builderall


Habár a legtöbb vállalat id?t, energiát és er?forrásokat is áldoz a nemek közötti egyenl?tlenségek csökkentésére még mindig ritka az egyenl? bánásmód?


A VMware Women's Leadership Innovation Lab nemrég közzétett kutatásából az derült ki, hogy a vezet?k képesek leküzdeni a szemléletbeli elfogultságukat, viszont az úgynevezett értékelési elfogultsággal nem tudnak mit kezdeni.


De pontosan mit is jelent, ez és mit tudunk meg ebb?l?


A szemléletbeli elfogultság az, hogy tulajdonságaik és viselkedésük alapján különböztetik meg az alkalmazottakat. Az értékelési elfogultság pedig azt jelenti, hogy a teljesítményértékelés során figyelembe veszik a viselkedést és a személyes tulajdonságokat.


Ezzel úgy t?nik, meg is válaszoltuk a címben feltett kérdést, hiszen a nemek közötti egyenl?ség el?mozdítására tett legtöbb kísérlet els?sorban a szemléletbeli el?ítéletekre összpontosít. Itt akár le is zárhatnám a cikket, hiszen a válasz megvan, de mégsem teszem, hiszen hiányzik a megoldás? A kérdés tehát továbbra is valid, hogyan lehet megfelel?en értékelni a különböz? nem? munkavállalók teljestíményét? Ezt mutatjuk be lépésr?l lépésre az alábbi esettanulmány segítségével.



1. Az el?ítéletek diagnosztizálása


Az els? lépés az el?ítéletek azonosítása. A kutatást végz? szakemberek 40 teljesítményértékelés tartalmát és számszer? értékelését vizsgálták meg az adott vállalatnál. Fele-fele arányban n?k, fele-fele arányban férfiak a junior partneri pozícióban. Megpróbálták megállapítani, vajon az értékelésekben megjelen? elfogultsági minták segíthetnek-e magyarázatot adni a nemek közötti egyenl?tlenségekre. A felmérés során sikerült több ilyen területet is azonosítani úgy, mint:



2. Képzés


A fenti jelentést és eredményeket figyelembe véve a tulajdonos a vezet?k képzése mellett döntött. Két évvel kés?bb, a kutatók újra elemezték a teljesítményértékeléseket, hogy lássák, változtak-e az elfogultsági minták és megállapították, hogy a vezet?k képesek voltak úrrá lenni a szemléletbeli elfogultságukon. Többször használtak kézzelfogható mér?számokat a n?k értékelésében és kevesebbszer fordult el?, hogy kommunikációs stílusra vonatkozóan összehasonlító megjegyzéseket tettek.



3. A tartós értékelési el?ítéletek azonosítása


Annak ellenére, hogy a vállalat sikeresen kezelte a szemléletbeli elfogultságot, az egyenl?tlen értékelések számos esetben megmaradtak. Melynek oka a szakemberek szerint a férfiak és a n?k különböz? viselkedése adott munkahelyi szituációban. Például az együttm?ködés és a ?csapatjátékosság? ugyanolyan gyakran jelent meg a férfiak és a n?k értékelésében, viszont a férfiakat magasabb pontszámokkal jutalmazták ezért. A vezet?k a férfiak közösségi viselkedését egyfajta stratégiai látásmódnak értékelték, míg a n?k esetében ezt a típusú viselkedést pusztán annak bizonyítékaként értelmezték és mutatták be, hogy támogatják a csapatukat.


De miért sokkal nehezebb az értékelési el?ítéleteket megszüntetni, mint a szemléletbelieket?


Leginkább azért, mert nehéz ?ket észrevenni. Az esettanulmányban a férfiak és n?k közötti általános számszer? értékelések egyenl?nek t?ntek: nem volt különbség az átlagos értékelésekben. Amikor azonban a kutatók elemezték az egyes viselkedésmód/tulajdonság és az értékelések közötti összefüggést, nyilvánvalóvá vált, hogy ugyanazok a viselkedésmódok nemenként eltér? értékelést kaptak.



A kapott az eredmények azért fontosak, mert a vezet?k a teljesítményértékelések alapján osztják ki a feladatokat a vállalaton belül. Ha ugyanazokat a tulajdonságokat nemenként eltér? módon értékelik, akkor az a férfiakat és a n?ket sztereotíp szerepekbe kényszeríti. Például a n?knek nem jó az operatív képessége, a férfiak pedig képtelenek az együttérz? kommunikációra.


Mit lehet akkor tenni az el?ítéletek csökkentésére?


1. Vezet?i támogatás


Az érétkelési elfogultság gyakran a munkavállalók tulajdonságait leíró nyelvezetben mutatkozik meg. Ennek kisz?résére és azonosítására már léteznek szoftverek. A vezet?knek azonban hiányzik a hasonló jelleg? támogatás annak biztosítására, hogy a munkavállalók viselkedését egyenl?en értékeljék. Éppen ezért a szervezeteknek arra kell törekedniük, hogy egységesítsék a konkrét irányelveket arra vonatkozóan, hogy a vezet?k hogyan tekintsenek a munkavállalók viselkedésére és hogyan értékeljék a teljesítményüket.


2. Átfogó vezet?képzés


Egy jó tréning nem csak arra tanít meg, hogyan bánj az alkalmazottakkal. Ha az el?ítéleteknek csak az egyik típusát érted meg, akkor nem fogod érzékelni, hogy a negatív megkülönböztetés más módon is beszivároghat a döntéseidbe, éppen ezért meg kell értened, hogyan m?ködnek az értékel? el?ítéletek.



3. Egyenl? bánásmód


A nemek közötti egyenl?tlenség nem csak évente egyszer vagy kétszer, a teljesítményértékelések során merül fel ? hanem végig kíséri a munkavállalók cégen belüli életútját. Éppen ezért a toborzás, a felvétel, a feladatok kiosztása, a mentorálás, az el?léptetés, a bérezés, s?t még a felmondással kapcsolatos döntések során is egyenl? módon kell kezelned az alkalmazottakat.


Ezért érdemes szakemberek bevonásával közösen kidolgozni a munkavállalók teljesítményének és viselkedésének értékelésére egy átlátható és könnyen elsajátítható rendszert.

Azzal, hogy az el?ítéletek csökkentését a teljesítmény értékelésre is kiterjeszted, fontos lépést teszel az el?ítéletek sikeres kezelése és egy igazságosabb munkahely megteremtése felé!