó véleménnyel legyen rólunk, ami egyrészt segít az együttm?ködésben, másrészt viszont a manipulatív embereknek lehet?séget ad arra, hogy félrevezessenek, elkábítsanak, vagy akár kényszerítsenek bennünket, hogy a saját érdekeink helyett az ? érdekeiket szolgáljuk.


Az általam "társas nyomásgyakorlásnak" nevezett manipulációnak, ami els?sorban a közösségi ösztönünket veszi célba, öt verziója van. Ha valaki ezeket ismeri, pláne, ha még alkalmazni is tudja, akkor könnyen rá tudja venni a másik felet, hogy alacsony hozamú befektetéseket válasszon, képzetlen ügynökségeket béreljen fel, a rosszul átgondolt marketingakampányokat hagyjon jóvá és úgy általában rossz ötleteket

is támogassa.



Most tehát arról lesz szó, hogyan tudod megvédeni magad-és csapatod attól, hogy áldozatul essetek a társas manipulációnak. Ha fel tudod ismerni az öt leggyakoribb manipulációs taktikát, akkor képes leszel mentálisan is ellenállni annak, hogy bárki ?rádsózzon? egy rossz min?ség? terméket, egy veszteséges befektetést vagy rávegyen, hogy

támogass egy nem túl eredeti ötletet.


Nézzük meg, hogyan m?ködik a társas nyomásgyakorlással való manipuláció?


Ahhoz, hogy a manipulátor hatással legyen rád, az alábbi három ?igazságot? próbálja meg elhitetni veled:

  1. a többiek is hisznek neki,
  2. mások véleménye nem csak valós, hanem releváns is a döntés szempontjából
  3. a TE személyes érdekeid forognak kockán.


Ezt a keretrendszert szem el?tt tartva, ismerkedjünk meg az öt manipulációs technikával és azzal is, hogyan lehet kivédeni ?ket!



Az 5 manipulációs taktika


1. KAMU HITELESSÉG

Még a Canonnál dolgoztam, mikor az egyik konferenciánkra le kellett foglalnom egy el?adót. Találtam is valakit, aki azt mondta, hogy dolgozott már az Amazonnal, a PayPal-lal, a Stripe-pal és más nagy márkákkal. Nagyon megörültem, hogy sikerült megoldanom a problémát, de ez igazából csak addig tartott, amíg el nem kezd?dött az el?adás. A felkért ?szakért?? ugyanis ahelyett, hogy arról beszélt volna, amiben megállapodtunk, saját szolgáltatásait ajánlgatta a hallgatóságnak. Nagyon ég? volt az egész, szóval a következ? nap részletesebben is utánanéztem a ennek a ?szakért?nek? és kiderült, hogy az ügyfelei valójában az Amazon, a PayPal, a Stripe stb. jelenlegi vagy korábbi alkalmazottai voltak - nem pedig maguk a cégek, ahogyan azt a férfi állította.


MEGOLDÁS:

Ha valakinek az ajánlatában nagy nevekkel, márkákkal vagy ezekkel kapcsolatos általánosításokkal találkozol, mindenképpen vizsgáld meg a hitelességét. Kérdezd meg t?le, hogy pontosan milyen kapcsolatban áll is áll ezekkel az emberekkel vagy márkákkal? Mennyi ideig dolgozott velük? Milyen eredményeket értek el közösen?



2. KÖZÖS ELLENSÉGKÉP GENERÁLÁS

Persze kedveljük azokat az embereket, akik hozzánk hasonlóan gondolkodnak, viszont akikkel együtt tudunk szidni másokat? Azokat egyenesen imádjuk? ha valaki ugyanúgy utálja a pénzügyi osztály vezet?jét, mint én, akkor nyilván könnyen maga mellé tud állítani. Ha valaki osztja az ellenérzéseimet egy új befektetéssel kapcsolatban, akkor azt érzem, hogy meg akar védeni és biztos, hogy elnyeri a bizalmamat. A közös negatív érzelmek egyesíthetik az embereket - de a manipulátoroknak is segíthetnek abban, hogy az embereket a maguk mögé állítsák.


MEGOLDÁS:

Vizsgálj meg alaposan minden olyan ajánlatot, amely közös ellenségre vagy közös veszélyre hivatkozik. Gondolod át, hogy miért hivatkozik ilyesmire, mert ez egy valós probléma? Vagy a rátok (persze közösen) leselked? veszély nem szolgál más célt csak, hogy az illet? elnyerje a bizalmad? Ha valaki csak azért hangolgat Téged egy személy vagy ötlet ellen, hogy az összetartozás érzését keltse benned, akkor valójában csak arra készít fel, hogy amit majd legközelebb mond neked azt is gondolkodás nélkül elfogadd?és ne felejtsd el: Nem kell minden olyan emberrel szemben elutasítónak lenned, aki osztozik a félelmeidben, de egy terméknek, ötletnek?stb., azért kell meggy?z?nek lennie, amit kínál - nem pedig azért, mert együtt utáljátok, aki kitalálta vagy el szeretné adni Neked.



3. PIACI MUTATÓK DIREKT FÉLREÉRTELMEZÉSE

Miután egy másik céggel való közös kampány egyáltalán nem hozta az elvárt számokat, úgy döntöttem, hogy újra átnézem a partnerünkt?l kapott anyagokat, és megpróbálom kideríteni, mit nem vettem észre?meg is lett a hiba, ami nekem nem t?nt fel korábban: Az esettanulmányok hipotetikusak voltak, és nem neveztek meg tényleges ügyfeleket. Sok követ?jük volt a social media platformokon, de minimális aktivitással. A honlapjukon található logókról pedig kiderült, hogy fizetett hirdetések és nem is valódi együttm?ködések, amir?l persze elfelejtettek szólni.


A piaci mutatók átértelmezése alacsonyan lógó gyümölcs a manipulátorok számára. Kihasználják, hogy bárkit elkápráztatnak a nagy számok, nagy márkák és soha senki nem néz utána, hogy van-e valódi tartalom mögöttük.


MEGOLDÁS:

Csábító a látszatot valóságnak gondolni. De inkább szánj id?t arra, hogy a számok mögé nézz. Az olyan adatok, mint az NPS-pontszámok, a webanalitika vagy az elkötelezettség mértéke, sokkal pontosabbak, mint a követ?k száma. Kérd be a referenciákat, az esettanulmányban szerepl? személyek elérhet?séget, és kérdezz rá, mit jelentenek a feltüntetett logók egy weboldalon.



4. VERSENYTÁRSAK LEJÁRATÁSA

Egyik ismer?söm mesélte, hogy egy új termék bevezetése céljából egy helyi forgalmazóval szeretett volna üzletet kötni, de a forgalmazót megkereste egy másik márka is. Ezért ? úgy döntött, hogy félreteszi az etikus énjét, és azt mondta a forgalmazónak, hogy a másik féllel üzletelni kockázatos, hiszen a termékeiket az Élelmiszertudományi Kutatóintézet nem tartja biztonságosnak, s?t, a velük való üzletelés a forgalmazó hírnevét veszélyeztetné, s?t az ANTSZ akár még felel?sségre is vonhatja ?ket.


Nyilván semmi kivetnivaló nincs abban, ha egy versenytársunk termék min?ségét kritizáljuk. De az, hogy megpróbáljuk lejáratni azzal, hogy illegitimnek vagy veszélyesnek tituláljuk a termékeit, valójában egy manipulatív stratégia. Arra akarjuk rávenni a leend? üzleti partnerünket, hogy azért válasszon bennünket, mert fél a megbélyegzést?l és a bukástól!


MEGOLDÁS:

Ha az a nyugtalanító érzésed támad, hogy aki üzletet akar kötni veled, egy konkurens márkát akar lejáratni vagy megbélyegezni, akkor mindenképpen különítsd el a tényeket a személyes véleményét?l. Kérdezz rá, mit ért az alatt, hogy az ?emberek úgy gondolják? vagy a ?legtöbben úgy vélik?? Mit mondtak az adott márkáról, termékr?l pontosan? Pl.: Tényleg a ?nem biztonságos? szót használták? Ha arra a következtetésre jutsz, hogy a jellemzések megalapozottak, akkor vedd számba az adott termék?stb. el?nyeit, minden más opciótól függetlenül (tehát ne összehasonlítást végezz). Ne feledd, csak azért, mert az A lehet?ség rossz, a B lehet?ségnek nem kötelez? jónak kell lennie!



5. OSZD MEG ÉS URALKODJ

Nemrég olvastam egy sztorit, aminek nagyon megörültem, mert jól szimbolizálja a társas manipuláció ötödik típusát. A cikk egy ambiciózus logisztikai menedzserr?l szólt, aki nem bízott meg teljesen a társai körében, aki egyre fentebb és fentebb szeretett volna kerülni a raglétrán, ezért engedélyt kért az alelnökét?l, hogy alakíthasson egy szabályozási felügyel? bizottságot, aminek persze ? lenne az elnöke.  Ez a bizottság látszólag megóvná a vállalatot a balesetekt?l - de a srácnak hozzáférést biztosítana más vezet?k privát projektnaplójához is. Az alelnököt nem igazán gy?zte meg, de azt mondta, hogy megfontolja, ha a csapat többi tagja is beleegyezik.


Emberünk tehát petíciót nyújtott be az osztályvezet?khöz - hozzátette azt is, hogy az alelnök egyébként támogatja az ötletet ? akik ezért aláírták a dokumentumot. A leleményes menedzser nem volt rest sikerein felbuzdulva megkereste a m?szakvezet?ket is, akik bár nem szívesen, de szintén aláírták a kérvényt, hiszen nem akartak szembemenni az állítólagos vezet?i döntéssel. Végül az alelnök engedélyt adott a bizottság felállítására, mert hivatalosan senki nem szólalt fel ellene.



A megosztásnak és a hódításnak ezt a taktikáját pluralista tudatlanságnak nevezi a szakirodalom. A manipulátor a csoport tagjaiban úgy kelt félelmet, hogy (tévesen) elhiteti velük, hogy mindenki más már támogatja a szóban forgó ötletet, ?k pedig egyedül vannak az ellenállásukkal.


MEGOLDÁS:

Ha úgy érzed, hogy nyomást gyakorolnak Rád azért, hogy elfogadj egy olyan ötletet, amit valójában nem gondolsz jónak, akkor el?bb vizsgáld meg, hogy mit gondolnak róla mások. Vajon tényleg támogatják-e, vagy csupán azért bólogatnak, mert úgy gondolják, ezt várod el t?lük. Kérdezd meg t?lük, hogy mi tetszik nekik az adott ötletben, hogyan viszi majd az új koncepció el?re a vállalkozást? Amikor válaszolnak, ne arra figyelj, amit mondanak, hanem arra, ahogy mondják.


Teremtsen lehet?séget az ?szinte visszajelzésre azzal, hogy:




A csoportnyomással manipulálók sosem a leger?sebb érvekkel, hanem az elismerés iránti vágyunkra apellálva gy?znek meg bennünket. Csak kihasználják, hogy félünk az adott csoportban elért státuszunk elvesztését?l, azaz nem akarunk mások el?tt ?beégni?!


A jó hírem az, hogy nem csak akkor tudsz ellenállni a manipulációnak, ha úgy döntesz, hogy nem érdekel, mit gondolnak rólad mások. Inkább azt javaslom, vedd észre a milyen trükkökkel, a hamis feltételezésekkel akarnak bel?led pozitív meger?sítést kicsalni mások. Tedd fel a megfelel? kérdéseket, aztán teszteld a válaszokat. A manipuláció megd?l, ha meg tudod kérd?jelezni az alapjait és a csapatod tagjai is hálásak leszenek érte, ha végre visszavágsz! Most felmerült benned a kérdés, hogy hogyan?


Nyilván egy cikk elolvasása nem lesz elég hozzá, de javaslom próbáld ki a Dale Carnegie Kommunikációs Mesterkurzusát?nekem sokat segített!