Számos becslés szól arról, hogy a mesterséges intelligencia hány munkavállalót helyettesíthet a jöv?ben. Vannak, akik attól tartanak, hogy az AI hamarosan tömeges leépítésekhez vezethet, míg mások szerint még túl korai megjósolni a hosszú távú hatásait. Az biztos, hogy a technológia forradalma már elkezd?dött, és mindannyiunkra hatással lesz ? de hogy ez hogyan formálódik, az rajtunk is múlik.
Az utóbbi években a mesterséges intelligencia fejl?dése robbanásszer? volt, és egyre több szektorban kezdi átformálni a hagyományos munkavégzést. A logisztikai szektorban például a robotikai rendszerek és az automatizált raktárkezelés már számos folyamatot átalakított, az egészségügyben pedig egyre nagyobb szerepet kapnak a diagnosztikai alkalmazások. Több tudós, vezet? és elemz? aggodalmát fejezte ki, hogy az AI akár az emberiség jöv?jére is komoly veszélyt jelenthet. Ezek az aggodalmak egyre inkább a média figyelmének középpontjába kerültek, és jelent?s lépéseket váltottak ki a vállalkozások és kormányok részér?l is.
Ez kialakított egy láncreakciót, ami lavinaként hatott a médiára és riadalmat keltett az olvasókban is. Az aggodalmakat tovább növelte egy felmérés, ami szerint a cégvezet?k jelent?s része gondolja azt, hogy az AI komoly veszélyeket rejthet a jöv?ben.
Egyes elemz?k, mint például a McKinsey és a Deloitte szakért?i, arra figyelmeztetnek, hogy az AI jelent?s munkahelyi átalakulásokat hozhat magával. A McKinsey globális tanácsadó cég becslése szerint például a jelenlegi munkahelyek akár 45%-a is automatizálható lenne. Fontos azonban szem el?tt tartani, hogy a mesterséges intelligencia nem csupán fenyegetést jelent, hanem hatalmas lehet?ségeket is kínál a vállalkozások számára ? például a hatékonyság növelésében, a költségek csökkentésében, valamint a kreatívabb és értékteremt? munkák el?térbe helyezésében. A Klarna példája jól mutatja, hogy a mesterséges intelligencia akár 700 munkatárs feladatát is képes lehet elvégezni, ami a hatékonyság javulását is eredményezheti. A mesterséges intelligencia olyan döntések meghozatalára alkalmas, amiket korábban csak emberek tudtak elvégezni, és sok esetben az ügyfelek pozitívan értékelik a változást. Például a Klarna tapasztalatai szerint az automatizált ügyfélszolgálati megoldások során gyorsabb válaszokat kapnak az ügyfelek, ami javította az elégedettséget és csökkentette a várakozási id?t.
Az automatizáció els?sorban az ismétl?d? és egyszer?bb feladatokat érinti, különösen az ipari szektorban ? például a gyártásban, logisztikában és az adminisztratív munkák terén ?, ahol a rutinjelleg? feladatokat kell ellátni. Magyarországon is több gyárban bevezették már az automatizált rendszereket, különösen az autóiparban és az elektronikai gyártásban. Az automatizálás az ipari szektorban már évtizedek óta jelen van, és az új AI-eszközök révén most a fehérgalléros, adminisztratív munkák területén is egyre szélesebb körben elérhet?. Ez a változás különösen érinti az adatbevitelt, az egyszer?bb adminisztratív munkákat is.
Az adatokat vizsgálva a szakért?k azt látják, hogy az AI hatása egyel?re mérsékelt a munkaer?piacon. A Challenger, Gray & Christmas adatai szerint például az amerikai munkahelyi leépítések közül 2023-ban mindössze mintegy 4000 eset volt közvetlenül köthet? a mesterséges intelligenciához, míg több mint 200 ezer munkahely megsz?nését a piaci és gazdasági feltételek okozták. Bár a technológia folyamatosan fejl?dik, az elmúlt évben az amerikai munkahelyi leépítéseknek csak kis részét lehetett ehhez kötni. Sokkal inkább gazdasági tényez?k, például infláció, kamatemelések és a globális konfliktusok befolyásolták a munkahelyek számának csökkenését. A Challenger, Gray & Christmas adatai szerint a 2023-as évben a leépítések okai között a mesterséges intelligencia mindössze elenyész? szerepet játszott. A gazdasági helyzet, az üzleti egységek bezárása volt meghatározó hatással a leépítésekre.
A mesterséges intelligencia széles kör? elterjedését övez? viták és elemzések rámutatnak arra, hogy bár az AI képes automatizálni számos feladatot, de a teljes munkahelyi kiszorítás kérdése még messze nem eldöntött. Számos olyan terület van, például a kreatív iparágak, ahol az emberi kreativitás, az empátia és az érzelmi intelligencia továbbra is elengedhetetlen marad, és így egyel?re nem automatizálhatóak. Számos szakért? úgy véli, hogy a a technológia fejl?dése inkább átalakítja a munkaköröket, mintsem megszünteti azokat. Például új, magasabb hozzáadott érték? pozíciók jöhetnek létre, ahol az emberek és a gépek együttm?ködése eredményesebb lehet, mint külön-külön.
Érdekes módon a mesterséges intelligencia fejl?dése gazdasági szempontból is kett?s hatást vált ki. Egyrészt a technológiai szektor vállalatai jelent?s nyereséget könyvelhetnek el a t?zsdei árfolyamok emelkedése miatt, másrészt különösen a kis- és középvállalkozások számára az adaptáció nehézségekkel járhat, mivel a szükséges infrastruktúra és az alkalmazottak képzése költséges lehet. Magyarországon is számos KKV esetében a digitális fejl?dés komoly kihívást jelent.
A mesterséges intelligencia elterjedésével kapcsolatos félelmek egy része abból fakad, hogy még mindig fejl?d? stádiumban van, és számos megoldatlan kérdés vár válaszra. Például az AI rendszerek hajlamosak lehetnek ?hallucinálni?, vagyis nem létez? információkat generálni, ami különösen nagy problémát jelenthet érzékeny területeken, mint például a jogi tanácsadás vagy az egészségügyi döntések. Ezek a hibák aláássák a technológiába vetett bizalmat, és kiemelik a fejlesztések iránti folyamatos igényt. Az AI programok hajlamosak lehetnek téves információk generálására, vagy éppen kihívások elé állíthatják a felhasználókat, akik számára az eredmények gyakran nem átláthatók. Ugyanakkor az algoritmus egyre kifinomultabb, és az el?rejelzések szerint egyre inkább képes lesz összetett döntések meghozatalára és problémák megoldására is.
A jöv? tehát nyitott. Bár még nem tudjuk pontosan megjósolni, hogy a mesterséges intelligencia milyen hatással lesz a munkaer?piacra és a vállalkozásokra, az biztos, hogy alapvet? változásokat fog hozni. Ez a változás lehet?séget kínál arra, hogy újragondoljuk, hogyan dolgozunk, és hogyan alkalmazkodunk a technológia gyors fejl?déséhez. Az AI segítségével lehet?ségünk nyílik új, magasabb érték? munkák teremtésére, hatékonyságunk növelésére, és arra, hogy a monoton feladatoktól megszabadulva kreatívabb és eredményesebb munkára összpontosíthassunk. A vállalatok növelhetik hatékonyságukat, és új lehet?ségeket teremthetnek a munkavállalóik számára.
A kérdés tehát nem az, hogy a mesterséges intelligencia el fogja-e venni a munkahelyeket, hanem az, hogy hogyan tudjuk kihasználni a lehet?ségeket a fejl?dés és az innováció érdekében. Az AI korszakának kezdetén állunk, és közösen formálhatjuk annak jöv?jét, hogy az el?nyös legyen mind az egyének, mind a társadalom számára.