builderall


Ha valakit csak úgy egyik percr?l a másikra kineveznek vezet?nek, az általában azért van, mert szakmai szempontból kiemelked? tudással rendelkezik, ez viszont nem jelenti azt, tisztában van azzal is, hogyan kell embereket irányítani, feladatokat delegálni, vagy összefogni egy csapatot? és most lássunk erre egy jó példát a való életb?l!


Képzeld el, hogy Te vagy az egyik heged?s egy zenekarban. Már 20 éve játszol. Éveket szenteltél a szolfézs tudásod és a technikád tökéletesítésére. Megtanultad, hogyan kell magát a hangszert karbantartani, játszottál már együtt másokkal és volt olyan is, amikor Te voltál a szólista. Id?vel a társaid felismerték kivételes tehetségedet és elkezdték csodálni és tisztelni a tudásodat.


Most képzeld el, hogy egy nap, amikor megérkezel a zenekari próbára, és már épp a kezedbe vennéd a heged?t, szólnak, hogy nem-nem mától nem hegedülhetsz tovább, most már karmester vagy, nem heged?m?vész? és bár évek óta követed a karmesterek útmutatásait; láttad már ?ket vezényelni, de te magad még soha nem vezényeltél, és - ami még rosszabb - soha nem gondoltál arra, hogy vezényelj. Nem tudod, hogyan kell tartani a pálcát, nem tudod, hogyan adj vezényszavakat, hogyan irányítsd a tempót, a dinamikát vagy az el?adás hangulatát. Egy szó, mint száz NEM VAGY KARMESTER.



De mivel egyébként kiválóan játszol heged?n, és a korábbi karmester már valamiért nem tud vezényelni (lehet, hogy szintet lépett vagy kiöregedett) a zenekar vezet?i elvárják, hogy innent?l kezdve ezt a feladatot Te lásd el? és ami a legszebb az egészben, hogy meglep?dnek és csalódottak lesznek, ha valamiért mégsem tudod megfelel?en megcsinálni. Elvégre te vagy a legjobb heged?s, akit valaha játszani hallottak, tehát tudnod kell azt is, hogy kell vezényelni.


Bármennyire is valószín?tlennek t?nik ez a forgatókönyv egy heged?m?vész esetében, mégis milliószor megtörténik egy munkahelyen, a Chartered Management Institute kutatása alapján Nagy-Britanniában olyan 2,8 millió emberrel, az USA-ban pedig 17 millióval. Ez pedig azt jelenti, hogy a vezet?k 70-80%-a hirtelen kinevezett vezet?, azaz semmilyen vezet?i szaktudással nem rendelkezik, amikor bekerül ebbe a pozícióba.

???????


A hirtelen kinevezett menedzser olyan személy, akire nem azért bízták rá a vezet?i feladatokat, mert annyira jól tud bánni az emberekkel vagy mert minden képessége megvan, hogy összekovácsolja a teamet. A zenekari példánkban a heged?m?vész ugyan már évek óta tagja a zenekarnak ? ért a zenéhez és kiválóan játszik -, de még soha nem vezényelt. Az az elvárás, hogy hirtelen most ? legyen a karmester zavarodottságot és szorongást okozhat, de nincs ez másképpen a többi iparágban sem, ugyanilyen megszeppenve állnak a feladat el?tt a szerkeszt?vé el?léptetett írók, az értékesítési csapat élére állított korábban profi sales-esek, az IT vezet?nek kikiáltott programozók, az étteremvezet?vé el?léptetett pincérek és a kórházigazgatóvá kinevezett háziorvosok is.


Ahogy a hegedülés, a programozás, a hegesztés, az étel felszolgálása, az írás, a betegségek diagnosztizálása, úgy az emberekkel való bánásmód és a vezetés is egy szakma, amelyet el?ször meg kell tanulni, majd utána folyamatosan érdemes fejleszteni, tökéletesíteni. Jó vezet?nek lenni nem egyszer?en feladat és csak azért, mert valaki jó valamiben még nem jelenti azt, hogy jó vezet? is lesz bel?le, s?t a tapasztalataink azt mutatják, hogy valaki kiemelked?en jó valamiben, az általában pont az akadálya annak, hogy jó vezet?vé váljon, különösen akkor, ha hiányzik bel?le a tudás átadásának képessége. Ez a hiányosság pedig a "gyorsabb, ha én csinálom, mintha megmutatnám neked" típusú vezet?i szemléletmódban, azaz mikromenedzselésben és a delegálás hiányában mutatkozik meg.



DE kérlek ne keseredj most el és ne hagyd abba a cikk olvasását, mert EZ NEM AZT JELENTI, HOGY MINDENKI, AKIT HIRTELEN NEVEZNEK KI VEZTE?VÉ, AZ CSAK ROSSZ VEZET? LEHET. Olykor az is el?fordulhat, hogy minden segítség nélkül, szinte azonnal feln?nek a feladathoz, akár intuíció, akár utánzás, akár saját maguk proaktív fejlesztése ? vagy, ami a legvalószín?bb a három kombinációja révén. ?k azok, annak ellenére is kit?n? vezet?k lettek, hogy sos nevezték ki ?ket. Persze tisztában vagyunk vele, hogy az emberek nagyrésze nem született zseni és szüksége van a támogatásra, tanácsokra, útmutatásra, ezért összegy?jtöttünk három olyan trükköt, ami segít abban, hogy gyorsan feln?j a hirtelen jött felel?sséghez és feladathoz!


I. Kérj segítséget az ?el?dödt?l?


Jó eséllyel ? is hasonló utat járt be vezet?i karrierje során ezért Beszélgess vele, kérdezd meg t?le, ? hogyan tanult bele az új szerepkörbe, illetve milyen lehet?ségek vannak akár a szervezeten belül tréningek formájában, hogy kialakítsd a saját vezetési stílusod és fejleszd az emberekkel való bánásmód terén a képességeidet.


II. Változtass a gondolkodásmódodon


Ahhoz, hogy teljes mértékben elsajátítsd az új feladatkörödhöz tartozóan az emberek inspirálásnak, motiválásának és irányításának képességét, át kell alakítanod a gondolkodásmódodat. Már nem csak saját magadért vagy felel?s, hanem a csapatodért is, és valószín? az egésznek ez a része a legnehezebb. Most már, hogy a fenti példáknál maradjunk, nem csak hegedülnöd, programoznod, vagy írnod kell, hanem te felelsz azért is, hogy a megfelel? embernek delegáld a megfelel? feladatot, illetve, hogy irányítsd és motiváld a csapatod, akik majd saját er?feszítéseik révén kell, hogy eredményesek legyenek, mert nem tudsz mindenki helyett te dolgozni!



II. Ért? figyelem


Miután megváltoztattad a gondolkodásmódodat, meg kell tanulnod, kezelni azokat a helyzeteket is, amikor a beosztottak majd iránymutatásért, segítségért fordulnak hozzád. Fontos, hogy ilyenkor ne kezdj el nekik parancsolgatni, vagy megmondani, hogy mit kell tenniük, hanem inkább kérdésekkel vezesd rá ?ket a megfelel? megoldásra. Ez a módszer nemcsak a teljesítményüket és az elkötelezettségüket fogja növelni, hanem abban is segít, hogy egy er?s személyes kapcsolat alakuljon ki közted és az alkalmazottak között. ha megtanulod, hogyan kell úgy kérdéseket feltenni, hogy azok ne t?njenek kérdésnek és valóban a beszélget?partner javát szolgálják, az egy kiváló módszer arra, hogy önálló munkavégzésre és gondolkodásra sarkalld azokat, akik hozzád fordulnak.


Ez persze azt is jelenti, hogy így az ötletek már nem a te szádból hangzanak el, vagyis azok többé már nem lehetnek a te ötleteid. Sem maga az ötlet, sem a megvalósításért járó dics?ség nem lesz a tiéd. Ez persze nem is baj, hiszen vezet?ként a te célod egy olyan hangulat megteremtése kell, hogy legyen, amely ?szinteségre és a saját gondolataik kimondására sarkallja a beszélget?partnereidet. Ez az úgynevezett ért? figyelem, vagy aktív hallgatás módszere, mikor teljes mértékben a másik emberre fókuszálsz, az ? gondolatait, érzéseit, vágyait helyezed a középpontba, és ezeket megértve saját szavaiddal visszatükrözöd neki. Ha ezt a rendkívül fókuszált figyelmet tudatosan és megfelel?en alkalmazod, akkor az rendkívül megnyugtató a másik fél számára, és megteremti a bizalmat a kapcsolatban. Reflexióid által átéli, hogy ?t megértik, elfogadják, és egy olyan biztonságos közeget nyújtasz a számára, amelyben aztán sokkal szívesebben fog veled együttm?ködni, nyitottabbá válik és a problémák helyett a megoldásokat fogja keresni.

Úgy érzed ez a cikk most neked is szólt? Csak nemrég lettél vezet? és szükséged van a segítségre vagy netán már túl régóta vagy az és most kicsit belefáradtál? Személyre szabott képzéseink és profi oktatóink mindkét esetben segítségedre lehetnek! Vezet?i mesterkurzusainkon megmutatjuk, hogyan érd el, hogy a beosztottak ne csak muszájból fogadjanak el téged, hanem valóban melléd is álljanak!